Pe langa faptul ca profitul incasat de Petrom din vanzarea carburantilor este mult mai mare decat al celorlalte societati din domeniu, compania incaseaza bani mai multi si din distribuirea rovignetei.

Astfel, daca Rompetrol, Mol si Lukoil percep un comison de doar 3,5%, Petrom practica un comison de 4%, potrivit datelor furnizate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Mai mult, daca ar fi sa luam in calcul numai comisionul fara TVA, Petrom percepe un comision mai mare si fata de CN Posta Romana si CEC SA, respectiv 3,5%.

De precizat ca nivelul comisionului nu este prevazut in nici un act normativ, ci este negociat, asa cum se arata in Ordinul MTCT 286/2003, alineatul 8: "Pentru acoperirea cheltuielilor generate (...) de vanzarea rovignetelor, in conventii se va prevedea o cota procentuala din aceste incasari, negociata de catre parti (sic!), pe baza careia prestatorii vor deduce din incasari sumele datorate, cu

titlul de comision, de catre Regia Autonoma Administratia Nationala a Drumurilor din Romania (n.red. - in prezent CNADNR), diferenta virandu-se in contul regiei". Ne intrebam cum de reprezentantii CNADNR au dat-o in bara la negocieri, acordand Petromului un comision mai mare?

Reprezentantii CNADNR nu considera insa ca au dat gres in negocierile purtate cu Petrom si ne-au explicat ca s-a ajuns la acest nivel al comisionului perceput de Petrom in urma unor negocieri "in functie de o multitudine de factori", care nu pot fi facuti publici.

Altfel spus, daca reprezentantii CNANDR au dat chix la negocieri, asta e, consecintele le suporta tot cetateanul de rand, pentru ca banii incasati din rovignete ajungeau in constructia si reabilitarea de drumuri. Numai in primul semestru au fost vandute aproximativ 2,8 milioane de rovignete, incasarile ajungand la aproape 4.000 miliarde de lei, adica 400 milioane RON.

Tinand cont ca Petrom distribuie rovignete in 362 de benzinarii, sucursale Peco si depozite, in timp ce ceilalti furnizori se invartesc in jurul a 70-80 de locatii, valoarea cea mai mare a comisionului a ajuns tot la societatea Petrom.

De la 1 septembrie se distribuie un alt format de rovigneta, potrivit CNADNR, iar Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a modificat reglementarile in domeniu, astfel ca documentele de plata nu mai pot fi completate manual.

Noul tip de rovigneta este valabil pana la sfarsitul anului 2007, iar de la 1 ianuarie 2008, costul lor se va majora pana atinge nivelul maxim prevazut in directivele europene.