Institutii bine garnisite financiar din taxa radio-tv, gemenele SRR si SRTV, adica mediile publice din Romania, au petrecut vremuri falnice sub domnia lui Seuleanu si Nicolau, din 2002 pana recent.

Pasalele, sub obladuirea inaltei Porti a PSD, au chefuit cu spor, in vreme ce misiunea publica a radioului si televiziunii era grav incalcata, iar cenzura, managementul nesabuit si lipsit de transparenta, favoritismul deveneau regula.

Toate acestea se regasesc in Raportul Comisiei parlamentare de ancheta care a evaluat situatia SRR si SRTV in primavara acestui an.

Un document "scapat" din arhivele bine pazite ale TVR da latura mica a marelui jaf. Este vorba despre Lista cheltuielilor de protocol si cadouri pe 2004, in valoare de 2 miliarde de lei vechi, suma aflata in administrarea Departamentului de Comunicare si Reprezentare.

Este important de stiut ca, in afara bugetului de la Comunicare, fiecare director, sef sau sefut are o suma fixa pentru cheltuieli de protocol, intre 1 si 5 milioane lei vechi pe luna. Din aceasta suma, de exemplu, Valentin Nicolau cumpara trabucuri fine, whisky din cel mai bun si multe, multe fructe exotice.

Cele doua pagini de cumparaturi facute sub atenta supraveghere a domnisoarei Constantinescu, directoresa de la Comunicare, fiica directorului de la IT&C, sunt demne de tot interesul.

Ea debuteaza, pe 4 ianuarie 2004, cu sampanie de aproape un milion si jumatate si continua, in aceeasi luna, cu parfumuri de 17.500.000 lei vechi, cravate de 15.500.000 si, fireste, cu whisky de vreo 10 milioane.

In februarie, domina parfumurile, in asteptarea primaverii: aproape 65 de milioane se cheltuiesc pe acestea. Contribuabilul sa fie linistit insa, fiindca nu e vorba de parfumuri vulgare, ieftine, ci de case recunoscute: Paco Rabbane, Elisabeth Arden, Carolina Herrera, Dior, care insumeaza pe intrega lista nu mai putin de 380 de milioane de lei vechi.

Acestora li se adauga la fel de fine esarfe, de vreo 65 de milioane pe toata lista. Nimic insa nu concureaza whisky-ul, care curge in valuri, cumparat in ritmul de aprovizionare al unui restaurant marisor. Daca impartim suma totala la costul mediu al unui litru, reiese ca s-au cumparat aproximativ 3.000 de litri de whisky in 2004.

Si n-am pus Wembley Dry Gin, Campari sau sampania, si acestea aflate in cantitati semnificative. Bijuterii, ceasuri, manusi, albume, obiecte decorative nedefinite, dar scumpe, CD-uri, DVD-uri si, in fine, pentru o buna protectie "de sus", icoane pe sticla, completeaza lista de protocol si reprezentare a TVR.

Curiozitatea ne impinge sa aflam unde au ajuns aceste "cadouri", dar cum opacitatea este aceeasi in TVR ca odinioara, fiindca aceeasi domnisoara e sefa, nu putem accede.

Stim doar ca, indata ce s-a instalat noul guvern, s-au trimis cadouri scumpe la toate cabinetele, cu plecaciuni de la TVR. Ceea ce explica indulgenta actualei guvernari.

Doar un audit al Curtii de Conturi a pus institutia sa plateasca un impozit de jumatate de miliard, considerand nedeductibile cheltuielile pe "cadouri" care, daca nu poarta marca TVR, nici nu-i fac publicitate.