Expozitia de pictura franceza „Umbre si lumini” a adunat 30.000 de amatori de arta in mai putin de doua luni de la inaugurare

Retrospectiva picturii franceze pe parcursul a 400 de ani, „Umbre si lumini”, inaugurata pe 14 iulie la Muzeul National de Arta, a adunat deja aproximativ 30.000 de vizitatori, cifra pentru care nu exista comparatie in monitorizarile muzeului. Cifrele reflecta valoarea expozitiei, dar si o campanie de promovare fara precedent in istoria muzeului, potrivit directorului general, Roxana Theodorescu.

Numarul total al vizitatorilor s-ar putea ridica la 50.000 pana la inchiderea expozitiei, pe 2 octombrie.

Ziua cea mai aglomerata: miercurea

Cu o medie de aproximativ 500 de vizitatori pe zi, expozitia a adunat de patru ori mai multi vizitatori decat media lunara a Muzeului National de Arta (MNAR), ce se situeaza in jurul cifrei de 5.000 de vizitatori pentru toate galeriile, potrivit referentului de comunicare Alina Patru.

Cei mai multi amatori de arta (2.500) au venit la muzeu pe 3 august, zi in care intrarea a fost gratuita.

Intrarea e libera in prima miercuri a lunii, insa ziua de miercuri inregistreaza oricum cea mai mare frecventa de vizitatori, chiar si atunci cand intrarea nu este gratuita, cu o medie de 900 de oameni. La polul opus este ziua de vineri, cu o medie de 500 de vizitatori.

Masuri speciale

Organizatorii expozitiei au luat masuri speciale pentru protejarea lucrarilor. Picturile au plecat din cele peste 20 de muzee frantuzesti care au donat lucrari inca din noiembrie 2004 si au fost transportate in camioane climatizate in orasele unde au fost expuse - Budapesta, Varsovia si Bucuresti.

„Cate un reprezentant al muzeului imprumutator a fost de fata cand lucrarile s-au scos din lada si, impreuna cu conservatorii si restauratorii nostri, a intocmit o fisa de conservare care va fi din nou etalonul cand le dam jos de pe pereti”, a explicat directorul muzeului.

Specialistii francezi au impus amenajarea unor bare de protectie in dreptul tablourilor si respectarea standardelor internationale de climat, 20 de grade Celsius.

Potrivit directorului, vizitatorii au respectat restrictiile si nu au comentat nici pretul biletului de intrare, stabilit la 15 lei noi (echivalentul a 4,30 euro), suma propusa de muzeu si aprobata de Ministerul Culturii. In celelalte doua tari (Ungaria si Cehia) biletul intreg a costat echivalentul a 15 euro.

Asigurare de 230 de milioane de euro

Chiar daca este pentru prima data cand cele mai importante nume ale picturii franceze din secolele XVII-XX, intre care Delacroix, Matisee, Degas sau Picasso, ajung in Romania, cele 77 de picturi din expozitie nu sunt neaparat si cele mai reprezentative din cariera artistilor.

Oricat de bine ar fi protejate in timpul transportului, lucrarile sufera traumatisme din cauza diferentelor de climat si nici un muzeu din lume nu ar accepta sa se desparta de cele mai valoroase lucrari ale sale, a explicat directorul general al muzeului, Roxana Theodorescu.

Costul tablourilor nu poate fi estimat, pentru ca orice muzeu din lume isi evalueaza patrimoniul simbolic, urmand o procedura de reevaluare numai atunci cand lucrarile circula, pentru asigurarea transportului. Tablourile din expozitie sunt evaluate in scripte ca valorand in jur de 300 de lei noi.

De regula, tara care organizeaza expozitia plateste asigurarea si transportul, suma care s-a ridicat la cifra de 230 de milioane de euro pentru „Umbre si lumini”, platiti de autoritatile franceze. Muzeul a suportat doar cheltuielile de amenajare a salilor si de modernizare a instalatiilor de clima si securitate - 27 de miliarde de lei vechi.