Lipsa de comunicare cu UE ne-ar putea costa o autostrada, ne-a avertizat europarlamentarul german Markus Ferber (CSU), intr-un interviu acordat Deutsche Welle.

Interesele fostului Guvern PSD, care, desi ar fi trebuit sa fie mai preocupat de cofinantarea Coridorului IV pan-european si sa discute pe aceasta tema cu membrii Comisiei, a preferat sa semneze un contract de 2,2 miliarde de euro cu Bechtel pentru o autostrada paralela. In aceasta vara, CE a infiintat o noua agentie, care ar urma sa accelereze realizarea unor proiecte rutiere transeuropene.

Aceasta a luat deja o decizie care ne dezavantajeaza, trasand, in locul Coridorului IV, care ar fi strabatut Romania, o noua axa, care trece de la Budapesta prin Belgrad si Nis spre Sofia, bifurcandu-se, apoi, spre Grecia, respectiv Turcia. Cu alte cuvinte, vestul si sudul Romaniei vor fi excluse din noua ruta.

Curios, Romania a salutat aceasta decizie a UE, ignorand faptul ca noile planuri rutiere trans-europene ar putea ocoli teritoriul tarii.

Europarlamentarul german acuza categoric autoritatile de la Bucuresti pentru lipsa comunicarii cu UE in domeniul infrastructurii rutiere: "Experienta noastra din ultimii ani in acest domeniu nu e cea mai buna ? din vina Bucurestilor si nu a UE.

Romania ar trebui sa insiste acum, ca UE sa sustina in continuare financiar realizarea Coridorului IV, conform planurilor existente."

Totusi, Ferber ia apararea Romaniei si critica noua politica a Bruxelles-ului in domeniul infrastructurii rutiere. Infiintarea unei agentii noi si numirea a 6 coordonatori speciali pentru proiecte prioritare ? altele decat cele 30 de trasee, stabilite deja ? sunt privite de acesta cu scepticism.

Ferber este extrem de dur la adresa birocratiei de la Bruxelles, care decide care proiecte sunt "prioritare": "Sa fie clar, realizarea arterelor transeuropene nu este de competenta Comisiei, atributiile in domeniu revenind tarilor membre.

Toate traseele stabilite initial trebuie realizate ? atat caile ferate, cat si autostrazile. Coridorul IV este la fel de important ca celelalte coridoare ? nr. I sau VI, care au devenit prioritare, acum.

Sa nu uitam, pentru Romania si Bulgaria exista mijloace financiare, ca acest coridor sa fie finalizat."

Herwig Nowak de la secretariatul Coridorului IV ? coridor ce urmeaza sa faca legatura intre vestul si sud-estul continentului ? si-a exprimat ingrijorarea fata de aceste evolutii. "O asemenea schimbare de paradigma este ? in opinia mea ? periculoasa, pentru ca in realizarea coridoarelor s-au investit multi bani: bani nationali, bani europeni si bani ai Bancii Mondiale.

Normal ar fi sa finalizam aceste proiecte, inaintea crearii altor trasee."

Intrebat cum ar trebui sa reactioneze Romania si Bulgaria la situatia creata, Nowak a precizat ca acestea nu ar trebui sa aplaude decizia Comisiei Europene, ci sa urmareasca extrem de critic aceste schimbari, pentru ca sunt existentiale: "Aceste tari ar trebui sa se opuna retrasarii Coridorului IV, pentru ca vor pierde astfel legatura cu Europa Centrala."

Costurile celor 30 de proiecte rutiere majore, care trebuie sa fie realizate pana in anul 2020, se ridica la 225 de miliarde de euro. Comisia Europeana acorda o importanta prioritara doar celor 5 proiecte noi, din care Romania este exclusa, si pentru care a propus un pachet financiar de 20 de miliarde.

Aprobarea acestei sume ramane insa improbabila, avand in vedere situatia financiara precara a UE.