Pe plaja, cititul e la moda: turistii acorda citeva ore bune lecturii. Printre paginile din „Evenimentul zilei“ sau „Academia Catavencu“, se zareste cite un colt de cearsaf, pe care romanul se bucura de soare si de rindurile lui Kundera.

Obiceiurile de lectura ale romanilor aflati in concediu difera de la o statiune la alta . Ele ramin insa aceleasi cu cele de acasa. Cei care isi cumpara in fiecare saptamina revista „Ciao!“ nu cer „Dilema“ pe litoral.

Reviste culturale la cerere

Cel mai pretentios public de pe litoral este de gasit in Vama Veche si 2 Mai. Nina, vinzatoare la chioscul de ziare din Vama, povesteste ca turistii au cerut cu insistenta „Dilema“, „Aspirina Saracului“, „Idei in Dialog“, „Adevarul Literar“ si „Observatorul Cultural“ si ca revistele culturale au o mare trecere printre cititorii autohtoni. „Se termina toate - in jur de 300 de ziare pe zi.

In medie, fiecare cumpara cam 3-4 ziare pe zi. Dar exista cite unii care cumpara unul singur si altii care cer sapte“, spune Nina. Cel care bate plaja de la un cap la altul pentru a convinge romanul sa citeasca presa scrisa se lauda ca da si cite 80 de „Libertatea“ si de „Evenimentul zilei“ pe zi, in timp ce „ProSportul“ ajunge la doar 50 de exemplare vindute.

„Cind ploua si este innorat, daca dau in jur de 30 de numere. In Costinesti sint vinzari mai mari. Baietii imi spun ca dau si 200 de «Libertatea» pe zi. Oamenii mai imi cer «Catavencu» si «Gazeta Sporturilor»“, povesteste vinzatorul, care nu doreste sa isi dea numele.

Tot ce este birfa

„Cumpar tot ce este de birfa: «Star», «Viva», «Ciao!». Reviste de consumatie care merg la soare“, spune Andreea, 32 de ani. Ea adauga insa ca citeste acelasi tip de reviste si acasa. Stefana, vinzatoare de ziare din Olimp, spune ca sint multi astfel de cititori. „Sint innebuniti dupa toate porcariile astea: «Star», «Story», «Ciao!». Apoi mai vind multe «Libertatea», ca-i mai ieftin.

Cam 100 pe zi. Apoi «Evenimentul zilei», gazetele de sport“, afirma Stefana. In celelalte statiuni, comportamentul de lectura este asemanator: reviste de femei, de birfa si ziare de sport. Daca o intrebi despre cartile pe care le are pe taraba, vinzatoarea se plinge ca nu au vinzare. „Ah, carti nu. Se mai vind, dar rar, astea ieftine: Sandra Brown sau Danielle Steel“, precizeaza Stefana.

Vamaiotii sint cititori informati

Pe linga ziare si reviste, romanii mai citesc si carti cind se afla in concediu. Dupa copertele pe care le vezi pe plaja, poti sa iti dai seama daca te afli in Vama sau in Eforie. Oana Tache, vinzatorul Humanitas din Vama Veche, spune ca cel mai bine se vinde literatura. „Trec destul de multi pe aici. Noi le-am adus literatura, putina istorie si carti pentru copii.

75% dintre vizitatori se uita dupa noutati, ceea ce arata ca sint informati, la curent cu ceea ce se intimpla. Cei mai ceruti autori sint Kundera, Llosa si Bruckner“, povesteste Oana. Ea adauga ca si in Vama sint dintre aceia care intra in librarie si cer „ceva de citit“: romane de dragoste sau politiste proaste. Gusturile tinerilor nu se limiteaza la aparitii editoriale noi.

Adesea se intimpla sa vezi adolescenti sau tineri citind carti care au de doua ori virsta lor, provenite din anticariat.

La Neptun, Coelho e nelipsit

Numarul cititorilor de carte a scazut insa in Neptun. „Acum doi ani nu aveam 10 minute de pauza intre clienti. Acum sint ore in care nu vine nimeni. Am intre 30 si 50 de clienti in fiecare zi“, spune Aurora Morar, vinzatoare de carte in aceasta statiune. Aici se cauta literatura, dar si cartea tematica, de obicei studii de Drept si Medicina.

Gusturile de lectura sint altele decit in Vama: cele mai citite titluri sint cele scrise de Bruckner, Dan Brown, Mircea Cartarescu si „nelipsitul Coelho, care se cumpara cel mai mult“. Dupa cum povesteste Aurora, 80% dintre cititori sint bine informati si selectivi.

Mangalia, un mister indescifrabil

In apropierea primariei din acest oras se gasesc doua chioscuri de ziare, situate la o distanta de 10 metri unul de celalalt. In pofida acestei departari aparent nesemnificative, se observa diferente: la unul se vind cel mai bine „Evenimentul zilei“, „Gazeta Sporturilor“ si „Jurnalul National“. La celalalt, topul vinzarilor e dominat de „Libertatea“ si de „Pro Sport“.

O vinzatoare de la unul din chioscuri s-a lasat mult timp rugata sa furnizeze aceste informatii, fiind convinsa ca ele sint confidentiale.

Presa se vinde ca piinea calda

De exces de amabilitate nu sufera nici furnizoarea de ziare din Venus. Nu e de mirare, deoarece chioscul ei este singurul de pe intreaga plaja a statiunii. Ca atare, vinzatoarea in cauza are tot timpul de-a face cu o coada de minimum 10 clienti. Ne-a declarat totusi ca cele mai citite ziare sint „Libertatea“, „Evenimentul zilei“ si „Jurnalul National“.

Pe de alta parte, in incinta unui hotel de un numar mare de stele din Venus se gaseste presa straina din abundenta, de la „The New York Times“ la „Le Figaro“. In schimb, populatia plajei din statiune nu prea agreeaza cartile. Majoritatea celor pe care le vezi pe plaja sint folosite mai mult pentru septic.

(Alexandra Olivotto, Alexandra Badicioiu)