Intre cei 309 pasageri si membri ai echipajului care au scapat din avionul cuprins de flacari, miercuri, la Toronto se numara si cel putin 8 (dupa alte surse, 13) cetateni canadieni de origine romana.

Dintre acestia, unul ar mai fi ranit in spital, intr-o stare destul de grava, iar doi sunt copii.

Existenta unor persoane de origine romana la bord nu a iesit la iveala decat dupa ce s-a nimerit ca unii dintre acestia sa fie intervievati de presa locala, deoarece, din datele furnizate de Air France, nici un calator nu avea pasaport romanesc.

Unul dintre romani, Virgil Gagea, a declarat pentru televiziunea canadiana CTV ca tocmai se intorcea de la inmormantarea tatalui.

El a fost a doua persoana care a sarit din avion, declarand ca se simtea cuprins de remuscari ca ar fi putut sa ramana alaturi de sora si mama, care erau asezate cu cinci randuri in spatele lui, dar si de o puternica dorinta de a trai pentru fiul sau de cinci luni.

„Am avut o secunda sa ma decid“, a spus romanul, care s-a vazut dintr-odata inconjurat de flacari de 3-4 metri, dupa ce avionul a derapat si a iesit de pe pista, la capatul unui zbor lipsit de orice alte incidente.

Gagea a fugit pana la autostrada de langa aeroport, descult, asa cum coborase din avion. Acolo a imprumutat un mobil, ca sa-si sune sotia, pe care avea sa o intalneasca in jumatate de ora.

Alta romanca, Maria Cojocaru, se intorcea din Romania, via Paris, cu fetita sa de sapte ani si baiatul de trei. Ea a declarat ca este foarte nemultumita de felul in care supravietuitorii zborului 358 au fost tratati dupa accident.

Desi toti pasagerii au fost evacuati intr-un minut si jumatate, personalul aeroportului nu le-a adus imediat paturi (foarte necesare, pentru ca la Toronto era furtuna), nici apa. “Nu cred ca a fost corect. Am crezut ca vor incerca sa ne consoleze”, a spus Maria.

O frantuzoaica, Martine Chrocca, a confirmat spusele romancei, declarand ca ea si alti 40 de pasageri au asteptat mai bine de o ora, in ploaia torentiala, pana sa fie pusi la adapost.

Chrocca s-a mai plans ca echipajul, care s-a miscat rapid in primele momente, parea apoi mai preocupat de soarta ramasitelor avionului Airbus A340 decat sa-i ajute pe pasageri sa-si recupereze actele.

Si canadianca Veronica Laudes s-a plans ca Air France a sunat-o sa-i ofere 300 de dolari pentru un telefon mobil, laptop si hainele distruse, desi bunurile pierdute sunt cu mult mai scumpe.

In schimb, vicepresedintele Air France, Christian Lahceen, a declarat ca firma sa este “pe deplin angajata” in asistarea pasagerilor.

Deocamdata, cei 35 de experti in siguranta zborurilor din Canada, carora li se adauga 16 specialisti straini, au reusit sa recupereze cutiile negre ale aeronavei si au avut numai cuvinte de lauda despre operatiunile de salvare.

De regula, un accident similar ar fi produs cel putin 200 de morti, pe cand, ieri, numai sase se mai aflau in spital si numai unul in stare grava.

In ceea ce priveste decizia ca avionul sa aterizeze pe un aeroport lovit de traznete, unii experti s-au exprimat deja ca vina apartine, fara indoiala, pilotilor, care trebuiau sa continuie sa zboare in cerc sau sa se indrepte spre alt aeroport, mai ales ca avionul avea combustibil suficient.