Peste doar cateva saptamani uzina Daewoo de la Craiova nu va mai avea dreptul de a comercializa modelele pe care le avea pana acum in productie deoarece nu va mai detine licenta necesara din partea grupului american General Motors. "Prelungirea licentei de comercializare in acest moment este un lucru destul de complex.

Cei de la General Motors au comunicat ca ar fi de acord cu acest lucru cu conditia ca licenta sa fie solicitata de statul roman. Statul roman nu este insa proprietarul Daewoo Craiova", afirma ministrul Economiei.

"Noi detinem doar 49% din companie, iar restul este al partii coreene. Asa ca mai intai trebuie sa preluam participatia partii coreene", a explicat recent ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres. Acesta a omis sa spuna ca statul roman a pierdut luni in sir cu diverse probleme procedurale si negocieri sterile, lasand problema uzinei de la Craiova in asteptare

Negocieri pe termen lung

Mai precis, chiar daca problema licentei de comercializare era cunoscuta de multa vreme, statul roman nu s-a grabit sa preia participatia coreeana. "La inceputul anului, cand s-a schimbat echipa de conducere la Ministerul Economiei si Comertului, mai multe saptamani au fost consumate cu schimbarea vechilor membri ai comisiei de negociere, mosteniti de la precedenta guvernare.

Ulterior, lucrurile au trenat destul de mult", au explicat surse apropiate negocierilor.

Oficialii Ministerului Economiei au avut in primele luni ale anului o serie de intalniri cu reprezentanti ai companiilor interesate sa preia uzina de la Craiova dupa ce statul roman redevine proprietar. "De fapt, in carti au fost cei de la Ford, doritori sa preia o capacitate de productie existenta intr-o tara care in scurt timp devine membra a Uniunii Europene. Solutia de rezerva a fost chiar General Motors", au explicat aceleasi surse.

Intre timp, negocierile cu partea coreeana au continuat in ritm de melc. "Periodic, mai aparea cate un personaj care anunta ca el este creditorul unic al uzinei de la Craiova, de la care are de recuperat cateva sute de milioane de euro", au mai aratat sursele citate.

In cele din urma statul roman si partea coreeana au cazut de acord sa apeleze la un consultant independent care sa stabileasca valoarea de piata a fabricii de la Craiova.

"KPMG Germania a facut un raport de evaluare care a stabilit o valoarea de aproximativ 70 milioane de euro pentru intreaga fabrica, care este privita ca o societate in lichidare", a confirmat, la inceputul lunii august, ministrul Economiei, Codrut Seres.

El a precizat ca partea romana va cauta, dupa rascumparea partii sale, un investitor care sa pastreze pentru o perioada limitata 20-30% din productia actuala a fabricii, timp in care sa instaleze o noua linie de asamblare.

Problemele sociale, amanate

Chiar daca posibilele probleme sociale generate de eventuala inchidere a fabricii sunt una dintre principalele motivatii pentru care statul roman se straduieste sa rascumpere fabrica de la Craiova, ele nu sunt asteptate prea curand. "Chiar daca se pierde licenta in octombrie, problemele sociale vor aparea abia dupa ce nu vor mai fi bani pentru salarii. Fabrica mai are insa bani in conturi.

Asa ca situatia va trena o vreme", au explicat sursele apropiate negocierilor. Estima-rile arata ca, gratie celor cateva zeci de milioane de dolari din conturile fabricii, probleme la plata salariilor ar putea sa apara cel mai devreme in primavara anului viitor. Neclar este ce se va intampla cu plata componentelor livrate intre timp de General Motors pentru asamblarea masinilor.

"In consiliul de administratie de la Craiova sunt trei coreeni si doi reprezentanti ai partii romane. Cand e vorba de plata unor subansamble, reprezentantii partii romane spun sa fie platite de catre General Motors, iar coreenii catre nu se stie care societate Daewoo. Inevitabil se ajunge la blocaj".