Departamentul pentru Munca in Strainatate din cadrul Ministerului Muncii informeaza ca Romaniei i se aplica reguli diferite de tarile comunitare si, prin urmare, accesul romanilor pe piata fortei de munca din Uniunea Europeana este restrictionat.

Departamentul atrage atentia ca nu trebuie confundata libertatea de miscare a fortei de munca pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene cu libertatea de deplasare in scop turistic consfintita prin semnarea Acordului Schengen, in baza caruia romanii pot calatori pe teritoriul statelor semnatare ale Acordului pentru o perioada de

pana la 90 zile intr-un interval de 6 luni, fara a fi necesara viza statului respectiv.

Fara viza de munca si autorizare in scop de munca din partea autoritatilor tarii de destinatie, romanii care, profitand de statutul de turist, lucreaza in mod nereglementat pot deveni victimele unor abuzuri, ale traficului, dar pot fi si subiectii expulzarii si readmisiei.

Romania are semnate acorduri de readmisie cu: Austria, Belgia, Republica Ceha, Danemarca, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxembourg, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, Estonia. Tarile membre U.E. cu care Romania nu are acorduri de readmisie sunt Cipru si Malta.

In baza acestor acorduri, pot fi adusi prin procedura de urgenta inapoi in tara toti cetatenii romani descoperiti ca incalca prevederile legale privind sederea si munca pe teritoriul statului respectiv, iar pentru cei descoperiti in aceasta situatie se aplica si interdictia de a mai intra pe

teritoriul statului respectiv. Masura interdictiei se extinde asupra tuturor statelor semnatare ale Acordului Schengen si are o durata cuprinsa intre 5 si 10 ani.

Referitor la libera circulatie a fortei de munca, departamentul precizeaza ca dupa ce vom deveni membri ai Uniunii Europene nu vom dobandi automat si libera circulatie a fortei de munca pe teritoriul Uniunii Europene.

Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (ca si tratatele de aderare ale celor 10 state care au aderat in 2004) cuprinde prevederi care permit Statelor Membre sa aplice anumite perioade de tranzitie fata de Romania si Bulgaria.

In aceste perioade nu se aplica prevederile comunitare referitoare la libera circulatie a fortei de munca, ci prevederile legislatiei nationale a statului care introduce perioada de tranzitie, iar aceasta restrictioneaza accesul pe piata fortei de munca a acelei tari.

In conformitate cu Protocolul privind Conditiile si Aranjamentele Referitoare la Admiterea Republicii Bulgaria si Romaniei in Uniunea Europeana, in primii doi ani de dupa momentul aderarii Romaniei, accesul pe piata muncii a celorlalte state membre constituie subiectul prevederilor legale interne, al politicilor si acordurilor bilaterale incheiate de

acestea cu Romania, fiind impuse in acest fel o serie de limitari.

La sfarsitul celor doi ani de dupa momentul aderarii, Comisia Europeana va reexamina aplicarea dispozitiilor tranzitorii.

Fiecare dintre actualele state membre vor transmite o informare oficiala Comisiei Europene, cu privire la necesitatea aplicarii prevederilor legale in materie pentru o perioada de maximum inca trei ani (perioada in care va fi in continuare nevoie de permisul de munca), sau daca vor aplica in totalitate acquis-ul comunitar in domeniul liberei circulatii a

fortei de munca (insemnand ca se va putea lucra in statele membre fara a mai fi impuse restrictii).

In principiu, la cinci ani dupa momentul aderarii, perioadele de tranzitie se vor incheia. Exista totusi posibilitatea ca Statele Membre sa solicite Comisiei Europene permisiunea de a continua aplicarea prevederilor nationale pentru inca doi ani , insa doar in situatia in care intampina dezechilibre grave pe piata muncii.

Perioadele de tranzitie nu pot depasi perioada maxima de 7 ani. Unele locuri de munca din sectorul public pot ramane insa rezervate doar cetatenilor statului gazda.(C.N.)