Mari producatori de autovehicule au ajuns la concluzia ca pretul mare al petrolului le-ar putea diminua vanzarile. De aceea ei fac lobby pe langa autoritatile guvernamentale sa-i ajute la introducerea unor tehnologii alternative, care sa le reduca dependenta de petrol. Primii care s-au trezit au fost americanii, care au avut si au inca cele mai mici preturi la carburanti.

Totusi, marii producatori sunt constienti ca ar putea pierde in special pe segmentul autovehiculelor de teren, unde produc masini, mari devoratoare de combustibili.

Ford, Toyota si alti mari producatori de automobile au cerut Administratiei Bush sa gaseasca solutii care sa permita Statelor Unite sa-si reduca dependenta de petrol, potrivit unui articol din editia de luni a „Wall Street Journal", preluat de Reuters.

Presedintele si directorul executiv al Ford, William Clay Ford Jr., a trimis o scrisoare presedintelui Bush prin care ii solicita organizarea unui summit la care sa fie invitati reprezentanti ai producatorilor de autovehicule, distribuitorilor de combustibili, consumatorilor, precum si oficiali guvernamentali.

Propunerea a venit pe fondul pagubelor produse in cursul saptamanii trecute de uraganul Rita.

Ford a aratat ca discutiile ar trebui sa se axeze pe tipul actiunilor pe care industria auto ar trebui sa le intreprinda pentru a gasi solutii alternative de combustibili.

„Wall Street Journal" a mai informat ca Jim Press, seful operatiunilor Toyota din SUA, intentioneaza sa mearga la Washington in cursul lunii viitoare pentru a cere politicienilor sa aiba in vedere reducerea dependentei fata de petrol.

„Recunoastem responsabilitatea pe care o avem in gasirea unei solutii in aceasta problema economica. Ar trebui sa renuntam la ambitiile personale ale companiilor si ar trebui sa colaboram", a declarat Press.

Potrivit purtatorului de cuvant al General Motors, Chris Preuss, compania este incantata de propunerile venite din partea altor producatori de a actiona pentru reducerea independentei SUA fata de petrol. „Credem ca SUA ar trebui sa se indeparteze de petrol si sa aiba in vedere alte variante precum hidrogenul.

Ar trebui sa ne diversificam sursele de energie si sa nu mai depindem de resurse externe", a spus Preuss. General Motors si Ford si-au revizuit strategiile de politica energetica dupa cresterea pretului petrolului pe fondul uraganelor Katrina si Rita. In Statele Unita pretul galonului de benzina a depasit 3 dolari.

Initial, cele doua companii au respins un apel al Administratiei de la Washigton de a construi autovehicule de teren care sa consume mai putin.

Cursa pentru autovehicule economice

Saptamana trecuta, Ford a anuntat un program de majorare a productiei de automobile hibride, pana in 2010, la 250.000 de vehicule pe an.

Tehnologia hibrid permite reducerea consumului de combustibil prin echiparea masinilor cu unul sau mai multe motoare electrice, pe langa propulsorul conventional pe benzina sau motorina. Bateriile ajuta la propulsia vehiculului si se reincarca automat in timpul franarii. De asemenea, grupul american intentioneaza sa produca mai multe autoturisme si camionete care sa functioneze cu etanol.

General Motors va colabora cu BMW si cu DaimlerChrysler pentru la realizarea unei noi tehnologii hibride pentru vehicule. In luna august, General Motors si DaimlerChrysler au incheiat un acord privind realizarea in comun a unei tehnologii hibrid, care reduce consumul de combustibil cu 25%.

General Motors va utiliza noua tehnologie la sfarsitul anului 2007 pe vehiculele de teren Chevrolet Tahoe si GMC Yukon.

Sistemul hibrid dual, adaptat dupa tehnologia utilizata de GM la unele autobuze aflate in circulatie in Statele Unite, utilizeaza motoare electrice mai mici care actioneaza ca niste angrenaje ce asigura performante superioare si economisesc combustibil.

Promotorii unei astfel de tehnologii sunt companiile japoneze Toyota si Honda. Cel mai popular automobil hibrid existent pe piata este mo-delul Prius, produs de compania Toyota. Nici companiile europene nu stau cu mainile in san. Astfel, Porsche construieste modelul Cayenne impreuna cu Volkswagen si colaboreaza si la dezvoltarea tehnologiilor hibrid pentru economisirea de carburanti.

Suedia, decisa sa nu mai depinda de petrol in 15 ani

Suedia isi propune sa puna capat dependentei sale de combustibili fosili pana in 2020, prin intarirea cercetarii in directia unor surse alternative de energie, a afirmat premierul Goran Persson, in fata parlamentului reunit in sesiune de toamna - transmite AP.

Persson a mai spus ca 35% din automobilele din parcul guvernamental vor functiona exclusiv pe baza de electricitate, de combustibili reinnoibili sau vor fi hibride.