Societatea Academica Romana (SAR) incearca, intr-un raport remis presei, sa ofere raspunsuri pertinente crizei transnistrene, criticand aplombul politicienilor romani care ar trebui mai degraba sa priveasca spre Vest, scopul imediat fiind integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

"A promova intens problema transnistreana in contextul politic de azi poate fi contraproductiv pentru interesele de securitate ale Romaniei si de consolidare a statului moldovean, deoarece poate impinge la adoptarea unei solutii facile, dar nepotrivite.

Trebuie ca Moldova sa progreseze pe calea integrarii europene indiferent ce face Transnistria, asa cum Ciprul grecesc a facut-o fata de partea de insula ocupata de Turcia", se arata in raportul respectiv.

SAR priveste cu ochi critici discursul Bucurestilor, a carui strategie in Est ii poate afecta sansele de integrare in Uniunea Europeana. Bruxelles-ul nu se manifesta tocmai pozitiv fata incercarile Romaniei de a reveni in formatul de negocieri.

De altfel, in toate documentele oficiale ale Uniunii Europene, Republica Moldova are sanse egale de a se integra in Uniunea Europeana cu Tunisia sau Mozambic. Cu toate acestea, presedintele Romaniei a mers atat de departe, incat a afirmat ca va cere un comisar special pentru Republica Moldova.

Privita din afara, in acest moment, Romania se afla intr-o pozitie cel putin hilara: nu este membra a Uniunii Europene, mai mult, cel mai probabil nu va prinde nici trenul de 2007 pentru a se integra in Uniune, insa cu toate acestea se erijeaza in avocatul Turciei si al Republicii Moldova.

"Solutionarea conflictului poate redeveni o prioritate cand Romania va fi membru UE. Pana atunci Moldova trebuie sa se uite mai mult spre Vest decat spre Est si sa se pregateasca serios pentru UE.

Deocamdata zgomotul facut la Bucuresti pe aceasta chestiune risca sa faca mai mult rau decat bine, dat fiind ca nici un actor international nu va interveni in Transnistria ca sa impuna un echilibru mai favorabil Moldovei". SAR este sceptica in ceea ce priveste sansele Romaniei de a sustine in acest moment o politica coerenta si de succes in Est.

Rezolvarea conflictului transnistrean nu se poate face decat prin arbitrajul institutiilor internationale si europene.

Procesul de pace condus de OSCE a intrat in impas, tocmai pentru ca organizatia a fost creata din start pentru a fi nefunctionala. SAR recomanda Bucurestilor sa actioneze nu unilateral, caz in care esecul este unul previzibil, ci prin institutiile internationale.

Cu toate ca pana acum Basarabia s-a aflat pe agenda Bucurestilor, la Bruxelles politicienii romani nu au prezentat inca un plan clar de rezolvare a conflictului transnistrean, ridicandu-l spre aprobarea Comisiei Europene si al Parlamentului European.

"De la crearea ei, Republica Moldova s-a confruntat cu o problema de consolidare serioasa, creata prin aparitia teritoriului secesionist autointitulat Republica Transnitreana. Incercarea de a supune prin forta armelor pe rebeli s-a incheiat cu victoria practica a acestora, care au creat un stat de facto.

Cand se analizeaza astazi perspectivele de reintegrare a statului moldovenesc in vederea integrarii europene, doua chestiuni trebuie deosebite clar:

1. Problema conflictului, inghetat intr-un punct de echilibru care favorizeaza pe conducatorii locali transnistreni si perspectivele unei interventii pentru a modifica raportul de forte, deci a stabili un alt punct de echilibru.

2. Problema statalitatii, adica impactul pe care acest teritoriu disident il are acum si il va avea in viitor asupra existentei unui stat functional si capabil de eforturile integrarii europene."

Tot in raport se arata ca "Nimeni nu va bombarda Transnistria ca sa vina la masa tratativelor, iar Uniunea Europeana si Statele Unite, insistent ceruti ca mediatori de partea moldoveana prefera sa actioneze in continuare prin intermediul OSCE, cu Rusia, Ucraina, Moldova si Transnistria, insasi parteneri de negocieri.

In acest format numai o intelegere cu Rusia poate duce vreodata la o schimbare radicala de regim in Transnistria, dat fiind ca numai Rusia are trupe acolo si sprijina actualmente (pe unele canale numai) regimul transnistrean".

Sintetizand, in raportul SAR se afirma ca: "Moldova depinde de intelegerea dintre Rusia si UE referitoare la acest spatiu; Negocierile actuale dintre acesti doi actori sunt destul de influentate de pretul mare la combustil si de cresterea continua a dependentei UE fata de importurile de combustibil din Rusia; Negocierile dintre Moldova si Transnistria reprezinta, de facto, reflectarea in

miniatura a negocierilor dintre Rusia si UE; Transnistria negociaza de pe pozitii de superioritate cu autoritatile de la Chisinau". Chisinaului i se recomanda sa continue reformele economice si politice, scopul fiind nu accederea imediata in Uniunea Europeana, ci in primul rand democratizarea statului.

Chisinaul trebuie sa continue reformele, fara a se lasa influentat de regimul separatist de la Tiraspol.