Dupa inlocuirea actritei Mariana Presecan cu Elvira Rambu in functia de director artistic al Teatrului de Stat din Oradea (Rambu detinuse aceasta functie si inaintea Marianei Presecan), conducerea acestei institutii a decis sa se retraga din cel mai ambitios proiect in care se angajase (prin precontract) pentru stagiunea 2005-2006, spectacolul "Regele Lear", de Shakespeare, in regia lui Tompa

Gabor (foto).

Piesa urma sa fie montata la Teatrul National din Cluj, iar in distributie sunt angrenati, printre altii, Gheorghe Dinica si Oana Pellea; scenografia va fi semnata de Andrei Both. Costurile mari de productie - 150.

000 RON (1,5 miliarde ROL), au obligat Nationalul clujean la o co-productie in care erau implicate Teatrul de Stat din Oradea (TSO) si Pro TV (institutia oradeana urma sa plateasca jumatate din aceasta suma si actorii proprii implicati in proiect, iar postul de televiziune, onorariile pentru cei doi invitati speciali, Pellea si Dinica).

Repetitiile ar trebui sa inceapa in septembrie, iar premiera sa aiba loc in decembrie.

La inceputul verii, directorul artistic al TSO a fost schimbat, la fel si directorul Festivalului bienal de Teatru Scurt (criticul Marian Popescu), iar proiectul clujean a fost suspendat.

Tompa Gabor: "Ne-am inteles cu directorul general al Teatrului din Oradea ca urmeaza sa finalizam distributia pana la sfarsitul lunii iunie. Or, in 15 iunie am primit, atat eu, cat si Teatrul National, scrisoarea de retragere din co-productie a Teatrului din Oradea, invocandu-se depasirea termenelor stabilite.

Este vorba de un proiect foarte important (pentru Teatrul National), in care sunt implicati cativa artisti de renume. Pe langa Gheorghe Dinica si Oana Pellea, mai sunt scenograful Andrei Both, recent premiat de UNITER, compozitorul Iosif Hertea, scenografa Carmencita Brojboiu.

Mai exista si Pro TV, cu care s-a semnat deja un contract, aceasta televiziune urmand sa suporte onorariile celor doi actori. Finalizarea proiectului depinde acum de un sprijin financiar din partea Primariei clujene sau a Ministerului Culturii", sustine regizorul, care crede in realizarea, intr-un final, a proiectului.

Relatand acest subiect, "Ziarul Clujeanului", editat de grupul Mediapro, din care face parte si Pro TV, privilegiaza Teatrul National din Cluj, ca victima a schimbarilor arbitrare de directie de la Oradea.

Lucrurile sunt insa mai complicate, caci implicarea TSO in proiect, care a sfarsit prin a pune Nationalul intr-o situatie neplacuta, pare a fi mai degraba o decizie pe cont propriu a Marianei Presecan, care avantaja prea putin si teatrul, si, mai ales, actorii (obligati sa-si imparta rolurile secundare cu cei de la Cluj).

In ultimul an de directorat al lui Presecan, teatrul din Oradea a produs doar doua spectacole ("Shoah. Versiunea Primo Levi" al lui Maniutiu si un "Bolnav inchipuit"), ceea ce a nemultumit si publicul, si trupa.

In plus, au intervenit conflicte si in turneele cu "Electra" (al aceluiasi Maniutiu, un succes din februarie 2004); spectacolul nu a fost oprit din dorinta directiei, ci pentru ca Mariana Presecan si Doru Presecan si-au dat demisia din teatru, s-au angajat la Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu si au refacut "Electra" acolo, cu concursul regizorului si al lui Marian Ralea, care-l joaca

pe Oreste.

In conditiile actuale, suma pe care TSO ar fi trebuit s-o acopere in productia "Regelui Lear" depasea posibilitatile unui teatru din provincie, cu doua trupe (maghiara si romana) si obligatii fata de comunitatea locala, careia i-ar fi oferit mult prea putin (10 reprezentatii) pentru o investitie mult prea mare, prea putin ofertanta inclusiv pentru actori.

Ramane ca cineva sa scoata castanele din focul aprins din ambitii personale, care anima acum spiritele si la Cluj (spectacolul trebuie totusi sa iasa), si la Oradea.