Coridorul IV european de transport nu poate ocoli Romania, deoarece traseul alternativ functioneaza deja din 1997, a spus ieri Jonathan Scheele, seful delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.

„Exista deja un coridor care ocoleste Romania, Coridorul X (Budapesta-Belgrad-Nis-Sofia-Istanbul), functional din 1997 si in ceea ce priveste Coridorul IV nu cred ca exista posibilitatea ca acesta sa nu treaca prin Romania“, a precizat pentru Rompres seful delegatiei Comisiei Europene.

De altfel, Scheele a participat ieri la semnarea mai multor contracte pentru reabilitarea si aducerea la standarde europene a 143 de km din drumul national Drobeta Turnu-Severin-Lugoj, parte a Coridorului trans-european IV, ramura sudica.

Comisia europeana a avizat patru noi contracte finantate prin programul ISPA, cu o valoare de peste 62 de milioane de euro, ce au fost semnate ieri la Bucuresti cu firmele constructoare.

Primele doua contracte, care vizeaza reabilitarea sectiunii de drum Bahna-Mehadia, constructia variantei de ocolire Mehadia si reabilitarea portiunii Mehadia- Domasnea insumeaza aproape 27 de milioane de euro si vor fi realizate de consortiul italian J.V. Garboli Conicos SPA - Tirrena Scavi SPA.

Alte 23 de milioane de euro vor fi platite companiei grecesti Pantechniki SA, pentru reabilitarea sectiunii de drum Domasnea -Caransebes, inclusiv constructia variantei de ocolire de la Domasnea.

Ultimul contract semnat ieri de AND cu consortiul grecesc JV Efklidis-Aegek are ca obiectiv reabilitarea sectiunii de drum Caransebes-Lugoj, valoarea lucrarilor contractate fiind de 11,6 milioane euro.

Contractele au fost atribuite in urma unei licitatii internationale organizate anul trecut, au anuntat responsabilii Ministerului Transporturilor.

Aceste contracte au o particularitate, a explicat Jonathan Scheele. Desi licitatia a fost facuta anul trecut, am astepta pentru ca voiam sa fim siguri ca terenurile sunt libere si contractorii nu trebuie sa astepte, a explicat seful delegatiei Comisiei Europene.

Nesolutionarea problemei terenurilor este cauza pentru care va fi amanata, de exemplu, inceperea lucrarilor de reabilitare pe sectiunea de drum Drobeta Turnu Severin-Lugoj, a adaugat seful Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.

Scheele a precizat ca varianta reabilitarii acestor tronsoane a fost preferata constructiei unei noi autostrazi, tinand cont de traficul auto dar si de costurile de constructie.

Traficul pe drumul national este de circa 5.000 de masini pe zi iar constructia unei autostrazi se impune la un trafic de 15.000 de vehicule/zi, adica triplu, a explicat seful delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.

Nici costurile nu sunt insa de neglijat, pentru reabilitarea unui DN fiind necesari aproximativ 500.000 de euro/km in timp ce pentru constructia unei autostrazi cheltuielile se ridica la 3-5 milioane de euro/km.

Pe langa cele patru contracte de modernizare a infrastructurii rutiere, Comisia Europeana a avizat si un contract privind reabilitarea si reconstruirea a 6 poduri de cale ferata pe tronsonul Bucuresti-Baneasa-Fundulea, valoarea contractului fiind de 6,89 milioane de euro.

Acest contract va permite ca viteza de circulatia a trenurilor de calatori sa creasca la 160 de km/h iar cea a trenurilor de marfa la 120 de km/h“, a declarat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.

Ministerul Transporturilor negociaza cu Bechtel

Ministrul Transporturilor a spus ca se afla in negocieri cu firma Bechtel in ceea ce priveste avansul si scrisoarea de garantie dar l-a contrazis pe presedintele PD, Emil Boc, in privinta avansului pe care ar fi obligat sa-l respecte statul roman. Intrebat daca este adevarat ca avansul anual la proiectul Bechtel se ridica la suma de 300 de milioane de euro, ministrul Dobre a negat.

„Nu este adevarat. Este o clauza contractuala pe care o negociez“, a precizat Gheorghe Dobre.