Prelungirea grevei din portul Constanta pe o perioada de 12 zile a provocat reactii vehemente din partea reprezentantilor combinatelor de ingrasaminte din tara, care s-au vazut in imposibilitatea de a-si onora contractele.

Principala cauza o constituie blocarea activitatii de incarcare-descarcare a marfii, operata de catre societatea Chimpex Constanta, ca urmare a refuzului patronatului de a acorda salariatilor o crestere de 5% si plati compensatorii in caz de disponibilizari colective.

Stoparea activitatii din port face ca cele mai multe dintre combinatele de ingrasaminte chimice sa isi ocupe pana la refuz spatiile proprii de depozitare, cu posibilitatea ca productia sa fie intrerupta, ceea ce va genera pierderi de miliarde de lei.

In cazul in care greva de la Chimpex va continua mai mult de o saptamana, majoritatea producatorilor de ingrasaminte chimice vorbesc chiar de inchiderea combinatelor.

Desi Chimpex si Azomures au acelasi patronat, in persoana turcilor de la Transworld Fertilizers Holding, si, prin urmare, greva din port afecteaza in mod direct activitatea combinatului din Targu Mures, partea patronala nu pare dispusa sa ajunga la o intelegere cu salariatii din port, negocierile avand loc pe parcursul a catorva luni, insa fara rezultat.

De la demararea grevei si pana ieri, cand a avut loc Adunarea Generala a Actionarilor, patronii de la Chimpex nu au purtat discutii cu grevistii.

Monopol in cel mai mare port romanesc

Paradoxal, chiar si salariatii de la Azomures se plang de situatia creata. Liderul de sindicat Maria Dandarau este de parere ca la Chimpex este vorba despre o greva a patronatului, care a refuzat sa discute cu salariatii.

In ceea ce priveste stoparea activitatii din port, dna Dandarau este de parere ca in curand vor fi nevoiti sa opreasca productia, ca urmare a lipsei spatiilor de depozitare a marfii. Cazul nu este singular, cu aceasta problema confruntandu-se si ceilalti mari producatori de ingrasaminte.

Se pare ca turcii de la Azomres nu urmaresc numai falimentarea propriilor societati, ci, implicit, pe aceea a principalilor producatori de produse chimice de pe piata, precum Turnu, Amonil Slobozia, Sofert Bacau. In plus, aceiasi patroni profita si de faptul ca detin monopolul in portul Constanta, Chimpex fiind singurul operator portuar de incarcare-descarcare marfa.

Depozitele vor fi pline ochi, in cateva zile

Dupa ce s-au confruntat cu majorarea pretului la gaze naturale, cu peste 20%, in luna aprilie, dar si cu greva ceferistilor, care a durat mai bine de o luna de zile, inundatiile au facut si ele zile negre producatorilor de produse chimice. Transportul a fost anevoios din cauza inundatiilor abundente si au fost necesare cheltuieli suplimentare pe rutele ocolitoare.

In aceste conditii, greva docherilor nu face decat sa agraveze situatia. Potrivit directorului de import-export de la Interagro, Marian Ghizdareanu, activitatea companiei este grav afectata. "Situatia este problematica, pentru ca noi derulam prin Chimpex marfa vrac in cantitate de circa 25.000-30.

000 de tone/ lunar, numai de uree, iar greva dureaza deja de 12 zile", a precizat Ghizdareanu, subliniind ca au intarzieri in a-si onora contractele. In plus, daca greva va continua, exista riscul ca depozitele sa se umple, iar activitatea combinatelor sa fie oprita.

In opinia directorului general de la Amonil Slobozia, Victor Dobrescu, oprirea si repornirea instalatiilor necesita cheltuieli foarte mari pentru societate, care pot depasi 330.000 de dolari.

Contractele semnate au ramas neonorate

Nici la Amonil situatia nu sta mai bine. La ora actuala, Amonil are in stoc 38.000 de tone de uree, spatiul de depozitare asigurand depozitarea productiei ce se realizeaza in circa 7 zile, urmand ca dupa aceasta sa se opreasca instalatia de productie. In plus, societatea a incasat pentru o parte a productiei in avans contravaloarea ei, marfa care nu poate fi livrata si care ramane in stoc.

O situatie similara se intalneste si la Turnu, si la Sofert Bacau, unde pe zi ce trece cresc stocurile, contractele angajate nu sunt onorate la timp, existand chiar si riscul rezilierii lor. "Pana acum nu putem spune ca am fost gatuiti de conflictul din port, insa, daca nu se va relua lucrul, vom avea probleme destul de grave", ne-a declarat directorul general de la Turnu, Florea Petcu.

Majoritatea producatorilor de ingrasaminte sunt de parere ca prelungirea grevei din port si, implicit, sistarea exportului de ingrasaminte chimice vor duce la un blocaj financiar ca urmare a lipsei resurselor financiare pentru achitarea furnizorilor de materii prime si energie electrica.

In decursul zilei de ieri, greva s-a aflat pe agenda Adunarii Generale a Actionarilor, insa pana la ora inchiderii editiei nici un reprezentant Chimpex nu a putut fi contactat.