Dupa 15 ani de letargie, se aleg apele in industria de aparare: 90% din capacitati s-au transformat intr-un morman de fier vechi, dar 10% este viabila si se poate relansa. Concret, pe aceste 10 la suta capacitati se duce lupta pentru produse NATO.

2.000 disponibilizati pana la finele anului 2005

Cifrele si statisticile de-mons-treaza dezastrul din industria de aparare. Se produce a zecea parte din ceea ce se producea sub Ceausescu si mai sunt 16.500 de angajati din cei 200.000, cati erau in '89. Din acestia, 5.500 de specialisti se afla sub protectie din partea statului. Un numar de 1.

320 mai raman inca 45 de zile in 23 de unitati, apoi vor fi disponibilizati, si vor primi 36 de salarii compensatorii. Urmeaza 2.000 de oa-meni, care vor fi disponibilizati in urmatoarele luni. "Pana la sfarsitul anului, vor ramane in unitatile din aparare doar 2.500 de specialisti protejati de stat", ne-a declarat Cornel Chiriac, secretar de stat in Ministerul Economiei si Comertului.

Conform acestuia, doar pentru 2005, efortul bugetar se va ridica la 650 miliarde lei, dintr-un necesar de 797 miliarde lei. Oficialul MEC declara ca efortul este meritat, in contextul in care, pentru formarea unui specialist, se cheltuiesc cel putin 60.000 de euro. "Specialistii militari au nevoie de aceasta protectie din partea statului.

Si sondajele arata ca militarii se afla pe primul loc in increderea populatiei. Ei nu trebuie sa fie lasati de izbeliste dupa reorganizari", sustine Cornel Chiriac.

42 milioane de dolari, comenzi la export

Cele 10 la suta din capacitatile viabile vizeaza productia de echipamente militare de inalta tehnicitate pentru NATO, transportoare mobile pe roti - la Mizil, si pe senile - la Moreni, dar si cartuse tip NATO. Desi cifrele actuale sunt total in defavoarea industriei de aparare, oficialul MEC se arata optimist. "Dupa 15 ani de somnolenta, industria de aparare a intrat in priza", declara Chiriac.

Conform acestuia, Fabrica de explozibil de la Fagaras a fost salvata, Avioane Craiova trece de la domeniul militar la cel civil, uzina de la Plopeni se retehnologizeaza, Elicoptere IAR Brasov are comenzi pe trei ani, iar Electronica Bod Ploiesti este pe cale de reabilitare. "In toate aceste uzine s-au facut investitii haotice, actualmente stagnate din lipsa de finantare.

Iar strategiile sunt total aiurea. E nevoie de ordine in aceste unitati", mai declara Cornel Chiriac, seful Departamentului Industriei de Aparare din MEC. Problema acestei industrii o constituie lipsa comenzilor MApN si exporturile mici, acestea din urma totalizand comenzi de aproximativ 42 milioane de dolari pentru 2005.