Ofertele de telefoane mobile cu pret redus atrag in continuare un numar mare de clienti catre operatorii de telefonie mobila, insa si mai mult atrag preturile scazute ale abonamentelor si tarifelor la convorbiri. Orange a reusit sa-l depaseasca la jumatatea anului cu circa 500.

000 de abonati pe rivalul principal, Connex, care ar putea fi salvat de aceasta debalansare de anuntatul proces de schimbare a marcii in Vodafone, in urma preluarii MobiFon/ Connex din aceasta primavara de catre gigantul international contra sumei de 2,5 miliarde de dolari. Intre timp, CosmoRom se pregateste de relansare, iar Zapp isi extinde reteaua.

Cum a reusit Orange sa depaseasca Connex la capitolul numar de abonati e o intrebare delicata, pentru care nu exista un raspuns cert. La jumatatea acestui an, Connex avea circa 5.251.000 de cartele SIM vandute, iar Orange, circa 5.720.000, iar analistii spun ca Orange a tot crescut de cand a intervenit schimbarea marcii de la Dialog la cea actuala, in 2002.

„Rezultatele reflecta recunoasterea calitatii produselor oferite, cat si preocuparea Orange fata de dezvoltarea unei relatii pe termen lung cu clientii nostri,“ ne-a declarat Richard Moat, CEO, Orange Romania.

Connex ar putea reveni la eterna egalitate relativa cu Orange, daca ar urma un proces de schimbare a marcii, sustin expertii. Din pacate, trecerea Connex la numele de Vodafone este impiedicata de un proces cu firma Telemobil, care in 1995 a inregistrat in nume propriu numele Vodafone si nu vrea sa-l cedeze.

Desi Vodafone pare sa aiba castig de cauza, justitia romana a permis recursul firmei Telemobil, care va fi judecat in aceasta toamna la Curtea de Apel Bucuresti.

Conform declaratiilor lui Ted Lattimore, CEO Connex, procesul de schimbare a marcii va avea loc, insa, abia peste sase sau noua luni. Telemobil spune, insa, ca a utilizat numele de Vodafone in 2003, in vanzarea unor produse, si ca poate proba acest lucru, moment din care singura solutie care ii ramane la indemana proprietarului Connex este negocierea pentru denumirea de Vodafone.

In tot cazul, se asteapta ca, pana la sfarsitul anului, Connex si Orange sa mai atraga inca 550.000 de abonati, daca lucrurile merg la fel ca in prma jumatate a anului. Piata ramane la circa 11.360.000 de abonati, pe moment.

Zapp ramane cu un pic peste 300.000 de abonati, spun oficialii companiei, in vreme ce vanzarile CosmoRom au inceput sa isi revina, de la 88.000 de abonati la sfarsitul lui 2004.

„Zapp ar putea sa creasca cu circa 100.000 de abonati pana la sfarsitul anului, in timp ce CosmoRom, daca se relanseaza in septembrie, ar putea atrage circa 200-400.000 de clienti“, spune analistul Nicolae Oaca.

Dealerii CosmoRom din zona rurala, de pilda, au anuntat ca in unele regiuni, se inregisteraza cresteri ale vanzarilor CosmoRom, pe fondul unor oferte promotionale - vanzari deloc obisnuite pentru aceasta perioada a anului, spune Oaca.

Lupta dintre liderii pietei se va da, insa, pentru fiecare abonat.

„Densitatea telefoniei mobile in randul populatiei este de circa 50% si mai este loc de circa trei milioane de noi clienti pe piata, insa cu venituri din ce in ce mai mici,“ spune Oaca.

De asemenea, Romania mai are de vandut doua licente de telefonie avansata din generatia a treia (3G- transmisii rapide de date, voce, video/multimedia).

Una din ele este de asteptat sa fie achizitionata de noii proprietari ai CosmoRom, CosmoOTE, iar pentru cealalta se poate astepta un investitor nou.

Pe de alta parte, investitiile firmelor locale , in special in dezvoltarea retelei, continua si ele, chiar daca intr-un ritm mai moderat decat pana acum: Orange si Connex au investit fiecare peste un miliard de dolari pana in prezent, iar Zapp circa 350.000 de dolari.

Pentru acest an, Orange a anuntat investitii in valoare de circa 200 de milioane de dolari, iar Zapp de circa 50 de milioane de dolari. Connex nu a dorit sa dezvaluie suma alocata acestui an, dar ne-a sugerat ca este mai mare decat cea anuntata de Agentia pentru investitii straine ARIS, de 40 de milioane de dolari.

Oficialii RomTelecom ne-au declarat ca nu a fost luata, deocamdata, nici o decizie cu privire la relansarea CosmoRom de catre actionarul comun de la Atena.

Acum patru zile, CosmOTE a anuntat achizitionarea operatorului bulgar GloBul si a celui macedonean Cosmofon, si este posibil sa aiba in vedere o strategie de dezvoltare comuna a acestor operatori si a CosmoRom.