Pe litoralul Marii Negre se desfasoara in aceste zile o intrecere inedita: "Cel mai popular om politic". Concurentii sunt doua nume grele: Traian Basescu si Adrian Nastase. Presedintele Romaniei si presedintele Camerei Deputatilor se bronzeaza, se scalda in apa sarata a marii si fac tot posibilul sa fie vazuti de popor.

Daca Ion Iliescu ne-a obisnuit cu vacante petrecute in totala discretie, la Scrovistea, noul val de politicieni a renuntat la intimitate. Basescu si Nastase fac pe dracu-n patru sa-i vada lumea dezbracati de hainele de inalti demnitari, iar baile de multime sunt nelipsite din programul lor de vacanta.

Traian Basescu a dat cea mai recenta reprezentatie de popularitate pe o terasa de lux din Olimp, iar Adrian Nastase s-a lepadat de fumurile arogante in bazarul din Neptun. Imediat ce s-a lasat racoarea, Basescu a luat-o pe Maria sa de brat si-au pornit sa se plimbe pe faleza din Olimp.

Cand au simtit ca li s-a uscat gatul, sotii prezidentiali au tras la o terasa, unde au comandat vin demisec si placinte de casa. Fostul comandant de nava nu mai putea de bucurie cand lautara-sefa a venit sa-i cante la ureche. N-a rezistat tentatiei si a luat-o pe Maria pe ringul de dans, unde-a unduit-o si-a strans-o tandru la piept.

Apoi Basescu a stat ce-a mai stat, s-a fotografiat cu clientii terasei si a plecat in ropote de aplauze, la o ora dupa miezul noptii de joi spre vineri. Adrian Nastase, in haine albe de in, care previn transpiratia, s-a dus in targ impreuna cu Danuta sa si cu mezinul Mihnea.

Daca initial si-au propus sa-l tunda a la Tariceanu pe praslea cel mic, familia Nastase a incheiat prin a cumpara cearsafuri de pat la superoferta. Prin bazarul Neptunului, Adrian Nastase nu a ezitat sa se lase pupat de vanzatoarele stirbe. Aceste scene dovedesc cat se poate de limpede ca s-au produs mutatii serioase in comportamentul politic romanesc.

Basescu a jucat intotdeauna in costumul de "om din popor" si a avut numai de castigat. Ajuns in ipostaza de presedinte, nu a renuntat la acest costum. Ba mai mult, il imbraca din ce in ce mai des. Adrian Nastase, victima lui Traian Basescu in cursa electorala pentru Cotroceni de acum opt luni, si-a revizuit serios comportamentul politic.

El face eforturi disperate pentru a-si slefui o imagine de om popular. Nastase si Basescu nu sunt cazuri singulare. Nu de mult, Tariceanu a ales sa innopteze in casa unui localnic din Moldova inundata. Premierul a infulecat din branza gazdei, a mancat miere si coacaze proaspete si s-a barbierit la lumina lumanarii.

La Bucuresti, printre avuti, acelasi Tariceanu se plimba cu nevasta in decapotabila. Mona Musca sau Ecaterina Andronescu se duc in Piata Amzei la cumparaturi, de se uita lumea ca la urs, iar Miron Mitrea a inteles ca nu e profitabil din punct de vedere politic sa se duca la plaja in locuri exotice si a ales sa-si arate burta pe litoralul romanesc.

Pana si consfatuirile de taina ale partidelor au suferit mutatii. Daca PD e renumit ca partid de carciuma, prin amplele dezbateri la una mica in Golden Blitz, si PSD a inceput sa iasa din birouri. Mircea Geoana se intalneste cu conducerea partidului pe la Casa Doina, pe la Hilton, ba chiar lanseaza programe politice printre clientii din Mall.

Treptat, treptat, si in Romania locul dezbaterilor de idei si de programe politice va fi inlocuit de spectacole politice. Alegatorii pot fi sedusi mult mai usor prin scene bine regizate decat prin programe politice abstracte. Marketingul politic a inceput sa fie exersat si la noi, iar rezultatele se vad.

Politicienii ne sunt prezentati la fel ca niste produse de supermarket, care corespund intereselor si exigentelor noastre. Asa cum George W.

Bush castiga procente de popularitate din plimbatul cainilor sau din pedalatul pe bicicleta in pantaloni scurti, asa cum Boris Eltin a devenit simpatic dansand rock'n roll, dirijand orchestre sau ciupind secretare de fund, tot asa si politicienii romani vor miza, in razboaiele electorale, pe lovituri de imagine.