"Doamne, Dumnezeule, apara-ne si pazeste!", isi scuipa-n san o babuta in troleibuzul 69. Motivul pioseniei subite? "Omul negru" care se asezase langa dansa: pleata, bratari cu tinte, cercei in nas si in sprancene. "Vine-apocalipsa, mamaie!", ii rade-n fata tanarul. "Satanistule!", nu se lasa nici batrana.

Satanistii reprezinta una dintre cele 18 tipuri de subculturi specifice populatiei tinere din Romania.

Un studiu al Agentiei Nationale pentru Sprijinirea Initiativelor Tinerilor arata ca subculturile specifice tinerilor romani sunt: pasionatii de sporturi extreme, pasionatii de jocuri pe computer, iubitorii si crescatorii de caini "de lupta", bandele de motociclisti, galeriile de fotbal, adeptii artelor martiale, adeptii miscarilor spiritualiste, satanistii, legionaristii, consumatorii, in grup,

de alcool si droguri, tinerii artisti si boemi care frecventeaza localuri specifice, adeptii miscarii hippy, rock-erii, adeptii miscarii punk, adeptii miscarii hip-hop, gastile de cartier, copiii strazii si tinerii din casele de copii si penitenciare.

Moldova si Ardealul, regiunile in care satanismul se manifesta violent

Satanismul este asociat, de regula, cu muzica rock si consumul de stupefiante, inregistrand manifestari violente mai ales in Moldova si Ardeal. Tinerii profaneaza morminte, se aduna in cimitire si rostesc incantatii stiute numai de ei. Asemenea multora dintre studentii anilor '20, o serie de tineri romani au cazut prada si unei renascute miscari legionare.

Stau drept marturie zecile de afise ce promoveaza o revista legionara pe zidurile Universitatii din Bucuresti. Ultranationalisti, neolegionarii militeaza pentru conservarea valorilor traditionale romanesti si pentru conservarea biologica a rasei.

Membrii galeriilor de fotbal, din care fac parte mii si mii de tineri romani, au fost si ei adesea acuzati de scandari rasiste si agresive, la adresa tiganilor si a suporterilor echipelor adverse. Pentru sustinatorii fanatici, denumirea, culorile si emblema clubului devin chestiuni sacre, competitia cu ceilalti prelungindu-se adesea in afara gazonului.

Agresivitatea - reprimata prin animale

Agresivitatea se regaseste si la nivelul unei alte subculturi, reprezentativa pentru tineretul autohton: iubitorii si crescatorii de caini "de lupta", oameni care prin animale isi reprima propria agresivitate latenta. Antrenarea cainelui in lupte este, astfel, un mod de a-si exprima adevarata personalitate.

Mai sunt si unii tineri pentru care dictonul "Carpe diem!" functioneaza ca lege: pasionatii de sporturi extreme. Aceia pe care excesul de adrenalina ii face sa adopte comportamente extravagante si periculoase: surfing, skate-ing, saritura cu coarda, cu parapanta, parasutismul.

Desi nu atat de reprezentativ, fenomenul bandelor de motociclisti si-a castigat si el adepti printre tinerii romani.

Protestand in fata stilului de viata al omului pasnic, ei reinvie cavalerul razboinic, care inlocuieste calul cu motocicleta, armura cu hainele de piele si turnirul cu lupta intre bande. In aparenta, "gamerii" sunt mai linistiti. Stau ore-ntregi pe scaun si butoneaza tastatura. In realitate plini de energie, ei au alte moduri de a o consuma.

Uniti sufleteste de pasiunea comuna, se distanteaza social, se marginalizeaza si renunta adesea la viata obisnuita. Desi n-au aceeasi amploare ca dupa Revolutie, artele martiale sunt o mostra a puterii de autocontrol si a disciplinei.

Multi nu le cunosc insa semnificatiile spirituale si le practica dupa capul lor, doar pentru a-si demonstra superioritatea si barbatia.

In comparatie, miscarile spiritualiste, provenite pe filiera orientala (hinduism si derivatele: yoga, budism), au castigat o sumedenie de adepti. Pretul este adesea enorm: renuntarea totala la beneficiile civilizatiei si identificarea cu grupul si cu mentorul.

"Alcoolul este viata si viata e alcool"

Drogati sau beti, tinerii "se elibereaza" de inhibitii si de conventii sociale, ba chiar le reuseste si "o evadare" din cotidian. Ei considera ca alcoolul si drogurile ii ajuta sa se distreze mai bine si sa comunice intre ei.

Pe langa preferinta pentru narcotice, tinerii adora si localurile cu o nota specifica. Ei se intrec, care mai de care, in a fi artisti si boemi.

Sunt niste neadaptati la vremurile actuale, dar vad in acest lucru o stare pozitiva si o filosofie sanatoasa de viata. Traiesc prezentul fara grija zilei de maine, poetici si nonconformisti, ei se conduc dupa propriile reguli.

Tinerii, adepti ai miscarii "hippy", iubesc muntele si dormitul sub cerul liber. Se retrag din viata citadina, satui de reguli, inspre viata simpla si izolata.

In cadrul acestor grupuri nu lipsesc consumul excesiv de alcool, cantatul la chitara, promiscuitatea sexuala si cersitul.

Se dau in vant dupa rock, punk si hip-hop

Plete in vant, negri la ochi, lanturi "indracite", pantaloni cu tur pana la genunchi si figuri de smecheras... Sunt tinerii romani mari iubitori de rock, punk si hip-hop.

Miscarea rock aduce dupa sine o multime de simboluri sataniste, antisociale, manifestari socante si violente. Prin felul de a fi, prin atitudine, tinerii nu doresc decat sa se distanteze de restul lumii.

Se dau in vant dupa "Heavy Metal", "Thrash Metal", "Black Metal", "Death Metal" si "Gothic". "Punk-ul" este o muzica mai degraba necultivata si brutala.

Tinerii care iubesc stilul de viata "punk" au comportamente extrem de socante, extravagante, stridente si sustin anarhia, dezagregarea, decadenta, agresivitatea si violenta.

Apar dupa blocuri, cu casetofoanele pe dupa gat si cu mainile in aer. Sunt marginalizatii marilor orase si iubesc muzica "hip-hop". Sunt obsceni, revoltati si plini de ura, violenti fata de regulile si stilul de viata al populatiei dominante.

La periferia marilor orase domnesc saracia, delincventa si economia subterana. Aici s-au format gastile de cartier.

Sunt tinerii romani care au abandonat scoala, sunt saraci si nu au un loc de munca. Se intalnesc noaptea, la coltul strazii, in spatele blocului sau "pe maidan".

Acolo ia nastere o noua lume. Fac afaceri marunte, ilegale, practica jocuri de noroc, proxenetism, comercializeaza droguri. La aceleasi pericole sunt supusi si "copiii strazii".

Ei sunt, in general, fugiti de acasa si refuza alternativa institutionalizarii. Locuiesc in canale, cersesc, se prostitueaza, consuma aurolac. "Copiii strazii" constituie categoria cea mai defavorizata a lumii marginale.

Si tot marcati de saracie, neincredere in sine si in cei din jur, abuzati si respinsi, proveniti din familii dezbinate sunt si copiii din casele de copii si din penitenciare.