In perioada ianuarie-iulie 2005 au fost vandute 54.234 de autovehicule din import, aproape cat in intreg anul trecut: 58.165. Cu deficitul bugetar sapat de cota unica, guvernul castiga bani frumosi de pe urma acestui comert infloritor. Pentru ca pe relatia cu Uniunea Europeana, taxele vamale au fost reduse la zero potrivit acordurilor cu Uniunea Europeana, Executivul mareste alte taxe.

De la 1 aprilie au fost marite accizele pentru masini, de la 1 ianuarie 2006 va fi marita taxa pe valoarea adaugata. Tot de anul viitor, vom asista probabil si la cresterea accentuata a accizelor pentru masinile de lux, dar si pentru celelalte clase de autovehicule. In prezent, pretul unei masini importate poate spori cu peste 60% dupa aplicarea tuturor taxelor.

Din pretul automobilelor noi, statul baga in buzunar intre 20 si 60%.

Principalul criteriu, arata sondajele, dupa care romanii isi achizitioneaza o masina este pretul. Pe romani ii intereseaza mai putin ce dotari are masina respectiva, principalul este ca pretul sa fie scazut. De acceea multi romani se lasa pacaliti de preturile mici afisate de importatori in diverse reclame.

Surpriza pentru un eventual cumparator va veni atunci cand va afla ca pretul afisat nu este acela cu care poate fi achizitionata o masina. Importatorii spun ca nu este vina lor ca afiseaza pretul autovehicului CIP deoarece acesta este pretul de cost al masinii, iar suma peste pretul CIP este taxa perceputa de stat.

"Afisarea doar a pretului CIP este nu este o tactica europeana, ci una strict romaneasca. Singurul pret care conteaza este pretul masinii ?pe roate? cum se spune", ne spune analistul auto Dan Vardie.

O serie de taxe contribuie la bunastarea statului pe seama cumparataorului de autovehicule. La pretul CIP se adauga in primul rand taxa vamala. De cativa ani taxele vamale pe relatia cu Uniunea Europeana au fost anulate, ca urmare a acordurilor de aderare a tarii noastre la spatiul economic european. In schimb, platim taxe vamale pentru masinile importate din afara Uniunii Europene.

Aceste taxe sunt de 30% din valoarea masinii. Datorita globalizarii, unii producatori europeni au unitati de productie peste tot in lume. Astfel, se face ca o masina de teren BMW X5 este produsa in Statele Unite. Ea este taxata in Romania cu 30% din valoarea ei la granita. In schimb, fratele mai mic al lui X5, X3 este produs in Europa si nu este taxat in tara noastra.

In Uniunea Europeana, taxele vamale pentru masinile produse in afara spatiului economic european sunt doar de 10% si cand ne vom integra in Uniunea Europeana vom aplica si noi aceeasi taxa.

Romanii au gasit modalitati de a pacali partial plata taxelor vamele pentru autoturisme. La noi in tara majoritatea masinilor care provin din afara Uniunii Europene, sunt cumparate in leasing. Aceasta deoarece la leasing taxele vamale se platesc la valoarea reziduala, care este 20% din pretul autovehiculului.

Autoritatile romane au propus ca in modificarile Codului Fiscal adopatate de la 1 aprilie, taxele vamale sa fie platite la valoarea integrala a autovehiculului, indiferent de forma de achizitionare a autoturismului. Deocamdata idea a fost respinsa.

Dupa vamuirea produsului, urmeaza accizarea sa. Coeficientul accizelor este diferentiat in functie de capacitatea cilindrica a autovehiculelor. Valoarea accizelor a variat destul de mult in ultimii ani.

Daca acum cativa ani valoarea accizei pentru masinile cu capacitatea cilindrica sub 1600 cmc era de 1,5% din valoare, cu vama cu tot a automobilului, la inceputul acestui an era 0 (statul incerca sa protejeze productia interna, in special modelul Logan), pentru ca prin modificarea Codului Fiscal, de la 1 aprilie, acciza sa devina 1% din valoarea vamuita a autoturismului.

Cele mai mari modificari au fost la automobilele cu capacitate cilindrica peste 2500 cmc (masini sportive sau masini de teren, in general). Acciza a scazut la inceputul acestui an de la 27% la 9%, pentru ca de la 1 aprilie sa devina de 11%. Recent, guvernantii au anuntat noi taxe asupra automobilelor de lux, analistii pietei auto apreciind ca acesta inseamna, in primul rand, marirea accizei.

Dupa accizare, masina este supusa taxei pe valoare adaugata, in prezent de 19%. "Una din explicatiile pe care importatorii le dau faptului ca afiseaza doar pretul CIP este aceea ca in pretul final TVA este cel care are cea mai mare pondere. Ei spun ca firmele care cumpara masini pot sa-si deduca TVA-ul si in conditiile acestea nu are rost sa afiseze pretul final.

Dar ei uita de cumparatorii individuali, care nu prea au cum sa deduca taxa pe valoarea adaugata", spune analistul auto Dan Vardie.

De la anul, TVA ar putea creste la 22%. Si taxa pe valoarea adaugata ajunge in buzunarele statului roman. In schimb, daca un cetatean strain va cumpara o masina de la noi, statul roman este obligat sa-i inapoieze la granita TVA-ul. Lucru care se intampla doar in teorie.