Excedentul bugetar de 0,56% din PIB are ca principala explicatie amanarea si reducerea cheltuielilor publice, cred analistii economici. Potrivit datelor Ministerului de Finante, surplusul bugetar din primele 8 luni a fost de 1,58 miliarde de lei.

Ponderea veniturilor in Produsul Intern Brut (PIB) a fost de 19,3%, procent similar celui inregistrat in perioada ianuarie - august a anului trecut, in timp ce cheltuielile au scazut cu 1% din PIB fata de cele efectuate anul trecut. Ele s-au situat la numai 18,7% din PIB.

In primele opt luni ale anului, statul a strans la la buget venituri din impozite si taxe in valoare de 53,9 miliarde de lei. In ceea ce priveste cheltuielile bugetare el a fost mai zgarcit, scotand din pusculita numai 52,3 miliarde de lei.

„Avem excedent bugetar ca urmare a faptului ca avem o crestere a ponderii impozitelor indirecte, in special TVA, in veniturile bugetare si totodata, pentru ca avem cheltuieli mai mici si in urma rectrificarii bugetare", afirma fostul ministru de Finante Daniel Daianu.

Noul presedinte al Consiliului de Supraveghere a BCR avertizeaza insa asupra pericolului unor incasari mai reduse la buget in anii urmatori. In momentul, previzibil, in care va scadea rata de crestere a consumului, si ponderea incasarilor din taxa pe valoare adaugata (TVA) in venituri se va reduce.

Iar, in anul acesta, ponderea TVA in structura incasarilor bugetare este una foarte importanta, de 25,5%, cea de-a doua ca marime, dupa asigurarile sociale, cu 32,7%. In urma introducerii cotei unice, cel mai semnificativ salt al incasarilor a fost inregistrat la TVA de 30,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

In plus, ultimul trimestru al anului este cunoscut ca unul cu cele mai mari cheltuieli la buget. „Avem o rezerva. S-ar putea sa se dea drumul la cheltuieli. Riscul e ca incercarile Bancii Nationale de micsorare a deficitului de cont curent sa fie anihilate de cresterea consumului antrenata de cheltuielile bugetare", considera Daianu.

In plus, procesul de recalculare a pensiilor este doar intr-o faza incipienta, plata pensiilor recalculate incepand doar pentru o categorie redusa de pensionari. Cu toate acestea, bugetul asigurarilor sociale de stat a consemnat un deficit de 180,7 milioane de lei, rezultat din venituri de 11,3 miliarde de lei si cheltuieli de 11,5 miliarde de lei.

„Actualul executiv a decis amanarea unor cheltuieli, in special a celor din domeiul infrastructurii si a co-finantarii programelor europene", crede si presedintele Comisiei de buget Finante a Camerei Deputatilor, Mihai Tanasescu.

Cel mai ridicat nivel al cheltuielilor s-a inregistrat la capitolul subventii, transferuri si bonusuri - 24,9 miliarde de lei, si, respectiv, marfuri si servicii - 21,3 miliarde de lei. „Subventiile ar fi trebuit sa scada fata de anul trecut. Si rectificarea bugetara a redus din subventii", observa Daianu.

Din cele 52,3 miliarde de lei reprezentand veniturile bugetare, impozitele directe au totalizat 28,3 miliarde de lei, reprezentand 52,5% (10,1% din PIB).

Incasarile din impozitul pe profit, de 4,8 miliarde de lei, au crescut cu 7,5% in termeni nominali, comparativ cu valoarea din intervalul ianuarie - august al anului 2004, in conditiile diminuarii cotei de impunere de la 25% la 16%.

In schimb, resursele colectate la bugetul general din impozitul pe venituri si salarii au scazut cu 5,45% fata de perioada similara a anului trecut, ajungand la 4,2 miliarde de lei, in contextul introducerii cotei unice de 16%. Sumele colectate din contributiile la asigurari sociale (CAS) au urcat cu 23,6% si au totalizat 17,6 miliarde de lei.

Incasarile din accize au totalizat 5,6 miliarde de lei, cu 14,5% peste nivelul din perioada similara a anului precedent, majorare sustinuta, in principal de marirea numarului produselor accizabile.