Fostul ministru PSD al transporturilor, Miron Mitrea, va fi cercetat penal de procurorii din cadrul Parchetului General intr-un dosar de luare de mita.

Cauza, instrumentata initial de PNA, a fost trimisa la Parchet saptamana trecuta, si asta dupa ce a zacut in fisetele procurorilor mai bine de un an si jumatate.

Conform actelor existente la dosar, Mitrea este denuntat de un informator al anchetatorilor ca ar fi primit o barca cu motor pentru a-l mentine in functie pe directorul Companiei Nationale Caile Ferate Romane (CNCFR), Mihai Necolaiciuc.

Totul a inceput pe la jumatatea anului 2003, cand un fost angajat al societatii craiovene ICMET, Gheorghe Olariu, a depus la PNA o sesizare in care sustinea ca Ministerul Transporturilor a incheiat, in perioada 1997-1999, pe vremea cand Traian Basescu era ministrul transporturilor, un contract „dubios” pentru modernizarea a 24 de locomotive.

In opinia lui Olariu, valoarea contractului era exagerata, costul modernizarii unei locomotive depasindu-l pe cel al uneia noi.

In baza acestei sesizari, PNA a dispus intocmirea unui dosar penal, repartizat la acea vreme procurorului Alexandru Macovei. Cateva luni mai tarziu, in cauza a fost depus si un referat intocmit de unul dintre politistii din cadrul PNA.

Acesta a reusit sa obtina mai multe detalii-surpriza, in urma unor informatii primite de la o „sursa” sub acoperire, mentionata protejat in dosar: „C.S., administrator la o societate de paza din Bucuresti”.

Unde-i barca cu motor?

Nota intocmita de politist pentru cazul sesizat de Gheorghe Olariu confirma o parte din acuzele formulate de acesta. Astfel, politistul aflase ca Mihai Necolaiciuc, fost director general al CNCFR in perioada 1999-2003, ar fi vandut unor societati de achizitionare si valorificare a fierului mai multe active.

In plus, informatorul politistului sustinea si ca fostul director Necolaiciuc i-ar fi dat ministrului Mitrea o barca cu motor in incercarea de a ramane pe postul de director al CNCFR si dupa preluarea de catre PSD, in 2000, a guvernarii.

„Pentru mentinerea in functie si obtinerea de fonduri comunitare, prin intermediul lt.-col. Mirel Duminica, ofiter SPP, a dat (n.r. - Necolaiciuc) ministrului Miron Mitrea o barca cu motor”, se arata in referatul inaintat de politist, pe 28 octombrie 2003.

„Dosarul a fost inchis”

Cercetarile in acest caz au durat mai putin de doua luni, singurul audiat in dosar fiind doar Necolaiciuc. Acesta si-a sustinut nevinovatia, afirmand ca vanzarea locomotivelor la fier vechi s-a realizat prin Bursa Romana de Marfuri, la pretul pietei.

In final, procurorul Macovei a concluzionat, la inceputul lunii ianuarie 2004, ca faptele nu se confirma, hotarand neinceperea urmaririi penale. Singurul aspect necercetat, din cele semnalate anchetatorilor, se refera la pretinsa mituire a lui Miron Mitrea.

In rezolutia de inchidere a cauzei, anchetatorii se multumesc sa noteze ca Necolaiciuc nu are „o relatie personala cu ministrul Miron Mitrea, caruia nu i-a dat nici o suma de bani sau vreun bun pentru a-l mentine in functie”. Atat si nimic mai mult. Nici o alta audiere, nici o alta referire la fostul ministru PSD al transporturilor.

Contactat de reporterii EVZ, procurorul care a instrumentat dosarul, Alexandru Macovei, a declarat ca in opinia lui a efectuat verificarile conform legii: „Elementele de la dosar care sa sustina acea acuzatie erau extrem de putine. L-am audiat pe Necolaiciuc care a declarat ca nu a dat nici o mita si nu am gasit alte elemente care sa permita continuarea cercetarilor. Dosarul a fost inchis”.

Caz redeschis dupa investigatia EVZ

La mai bine de un an si jumatate de la data inchiderii dosarului, cauza a fost, zilele trecute, redeschisa.

„Dupa ce v-ati interesat de acest dosar, adjunctul sefului PNA, procurorul Adrian Miclescu, m-a chemat si mi-a dat dosarul spre verificare. Am cercetat dosarul si am constatat ca aspectul referitor la pretinsa dare de mita nu a fost verificat.

Am infirmat solutia data initial si am trimis cauza la Parchetul General pentru cercetari”, declara fostul sef al Sectiei de Combatere a Coruptiei din PNA, procurorul Vasile Draghici.

„Are masini, dar nu barca”

Mirel Duminica, colonelul SPP despre care informatorul anchetatorilor PNA spunea ca ar fi fost cel care ar fi intermediat tranzactia dintre fostul director Necolaiciuc si Miron Mitrea, ne-a declarat: „Nu am auzit macar de asa ceva, cu atat mai putin sa fiu chemat la PNA sau in alta parte. Este o aberatie. Seful nu are nici macar o barca. Are masini, dar nu barca.

Pe Necolaiciuc l-am intalnit de foarte multe ori dat fiind functia pe care o ocupa in Ministerul Transporturilor”.

Colonelul Duminica ii asigura in continuare protectia fostului ministru, fiind aghiotantul acestuia in ultimii cinci ani.

Fostul ministru al transporturilor Miron Mirea nu a putut fi contactat pentru a comenta acuzatiile ce i se aduc. Manuela Dumitru, consilierul de presa al fostului ministru, ne-a declarat ca acesta este plecat din tara: „Este in concediu in strainatate. Vine abia saptamana viitoare, marti sau miercuri”.

Necolaiciuc, „jupanul” Cailor Ferate

Mihai Necolaiciuc, fostul sef al Cailor Ferate Romane (CFR), este un personaj extrem de controversat. Fost sef al Garii din Iasi, Necolaiciuc a fost promovat in 1999- in timp ce Traian Basescu era ministru al transporturilor - la conducerea CFR si a ramas in functie si dupa schimbarea puterii, chiar daca era membru PD.

De altfel, dupa cum arata o ancheta din 2003 a cotidianului „Ziarul de Iasi”, Necolaiciuc, supranumit „Jupanul”, a reusit sa se puna bine din timp cu noii guvernanti cu ajutorul unor contracte avantajoase pe bani publici, acordate unor firme apropiate PSD.

Una dntre acestea era controlata de Sergiu Sechelariu, care a fost apoi numit secretar de stat in ministerul Transporturilor. Aceeasi ancheta a descoperit ca Necolaiciuc este proprietarul unei vile luxoase la Pojorata (jud. Suceava), unde avea si crescatorie de struti.

Potrivit surselor EVZ, Necolaiciuc a fugit din tara inca de acum cel putin un an, dupa ce Parchetul National Anticoruptie a deschis pe numele sau mai multe dosare penale pentru infractiuni de coruptie, doua dintre acestea fiind clasate intre timp.

Potrivit unor informatii neconfirmate, Mihai Necolaiciuc s-ar afla in acest moment in Australia.