Un ”gard inteligent” de 60 milioane de euro. Afacerea a fost pusa la cale in graba, in decembrie anul trecut, chiar inainte de schimbarea puterii politice, de sefimea Portului Constanta, cu binecuvantarea fostului ministru Miron Mitrea.

In toamna anului trecut, Compania Nationala Administratia Portului Constanta a organizat o licitatie publica pentru realizarea unui “sistem de securitate perimetrala”, destinat asigurarii pazei portului. Licitatia a fost castigata de UTI Italy, membra a grupului UTI, condus de Tiberiu Urdareanu, fiul gen (r) Urdareanu.

Grupul, unul dintre liderii in domeniu, se mandreste cu o serie de contracte “beton” cu statul, furnizand sisteme de securitate pentru BNR, Camera Deputatilor, Centrala de la Cernavoda, Otopeni, Metrorex.

Potrivit contractului, UTI Italy - in prezent UTI International - se angaja sa investeasca 20,1 milioane de euro pentru realizarea acestui sistem centralizat de supraveghere a Portului Constanta.

In schimb, CN APM ar trebui sa plateasca, timp de 20 de ani, pentru intreg pachetul – care cuprinde si intretinerea sistemului, servicii de paza, informatice si de telecomunicatii – nu mai putin de 60 de milioane de euro. “Incercam renegocierea contractului privind acel gard inteligent de la Administratia Portului Constanta.

Este absurd, se platesc lunar 250.000 de euro pentru nimic”, ne-a declarat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre. Realitatea este ca, desi Administratia plateste in fiecare luna, de mai bine de jumatate de an, sute de mii de euro, castigatorul licitatiei nici nu a inceput executarea lucrarilor.

Reprezentantii UTI au dat un raspuns uluitor: “Trebuie dat ordin de executie, altfel nu putem face nimic. Si noi suntem intr-o situatie foarte delicata. Este tarziu, nu stiu de ce nu s-a dat acest ordin sa incepem lucrarile.

S-a facut o economie prin incheierea contractului cu UTI”, ne-a declarat Lucia Urdareanu, director de imagine la UTI Grup. Insa directorul CN APM, Mircea Banias, spune ca nu s-a dat inca “ordin de incepere” pentru ca se incearca renegocierea contractului, pana acum insa fara succes.

Aberant este insa ca UTI, desi s-a angajat, conform contractului, sa faca investitia din surse proprii, ar putea sa o realizeze chiar din banii Portului Constanta. “Au fost emise bilete la ordin pe zece ani, in valoare de 30 milioane de euro, care sunt executate acum lunar de firma castigatoare a licitatiei.

Aceste bilete la ordin pot sta la baza unui credit, iar UTI ar putea face, de fapt, toata investitia la care s-a angajat chiar pe baza banilor Administratiei Portului Constanta”, este de parere secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Alexandru Galiatatos.

Potrivit acestuia, un astfel de sistem ar reprezenta chiar “o premiera in Europa”, prin complexitatea lui. Mai ceva ca la Pentagon, proiectul cu pricina ar urma sa acopere cei peste 14 km de imprejmuire a portului cu un sistem de detectie de ultima tehnologie, supraveghere video cu camere mobile pentru evaluarea alarmelor.

Zonele importante ar urma sa fie supravegheate cu sisteme de detectie si vizualizare in infrarosu. Sistemul este realizat pe o infrastructura de comunicatii si informatica digitala, incluzand echipamentele de retea si fibra optica aferenta.

De altfel, Ministerul Transporturilor a sesizat organele abilitate in vederea verificarii contractului. “Exista dosare la Politie, Parchet si PNA cu privire la acest caz”, ne-a declarat Alexandru Galiatatos.

In plus, Inspectoratul de Politie al Judetului Constanta a dat recent un comunicat in care se arata ca in cazul licitatiei pentru sistemul de securitate “a fost realizata o restrictionare intentionata a concurentei”.

Fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, cel care l-a numit in functie pe Gheorghe Moldoveanu, fostul director general al CN APM, pe vremea caruia s-a parafat contractul cu UTI Italy, sustine in continuare proiectul: “Numai eu stiu cat m-am luptat pentru a introduce un sistem de securitate in Portul Constanta, pentru a limita contrabanda acolo.

Ca acum se doreste desfiintarea sistemului de protectie la Portul Constanta, este altceva”.