Piata asiatica devine din ce in ce mai interesanta pentru producatorii europeni si americani. Ei sunt interesati mai ales de piata chineza.

Ford Motor Co., al doilea constructor auto american, si-a majorat participatia pe care o detine in constructorul auto Jiangling Motors la 30%, dupa ce a achizitionat la bursa 0,04% din actiunile companiei chineze, a anuntat ieri firma in cauza, informeaza Reuters.

Ford produce automobile in China cu Changan Automobile Co. Acesta din urma, care a obtinut, in luna iulie 2005, aprobarile necesare pentru a prelua Jiangling Motors, a precizat ca va oferi grupului Ford o optiune de a achizitiona, dupa trei ani, alte sapte procente din actiunile Jiangling.

Ford, care intentioneaza sa investeasca aproximativ un miliard de dolari in China in urmatorii ani, este relativ nou venit pe piata chineza. Firma ocupa abia locul trei dupa Volkswagen A.G. si gigantul american General Motors Corp., care produc de mai multi ani automobile in China.

Pe de alta parte, constructorul auto german Volkswagen AG nu a reusit sa incheie un acord privind preluarea unei participatii in producatorul malaezian de autovehicule Proton. Cele doua compani continua discutiile pentru a produce impreuna autovehicule in Asia de Sud-Est, informeaza cotidianului „New Straits Times“.

Presa din Malaezia sustine ca agentia Khazanah National, care controleaza 42,7 procente din Proton, discuta cu Volkswagen vanzarea a aproximativ 30 de procente din actiunile constructorului auto malaezian. Mai mult, „New Straits Times“ sustine ca cele doua firme discuta un acord privind lansarea in comun a doua modele de autoturisme, dintre care primul pana la finele acestui an.

Discutiile care se poarta intre Khazanah si Volkswagen subliniaza strategia guvernului malaezian de a pune capat controlului de stat asupra companiilor nationale in urma cresterii competitiei din exterior.

Timp de aproape 20 de ani autoritatile guvernamentale malaeziene au investit miliarde de dolari in Proton pentru a o transforma, cu ajutor japonez, in cel mai mare constructor auto din Malaezia. Cu vanzari anuale de 487.000 de autovehicule, Malaezia reprezinta cea mai mare piata de autoturisme din Asia de Sud-Est.

Daca va ajunge la un acord cu Proton, grupul Volkswagen va avea sansa de a-si spori cota de piata in Asia. In 2004, vanzarile din Asia de Sud-Est au reprezentat doar 6,6 % din cele 5,1 milioane autovehicule pe care Volkswagen le-a comercializat in intreaga lume.