Politia rutiera nu mai are voie sa opreasca soferii pentru simple controale de rutina, ci exclusiv in cazul in care agentii constata o abatere de la regulile de circulatie.

Daca politistii au capul descoperit sau isi poarta hainele in dezordine, conducatorii auto nu au nici macar obligatia sa opreasca. In plus, radarele vor fi asezate numai la vedere, pe masini inscriptionate cu insemnele politiei, celebra "panda" fiind interzisa.

De azi inainte, agentii sunt obligati sa se exprime logic si coerent. La randul lor, soferilor le este interzis sa mai iasa din autoturism si cu atat mai mult sa "sprijine" masina politiei in timp ce agentul scrie procesul-verbal.

Chestorul principal Dan Valentin Fatuloiu, seful Inspectoratului General al Politiei, a facut public, ieri, Conceptul de Atitudine si Actiune a Politiei Rutiere.

In acest sens, Fatuloiu a subliniat faptul ca impunerea standardelor profesionale inseamna reguli, iar regulile trebuie respectate. In definitiv, "Codul lui Fatuloiu" nu este altceva decat un cod al bunului simt, pe care politistul de circulatie trebuie sa-l cunoasca si sa-l respecte la sange in relatia cu cetateanul contribuabil.

Din capul locului, seful IGP a specificat clar ca un politist de circulatie care nu are cascheta pe cap sau e imbracat neglijent, nu reprezinta nici o autoritate in trafic si, mai mult decat atat, soferii nu sunt obligati sa opreasca la semnalul acestuia si au dreptul sa-l reclame pentru conduita necorespunzatoare.

Fatuloiu nu glumeste atunci cand spune ca pune mare pret pe aspectul subordonatilor care lucreaza direct cu cetateanul. Pana in acest moment, la nivel national, au fost luati de pe strada si ascunsi in birouri aproape o suta de politisti de circulatie, care se ingrasasera peste masura si devenisera dizgratiosi.

"Am identificat deja 95 de angajati care au fost redistribuiti", a anuntat comandantul IGP.

Daca pana acum, in multe situatii, echipajele cautau ascunzatori de unde ii vanau pe soferii vitezomani, acum nici radarele nu mai pot fi puse la intamplare, ci doar in locuri vizibile si pe masini inscriptionate corespunzator.

"Panda a fost eliminata. Politistii nu mai au voie sa ascunda radarele printre masini. Nu amenzile ne intereseaza, ci prezenta autoritatilor in strada cu rol preventiv", a explicat Fatuloiu.

Au fost eliminate si controalele de rutina, prin care soferii erau opriti la intamplare, in functie de inspiratia sau starea de spirit a politistului.

O plangere in acest sens se afla si acum pe masa Corpului de Control al IGPR, formulata pe numele agentului Aurel Lefterache, din cadrul Politiei Rutiere Tulcea.

Cunoscut in judet drept un haiduc singuratic, care la volanul masinii de politie porneste in toiul noptii pe drumuri judetene putin umblate, in cautare de "musterii", Lefterache a fost reclamat la Corpul de Control inca din aceasta primavara, fara ca autoritatile sa ia vreo masura impotriva acestuia.

"Am interzis si verificarile de rutina. De acum inainte, echipajele Politiei Rutiere pot opri o masina numai in conditiile in care conducatorul auto se face vinovat de o abatere in trafic", a mai spus Fatuloiu.

Ca element de noutate, soferilor trasi pe dreapta li s-a interzis sa mai iasa din autoturism si sa stea langa masina politiei, in timp ce agentul stabileste sanctiunea.

Seful Politiei nu s-a oprit aici si a ordonat subaltenilor din structura Politiei Rutiere sa puna problema logic si coerent in relatia cu soferii.

"Agentii au obligatia sa se exprime logic si coerent. Nu trebuie sa se piarda cu firea si nici sa renunte la tonul amabil chiar daca persoana aflata in autoturism incearca sa-l provoace".

Ca o masura de precautie, in timp ce unul din agenti face verificarile, cel de-al doilea membru al echipajului are obligatia de a urmari fiecare miscare a persoanelor aflate in autoturismul oprit.

Potrivit lui Fatuloiu, incalcarea de catre politisti a noilor norme de conduita poate conduce pana la excluderea din Ministerul Administratiei si Internelor.