O data cu valul de seriale noi anuntate pentru grila de toamna, pe micul ecran revin sau apar o serie de nume celebre ale cinematografiei romanesti.

Tamara Buciuceanu-Botez a facut deja rating cu rolul lui Muti din „Agentia matrimoniala”. Anuntata aparitie pe ecran a Dragai Olteanu-Matei, Torei Vasilescu sau a lui Horatiu Malaele este o sansa pentru actori, dar si pentru public.

Productiile de divertisment ale televiziunilor comericale, dar si ale TVR s-au centrat timp de mai multi ani in jurul unor amatori de talent, cu vechime in specii precum brigada artistica studenteasca a anilor `80.

Dincolo de inventivitatea si umorul unui Toni Grecu de la Diveris sau satira inflamata a lui Huidu si Gainusa, publicul romanesc nu are motive sa vrea altceva decat cel din toata lumea. Adica, printre altele, si seriale TV. Sezonul 2004-2005 a adus pe ecran trei titluri importante. „Numai iubirea” este telenovela care a creat un fenomen, dupa difuzarea pe Acasa TV.

„Baieti buni” a fost o tentativa de serial politist in stil american, cu mare incarcatura vizuala, pe Pro TV. Iar „Agentia matrimoniala” a insemnat un sitcom decent, produs cu mijloace modeste, dar cu rating bun, pe Antena 1.

Cele trei seriale mentionate arata o orientare clara a managerilor de top din televiziunile comerciale catre serialul TV produs dupa toate regulile genului. Iar actorii inclusi in distributie nu puteau fi decat, in mare majoritate, profesionisti.

Unul dintre marii regizori ai teatrului romanesc si realizatorul „Agentiei matrimoniale”, Gelu Colceag, explica astfel prezenta profesionistilor pe micul ecran: „Eu nu lucrez decat cu actori de factura asta, si in teatru, si in televiziune”.

Dincolo de motivele profesionale, Colceag nu are de ce sa ascunda ca intentia lui a fost si de a (re)pune numele mari ale scenei si platoului de lungmetraj in circulatie: „Televiziunea e cea care-i face vedete. Asa au ajuns vedete si Caragiu, si Banica senior, si Cotescu”.

Colceag nu oboseste sa traga semnale de alarma cu privire la starea materiala a actorilor: un debutant castiga in teatru trei milioane pe luna, iar o vedeta, sapte. Comparativ, la serialele TV un episod aduce venituri de cateva zeci de euro. Sau, daca e vorba de o vedeta-protagonist, pana la 150 de euro.

Cifrele de mai sus indeparteaza orice acuzatie de rabat de la actoria de calitate in scopul imbogatirii. Jucand in sitcomuri sau telenovele, marii actori romani pot castiga doar echivalentul unui trai indestulat.

Celebra debutanta

„Cuscrele” este prima productie TV care face ca doua mari actrite sa-si dea replica in mod direct. Tamara Buciuceanu si Draga Olteanu-Matei, cele doua cuscre, au mai lucrat impreuna o singura data, „acum foarte multi ani”, pentru o piesa de teatru radiofonic, afirma Draga Olteanu. Filmarile la sitcomul care va fi difuzat pe National TV incep peste cateva zile.

Tamara Buciuceanu-Botez, care are experienta „Agentiei matrimoniale”, este rezervata cand trebuie sa vorbeasca despre noul rol. „Incepem filmarea peste doua zile si vom vedea apoi cum e”, a afirmat ea.

Draga Olteanu-Matei insa a marturisit ca a acceptat sa-si faca debutul intr-un serial TV pentru ca i-a placut rolul: „Eu sunt actrita de film, asa ca, avand in vedere ca mi-a placut rolul si ca am colaborat foarte mult cu regizorul Nae Cosmescu si am incredere in el, am acceptat”.

Ea afirma ca personajul sau va fi unul simpatic, cu implicatii in viata tuturor personajelor. „Voi fi o Mater Familia”, spune razand.

Ceilalti meseriasi

Pro TV si Acasa TV au anuntat aparitia Torei Vasilescu in „Baieti buni”, al doilea sezon, si „Lacrimi de iubire”. „Cuscrele” are o distributie de tip all stars (numai stele), pentru care au fost curtati Stela si Arsinel, dar si cel mai important actor comic al momentului: Horatiu Malaele.

Din punctul de vedere al serialelor romanesti, momentul cand „cresterea artistica” va depasi momentul ultimilor ani de comunism („Lumini si umbre”) se anunta apropiat. Cel putin din punctul de vedere al actorilor.