"Teatrul National din Bucuresti (TNB) se afla, in acest moment, intr-o situatie grava din punctul de vedere al soliditatii cladirii, existand probleme si in ceea ce priveste prevenirea riscului de incendii", a declarat Ion Caramitru, directorul institutiei, precizand ca lucreaza acum la un document care analizeaza parametrii de risc la TNB si care va fi prezentat Ministerului Culturii si

Cultelor (MCC) si Guvernului, pana in luna septembrie.

"Sunt foarte mari probleme. Institutia a fost creata ca un spatiu unitar, insa de-a lungul timpului s-au facut licitatii pentru spatii, restaurante, expozitii, care au dus la deteriorarea cladirii si la neputinta de a face un program anti-incendiu", spune noul director general, citat de Mediafax.

El precizeaza ca din punct de vedere seismic situatia este si mai grava, intrucat "cladirea nu este garantata" din acest punct de vedere.

Si arhitectul Romeo Belea, unul dintre autorii proiectului cladirii, considera ca amestecul de functiuni afecteaza siguranta cladirii. "Eu am vazut sute de teatre in lume, dar nici unul nu este parazitat de alte functiuni, precum este Teatrul National", spune Belea.

El sustine ca exista si teatre in interiorul carora sunt amenajate restaurante, dar acestea au fost concepute in proiectul initial al teatrului respectiv. "Nu sunt niste improvizatii, niste lipituri".

TNB, «captusit» de baruri si restaurante

Potrivit arhitectului, barurile si restaurantele care "captusesc" teatrul, existand imprejur, dar si in interiorul teatrului, ar putea favoriza un eventual incendiu pentru ca amenajarea lor s-a facut cu mult lemn.

Belea a precizat ca, desi masurile de prevenire a incendiilor ar trebui sa fie foarte riguroase, expertiza scenariului la foc nu a fost facuta inca la TNB. "Inca nu a contractat nimeni scenariul la foc. Am gasit expertul, dar nu exista fondurile", spune el.

O alta problema este legata de Sala Mare a teatrului. O expertiza referitoare la problemele de structura ale cladirii a fost realizata in urma cu trei ani. Din acest raport, desi incomplet, reiese ca stalpii Salii Mari se sprijina pe planseul parcajului.

"In prezent a inceput curgerea lenta a acestei structuri, adica a inceput sa se deformeze grinda", arata Romeo Belea, adaugand ca acest lucru se intampla din pricina modificarilor suferite de Sala Mare dupa incendiul din 1978.

Proiectarea imobilului a inceput in 1963, iar TNB a inceput sa functioneze in acest sediu zece ani mai tarziu, fiind inaugurate pe rand trei sali: Sala Mare, Sala Studio si Sala Atelier.

"Conceptia initiala a Salii Mari prevedea existenta unui numar de noua sute de locuri, scena fiind una dintre cele mai mari din Europa, atat ca marime, cat si ca dotare. Acustica salii a fost la parametrii cei mai buni pana in anul 1978, cand sala a ars".

Belea povesteste ca dupa incendiu i s-a cerut sa refaca sala si sa schimbe fatada teatrului. "Le-am explicat atunci ca o sala cu 1.500 de locuri nu pot sa fac, deoarece publicul pierdea contactul vizual cu actorii", spune Belea. Potrivit acestuia, sala a fost refacuta totusi de arhitectul Cezar Lazarescu intr-o varianta cu 1.200 de locuri.

Probleme cu scena Salii Mari

Raportul de expertiza identifica "mici probleme" si la corpul scenei din Sala Mare. Belea sustine ca barul de la etajul 4 al teatrului pare sa dea "trepidatii suplimentare nerecomandabile planseului".

Potrivit lui Belea, exista un proiect pentru consolidarea TNB, deoarece si fostul director al teatrului, Dinu Sararu, a cerut refacerea Salii Mari. Conform acestui proiect, sala ar putea fi refacuta in aproximativ cinci-sase luni, in functie de ritmul de lucru si de fondurile existente.

El a mai precizat ca, potrivit proiectului sau, toate "lipiturile" ar putea fi mutate in Turnul Coltei, care sa fie refacut la 50 de metri de TNB.

"Trebuie sa se faca deparazitarea teatrului in termeni convenabili pentru toti cei care au incheiat contracte comerciale cu TNB. Am incredere insa ca Ion Caramitru va gasi solutii in acest sens", adauga Belea.

Arhitectul mai mentioneaza ca a convins conducerea Ministerului Culturii si Cultelor de problemele cu care se confrunta TNB si de necesitatea acordarii de fonduri pentru consolidare. "Indiferent cat de putini bani are Ministerul Culturii, ei trebuie pusi in siguranta Teatrului National", spune el.

Nevoia unui bun sistem de prevenire a incendiilor a fost repusa pe tapet de focul izbucnit in aceasta iarna la sala unde functiona Opereta. In prezent, aceasta sala este in reparatii.

Ea va reveni in folosinta Teatrului National de indata ce Opereta va primi un alt sediu, conform unei intelegeri la care au ajuns Ministerul Culturii, TNB si Teatrul de Opereta.

Un viitor sediu posibil pentru Opereta este Sala Omnia de la Senat. Romeo Belea sustine ca "in proportie de 90%" va reusi sa transforme acest spatiu intr-o sala adecvata pentru spectacolele de opereta.