Dealerii de autoturisme sunt obligati sa informeze cumparatorii asupra consumului de carburant si a emisiilor de noxe, conform unei hotarari de guvern de anul trecut, care transpune, in fapt, o Directiva europeana.

Ministerul Economiei si Comertului va demara in perioada urmatoare o serie de controale la distribuitorii de autoturisme din Brasov, Cluj, Baia Mare, Iasi, Bucuresti, Timisoara si Ploiesti, urmand sa aplice sanctiuni celor care nu respecta legea.

Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, spune ca, in general, dealerii au fost informati si respecta legea, dar este normal ca o institutie sa verifice respectarea unui act normativ pe care tot ea l-a emis. Cat despre cumparator, acesta este de regula foarte interesat de consumul de carburant, dar mult mai putin preocupat de emisiile de noxe.

Romania, semnatara a Protocolului de la Kyoto, s-a angajat ca in perioada 2008 - 2012 sa reduca cu 8 la suta emisiile de gaze cu efect de sera. Obiectivul este deja atins, deoarece dupa '89 activitatea industriala s-a contractat suficient ca sa mai si ramana de vandut cote de emisii.

Pentru emisiile de dioxid de carbon generate de autoturisme, strategia MEC vizeaza reducerea acestora prin imbunatatirea specificatiilor tehnice ale carburantilor. Problema acuta este nu pentru emisiile generate de masinile noi, ci pentru cele care deja sunt introduse pe piata interna de ani buni.

Radian Tufa, directorul general al Registrului Auto Roman, spune ca deja toate autoturismele second-hand care se importa indeplinesc normele Euro 3. Cat priveste cele aflate deja din piata, o limitare a circulatiei sau vanzarii acestora ar insemna o ingerinta asupra proprietatii, considera directorul RAR.