Cinematograful a murit si trebuie sa facem urgent ceva pentru ca oamenii sa vina iar la film, a spus regizorul britanic Peter Greenaway ieri, inainte de a deschide competitia oficiala a Festivalului International de Film „Anonimul”, desfasurat la Sf. Gheorghe, in Delta.

Greenaway, un cunoscut regizor avangardist, este invitatul special al festivalului, aflat la editia a II-a. Sectiunea competitionala, inceputa aseara la ora 22.00, cuprinde categoriile lungmetraj, documentar si scurtmetraj, iar premiile au o valoare totala de 23.500 de dolari.

Filmul, fenomen „artificial”

„Sa va fie rusine daca mai sunteti nostalgici dupa vechiul cinema!”, a spus Greenaway ieri-dimineata, la Bucuresti. „Eu privesc filmul ca pe un fenomen incredibil de artificial si nu ca pe o forma de evaziune si divertisment”, a spus el.

„Mie mi se pare foarte ciudat ca lumea se uita la film inainte de culcare. Dar ce e filmul, vreo cacao fierbinte, vreun somnifer?” Cinematograful n-a murit din lipsa de bani, crede Greenaway. „Acum unii prefera mai degraba sa-si cumpere un tricou, decat sa mearga la film, pentru ca isi dau seama ca nu mai au ce vedea”, a spus regizorul britanic.

„Toate povestile au fost spuse, iar generatia laptopului socoteste ca cinematograful este cam plicticos”, a adaugat el.

Un regizor controversat

Nascut in Tara Galilor, Peter Greenaway are, la 63 de ani, faima unui regizor controversat. Filmele lui frapeaza adesea prin excesul de citate celebre, de combinatii de culori sau de erotism. Este pasionat de personaje mitologice, iar in filmele sale foloseste harti, desene si imagini digitale.

Utima productie regizata de Greenaway este trilogia „Valizele lui Tulse Luper” (2003-2004), o pelicula de opt ore, structurata in trei parti, in care Marcel Iures, presedintele Festivalului „Anonimul”, joaca rolul unui ofiter german. Despre filmul sau, proiectat la Sf. Gheorghe, Greenaway spune ca este „unul foarte artificial, nu chiar o felie de viata”.

Alte filme regizate de Peter Greenaway sunt: „The Falls” (1980), o enciclopedie absurda, „The Baby of Macon” (1993), o satira a vietii in secolul al XVII-lea, care nu a gasit niciun distribuitor in SUA, „The Pillow Book” (1995), o fabula erotica, si „8 1/2 Women” (1999). In prezent, regizorul lucreaza la filmul „Nightwatching”, o cronica despre viata pictorului Rembrandt.

Potrivit regizorului britanic, cinematograful se afla in situatia sahului. „Toate miscarile au fost facute si sunt deja cunoscute de public”, a spus el. „Eu ma gandesc sa schimb ceva, poate regulile jocului”, a adaugat regizorul.

Un festival indepartat

Pentru a ajunge la Sf. Gheorghe, puteti merge cu trenul pana la Tulcea. Exista doua curse InterCity, la 6.37 si la 17.33 (39,7 RON, la clasa a II-a). Din Tulcea, transportul se face cu un vaporas care pleaca luni, miercuri si vineri la ora 13.30 (20 RON), sau cu o nava rapida, care pleaca miercuri, sambata si duminica la ora 15.00 (25 RON).

Potrivit organizatorilor, locurile de cazare la hotel si in casutele din lemn s-au epuizat, dar mai exista inca aproximativ 100 de locuri de campare disponibile (5 euro/noapte). Vizionarile sunt gratuite, pe baza unor invitatii distribuite zilnic in campingul festivalului.

Sapte pentru un trofeu

Pentru competitia de lungmetraj au fost selectate sapte filme din 25 inscrise: „Adam and Paul” (Irlanda), „Lost embrace” (Argentina), „Turtles can fly” (Iran), „Turtles on their backs” (Italia), „Harvest Time” (Rusia), „Dear Wendy” (Danemarca) si „Tropical Malady” (Thailanda). Presedintele juriului este Maia Morgenstern, care a spus ca nu stie exact cum sa-si joace rolul.

La sectiunea documentar au ramas in concurs 12 productii din 260 inscrise, iar la scurtmetraj s-au inscris 550 de filme si au fost selectate 48.