Potrivit unui studiu realizat de GfK, doar 24% dintre romani intentioneaza sa cumpere mai multe produse in viitor, acesta fiind cel mai scazut procent printre est-europeni.

Valorile materiale sunt mai importante in Europa Centrala si de Est comparativ cu zona occidentala, locuitorii din aceasta regiune fiind mult mai concentrati pe dezvoltarea carierei si cresterea consumului, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta GfK, citat de Mediafax.

Daca in Europa de Vest 39% dintre persoanele intervievate au declarat ca doresc sa consume mai mult, in zona central si est-europeana procentul ajunge la 42%. Exista insa diferente importante intre diferitele state privind disponibilitatea consumatorilor de a cumpara mai multe produse.

Dintre est-europeni, romanii sunt cei mai putin interesati de acest aspect, doar 24% dintre acestia intentionand sa consume mai mult in viitorul apropiat. Pe locurile urmatoare se afla Ungaria (36%), Bulgaria (37%), Slovacia (39%), Rusia (40%) si Ucraina (41%).

Jumatatea superioara a clasamentului este ocupata de Cehia, unde 47% dintre consumatori doresc sa cumpere mai mult, Croatia (50%), Serbia si Muntenegru si Boznia-Hertegovina, cu 51%, primul loc fiind ocupat de Polonia, cu 55%. Pozitia in clasament nu reflecta insa nivelul de dezvoltare economica sau sociala a tarii respective, ci este, de fapt, expresia atitudinii populatiei.

Vesticii, mai interesati de dezvoltarea personala

Potrivit studiului, in Europa Centrala si de Est consumul este mai important decat in Vest si include o serie de aspecte diferite, pornind de la satisfacerea unor nevoi de baza pana la reflectarea personalitatii, a stilului de viata si a succesului. Privite comparativ, valorile si nevoile consumatorilor din cele doua regiuni ale continentului contin diferente semnificative.

In timp ce 62% dintre vestici sunt mai interesati de dezvoltarea personala decat de agonisirea de bunuri materiale, aproape 46% dintre locuitorii din zona centrala si de est a Europei au o atitudine materialista. In ceea ce priveste pretul, acesta este de obicei foarte important pentru europenii din estul si centrul continentului.

Totusi, studiul arata ca diferenta dintre ei si consumatorii din Vest nu este nici pe departe atat de evidenta. Astfel, 51% dintre respondentii din Europa Centrala si de Est au declarat ca pretul este cel mai important element, preferand produse mai ieftine celor de calitate superioara, dar mai scumpe. Procentul este doar usor mai ridicat decat cel inregistrat in Vest, de 49%.

Studiul "Consumers in Europe 2005" a fost realizat pe un esantion de 19.000 de consumatori din 16 tari europene si evalueaza valorile, preferintele si stilurile de viata.