Parcul de masini de transport al Romaniei este subdimensionat si imbatranit, iar vanzarile de autovehicule noi sunt inca sub posibilitati.

In ultimii ani piata de masini din Romania a inregistrat cresteri spectaculoase. Din nefericire, in fiecare statistica lunara modificarile substantiale se observa numai in ceea ce priveste autoturismele, vehiculele comerciale mentinand un ritm de crestere mult mai lent sau chiar prezentand mici scaderi.

Daca in 2002 erau comercializate putin peste 22.000 de masini de transport, in crestere cu 16,5% fata de 2001, din 2003 cifrele au inceput sa arate o dezvoltare ceva mai rapida.

Cele 27.873 de unitati comercializate reprezentau o majorare cu 25,9% a pietei. Anul trecut a fost considerat de multi analisti un adevarat succes in ceea ce priveste vanzarile de comeciale, acestea crescand cu 24,2% pana la 34.623 de unitati.

Inceputul anului 2005 a fost marcat de o scadere drastica a vanzarilor, in ianuarie fiind comercializate numai 2.187 de vehicule, in scadere cu 31,7% fata de ultima luna din 2004, dar acest moment a reprezentat doar exceptia care confirma regula, in urmatoarele luni segmentul comercialelor crescand continuu.

La finalul primului trimestru in Romania erau vandute 7.683 de unitati (+13,3%), iar dupa sase luni 19.714 (+25,8%). In iunie, clientii au achizitionat 4.046 unitati, iar dupa o luna, in iulie, erau cumparate alte 3.979, scaderea fiind evidenta dar destul de mica (-1,7%).

In total insa, in primele sapte luni ale lui 2005 au fost vandute 23.693 de vehicule comerciale cresterea pietei fata de aceeasi perioada a anului trecut fiind de 25,7%.

Asadar, dezvoltarea acestui segment de piata este clara insa, prin comparatie cu vanzarile de autoturisme (+67,4%), cresterea este mult mai mica.

Partea leului, comercialele usoare

Daca pe totalul pietei vehiculelor comerciale cresterea este de 25,7%, in interiorul acestui segment, cele patru categorii au evolutii complet diferite. In primele sapte luni ale lui 2005, cel mai puternic avans a fost luat de vehiculele intre 3,5 si 6 tone (+41,9%), iar variatia cea mai mica este cea a masinilor peste 18 tone (+3,6%).

Cele mai mari vanzari sunt insa detinute de categoria LCV (Light Commercial Vehicle), din care fac parte masinile sub 3,5 tone. Din 23.693 de vehicule comerciale vandute, nu mai putin de 19.816 sunt LCV, cresterea acestei categorii fiind peste media pietei (+28,2%).

In ceea ce priveste vanzarile de masini intre 6 si 18 tone, acestea s-au cifrat in perioada ianuarie-iulie la 1.272 unitati, in crestere cu 9% fata de primele sapte luni ale anului trecut.

Fiat, liderul importurilor de LCV

Daca nu luam in calcul producatorul autohton Dacia, ale carui vanzari din gama Pick-Up sunt reprezinta peste jumatate din totalul de vehicule comerciale usoare, liderul pietei LCV pentru primele sapte luni este Fiat, cu 1.219 unitati vandute. De altfel, si in luna iulie a anului trecut aceeasi marca se afla in varful clasamentului gratie fiabilului si incapatorului model Ducato.

Pe locul secund in topul LCV-urilor de import este Ford cu 1.171 unitati, urmat de Peugeot cu 1.111 unitati. In acest clasament, evolutia marcii Ford este de departe cea mai interesanta. Dupa ce la jumatatea anului trecut compania americana se clasa numai pe pozitia a sasea, in acest an ea a urcat pana pe locul doi, la mica distanta de liderul Fiat.

Cel mai bine vandut vehicul comercial sub 3.5 tone este Ford Tranzit cu 1.006 unitati, in crestere cu 100,8% fata de 2004, pe locul doi clasandu-se Fiat Doblo Cargo cu 634 de unitati. Pe ultima treapta a podiumului modelelor se afla dupa primele sapte luni din 2005, Renault Master cu 615 unitati.

Europenii prefera Renault

Ca si in cazul autoturismelor, in cel 23 de state ale Uniunii Europene marca Renault este lider cu o cota de piata de 15,3%, cam aceeasi cu cea din Romania (15,1%) numai ca la noi francezii sunt doar pe locul patru. Un binemeritat loc secund este ocupat de cei de la Ford care detin 10,7% din piata LCV, iar pe locul trei se afla Citroen cu 10,3%.

Ratand la mustata podiumul, pe pozitia a patra se claseaza italienii de la Fiat cu 9,4%, urmati de germanii de la Volkswagen cu 9,2% din piata.

Conform ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Autovehicule), cele mai bune cinci piete europene pentru vehicule comerciale usoare sunt in ordine cele din Franta (407.622 unitati), Spania (333.414 unitati), Marea Britanie (331.901 unitati), Italia (213.994 unitati) si Germania (185.619 unitati).

Top marci vehicule comerciale sub 3,5 tone (ianuarie - iulie 2005)

Loc Marca Unitati vandute Cota de piata (%)

1. Fiat 1.219 16,7

2. Ford 1.171 16,0

3. Peugeot 1.111 15,2

4. Renault 1.106 15,1

5. Volkswagen 750 10,3

6. Iveco 441 6,0

7. Mercedes 437 5,9

8. Opel 254 3,5

9. Citroen 251 3,4

10. Toyota 174 2,4

Sursa: APIA

Cota de piata comerciale sub 3,5 tone si minibuse (ianuarie - iulie 2005)

Ford Tranzit 13,8%

Fiat Doblo Cargo 8,7%

Renault Master 8,4%

Peugeot Boxter 8,0%

Fiat Ducato 7,3%

Iveco Daily 6,0%

Renault Kangoo Express 4,9%

Mercedes Sprinter 4,8%

Peugeot Partner 4,5%

VW Transporter 3,6%

Rest 30,0%