La inceputul anului 2002, in Romania erau aproximativ 30 de lanturi de franciza. Acum, potrivit statisticilor oficiale, exista 170 de branduri francizate, respectiv 1.300 de francizati. Impreuna, ei totalizeaza afaceri de 900 de milioane de euro. Cea mai noua intrare pe piata romaneasca este (primul) magazin Mr. Bricolage, pentru care investitia se ridica la 6,2 milioane de euro. Franciza apartine companiei Brico Expert.

Le numeri pe degete

Pe piata romaneasca ar fi loc pentru francize, mai ales ca o asemenea afacere are, din start, 80% sanse de reusita. La noi, principala piedica in dezvoltarea acestui sistem este costul mare al finantarii. Asa ca astfel de afaceri au, deocamdata, o pondere de numai 7% din totalul comertului.

Majoritatea bancilor percep dobanzi si comisioane usturatoare si, in plus, sunt foarte reticente in a imprumuta o firma care „imprumuta", la randul ei, o afacere. Exista chiar companii care-si vand brandurile numai celor care-si deschid o firma noua, considerand ca in acest fel se reduce riscul de compromitere a marcii pe piata.

Primii pasi

Primul pas este, evident, contactarea celui care ofera oportunitatea francizarii. Odata aflate conditiile ce trebuie indeplinite, se intocmeste un plan de afaceri care sa ofere, in primul rand, posibilitatea finantarii. Prima cheltuiala, ca de altfel cea mai importanta, se face la achizitia brandului mult dorit.

„Factura" presupune, pe langa plata taxei de intrare in retea, cumpararea sau inchirierea unui sediu si cheltuieli legate de infiintarea firmei (daca este cazul), achizitia si dotarea sediului. Nu in ultimul rand, specialistii recomanda existenta unor resurse financiare care sa va asigure continuitate cel putin trei luni, independent de rambursarea eventualelor imprumuturi contractate.

Trebuie sa aveti in calcul si redeventa pe franciza (in unele cazuri nu se percepe), care este cuprinsa, de obicei, intre 4 si 8% din cifra de afaceri, anual. De asemenea, unele firme cer si achitarea unor taxe de publicitate - intre 2 si 5% din cifra de afaceri.

Una peste alta, atunci cand ganditi resursele financiare necesare (investitia initiala), achizitionarea pachetului de franciza are, in medie, o pondere de 60-70%, locatia reprezinta 20-25%, iar de „restul" publicitate: intre 5 si 20%.

Spatiul, alta durere de cap

Cea mai mare problema este asigurarea unui sediu. Pentru o afacere de nivel mediu, ar fi nevoie de aproximativ 100 de metri patrati. Spre marginea Bucurestiului, chiria este cuprinsa intre 12 si 20 de euro pe metru patrat/ lunar, iar in centru depaseste lejer 40 de euro, asa ca, in total, chiria ajunge la minimum 1.200 de euro pe luna.

Cei care doresc sa aiba locatie proprie trebuie sa prevada in buget cel putin 50.000 de euro. Asta daca nu vor in centru, unde metrul patrat de spatiu comercial se vinde cu peste 1.000 de euro.

Intrari pe piata

La mare cautare pe piata romaneasca se afla acum francizele in domeniul fast-food. Nu sunt de neglijat nici domeniul imobiliar, industria de publicitate, moda sau cosmeticele. Cele mai rentabile pe termen mediu sunt insa cele din retail si distributie.

Cele mai cunoscute francize sunt McDonald’s, Gregory’s si KFC. Vin tare din urma retele precum Pizza Inn, Rodipet (distributie media), Smartree (resurse umane), Tina R, Hirsh ori Ticket Com, marci care au inceput sa castige tot mai mult din piata. Cea mai populara este insa, de departe, Fornetti. Aceasta a reusit, in doar doi ani, sa aiba peste 250 de francizati la nivel national.

O varianta similara din punctul de vedere al costurilor ar putea fi HappyFood Italia, care vrea sa deschida noi unitati specializate in pizza, paste si produse din pui.

Francizele apar insa in cele mai neasteptate locuri. O afacere mai speciala este Ticket Com Romania, o retea care promoveaza publicitatea pe spatele bonurilor fiscale si care a incheiat contracte cu lantul Carrefour. Intrarea in sistem presupune o investitie de aproximativ 20.000 euro.

In domeniul imobiliar si-a facut debutul de curand pe piata Hirsh, investitia initiala pentru o franciza Hirsh ajungand la 40.000 euro.

Pentru a lua franciza scolii internationale de limbi straine Alexander Language Schools ai nevoie de 10.000 de euro, iar franciza lantului hotelier AmericInn costa 35.000 de euro plus o taxa anuala de 5% din incasari.

Un alt tip de sistem

Un lucru mai putin cunoscut este ca reteaua „ING Office" a ING Romania este dezvoltata prin contracte cu diverse societati specializate. „Managerul acestui Office nu este angajat ca persoana fizica la ING. Este un contract de colaborare intre o persoana juridica cu ING, dar franciza este prea mult spus.

Singurul lucru diferit este modul in care sunt remunerati", considera reprezentantii unitatii. Veniturile societatii in cauza sunt constituite din comisioane, la care se adauga niste bonusuri interne sau stimulente.

In Olanda, sub sloganul „Bancherul care te cunoaste", Regio Bank este o marca a grupului ING dezvoltata in franciza. Reteaua are aproape 500 de unitati operate de intreprinzatori care activau deja in sectorul serviciilor financiare, cum ar fi consultantii de asigurari.

Pe masura ce bancile mari s-au retras din zonele rurale, Regio Bank s-a specializat in sectorul persoanelor fizice si al micilor intreprinderi.

Oportunitati

De putin timp au ajuns „de inchiriat" si branduri romanesti. Restaurante fast-food, scoli de engleza, lanturi hoteliere, agentii de publicitate si imobiliare sau firme de consultanta in afaceri si-au expus oferta de francizare. De asemenea, nu de mult, si compania Petrom a luat decizia de a oferi unor administratori privati operarea mai multor benzinarii, in sistem de franciza.

Conducerea companiei crede ca acesta este un prim pas in cresterea eficientei statiilor Petrom. Sau, daca vi se pare prea scump, va recomandam "Gogoasa Infuriata". O asemenea franciza costa intre 15.000 si 23.000 de euro, in functie de locatia unde este amplasata gogoseria. Si, stati linistiti, francizorii „infuriati" spun ca au avut afaceri de un milion de euro in ultimul an.

Marele avantaj al francizelor autohtone este pretul, cu mult mai mic in comparatie cu ofertele companiilor internationale. Astfel, cu 10.000 de euro capital de pornire, puteti pune pe picioare o afacere in fast-food. La aceasta suma trebuie sa adaugati 5.000 de euro - chiria pe franciza. Compania „Elvila" de exemplu, producatoare de mobila, practica o taxa unica de investitie de 15.000 de euro.

Oricum, pentru o franciza romaneasca nu veti plati mai mult de 20.000-25.000 de euro, indiferent de domeniul ales.

Fenomenul Fornetti

In tara noastra, cea mai raspandita marca dezvoltata prin francizare este Fornetti. Cele mai multe cereri de infiintare a magazinelor se primesc din Bucuresti. Exista insa si alte zone cu un numar considerabil de solicitari, cum ar fi litoralul, Aradul, Oradea si centrul Moldovei.

In 2004 au fost infiintate 80 de magazine, iar investitia totala facuta la fabrica Fornetti si in achizitionarea de mijloace de transport depaseste 6 milioane de euro. Cifra de afaceri a fost, anul trecut, de 10 milioane euro.

In cazul Fornetti nu se percep taxe de franciza sau redevente, dar partenerul plateste pentru folosinta cuptorului o garantie de 1.500 de euro, suma care i se returneaza dupa incetarea relatiilor contractuale. Materia prima este furnizata numai de Fornetti, de doua ori pe saptamana.

Investitia initiala, incluzand garantia, amenajarea spatiului, dotarea cu congelator, cantar, casa de marcat se ridica la o suma cuprinsa intre 5.000 si 10.000 de euro.

O alta oportunitate (e adevarat, ceva mai scumpa) este lantul fast-food „Gregory’s". Pe langa faptul ca francizorii au planuri mari - vor ca in curand sa poata fi cotati pe RASDAQ -, extinderea are o tendinta exploziva: s-au deschis deja in Romania zece restaurante in zone centrale, iar anul acesta vor mai fi inca doua unitati in Bucuresti.

Investitia initiala intr-un restaurant „Gregory’s" variaza intre 65.000 si 150.000 de euro, in functie de suprafata si starea locatiei (utilitati, climatizare, structura de rezistenta). Ca si in cazul Fornetti, materia prima este livrata exclusiv retelei proprii, iar produsele sunt preparate la o fabrica situata in Bucuresti.

Franciza de miliarde

Lantul de unitati Carrefour este, dupa Coca-Cola, cea mai importanta afacere in franciza (ca volum) de pe teritoriul Romaniei. Valoarea totala a proiectelor programate in tara noastra este estimata la jumatate de miliard de euro, pana in prezent fiind investite 120 de milioane de euro.

La inceputul acestui an, grupul Hyparlo, principalul francizat al companiei Carrefour, a preluat insa controlul complet asupra filialei sale din Romania, Hyproma, detinuta la acel moment in proportii egale de Hyparlo si Carrefour.

In schimb, o hotarare emisa in urma cu doua saptamani de un tribunal francez obliga Carrefour, al doilea mare retailer mondial, sa cumpere, in urmatoarele trei luni, toate actiunile Hyparlo pe care nu le detine inca.