Traian Basescu vrea un buget justificat si transparent pana la ultimul banut. Pe buna dreptate, de altfel. Exemplul Parlamentului este lamuritor: Senatul, recent mutat in casa noua, vrea o suplimentare a bugetului cu 50% pentru a putea intretine un aparat de lucru din care doar 10% reprezinta demnitari.

Adica, fiecare senator este secondat de zece alte persoane care consuma banii contribuabililor in feluri neinvestigate pana acum. La fel, Camera Deputatilor, care a cerut dublarea bugetului alocat, cheltuieste aproximativ 100.000 de euro pe an pentru fiecare cap de deputat, doar pentru salarii.

Sunt aceste cheltuieli justificate sau absolut necesare? Este o intrebare legitima, daca luam in calcul ca bugetul pentru anul viitor trebuie sa se incheie cu un deficit de doar 5% din PIB.

Aproximativ jumatate fata de acest an, an in care toate cheltuielile au fost taiate la sange. Este cert ca Romania nu poate supravietui si, cu atat mai mult, nu se poate dezvolta cu astfel de constrangeri. Daca cheltuielile de infrastructura au fost taiate pentru 2005, acest lucru nu se poate repeta in 2006 fara costuri viitoare imense.

La fel, bugetul are nevoie de mult mai multe resurse pentru a participa la programele finantate de Uniunea Europeana. Traian Basescu are dreptate: fiecare banut trebuie cheltuit cu o justificare clara. Dar nu va fi suficient. Reducerile de bugete, chiar daca, desi putin probabil, vor avea loc, nu vor elibera suficiente resurse.

La fel ca intr-o companie care, pentru a pastra profitabilitatea, taie din toate partile, Romania nu poate creste cu o astfel de strategie. Are nevoie de o viziune care sa-i procure bani pentru dezvoltare. Iar aici, o strategie clara se lasa asteptata de prea mult timp.

Propunerile fiscale ale ministrului de finante Sebastian Vladescu sunt absurde si lasa neatinse de taxe zone intregi din economie; ele nu fac decat sa gatuie cresterea. Teoretic, Romania are un proiect de buget.

Practic, el este asezat pe nisipuri miscatoare, reflecta din plin risipa si lipsa de responsabilitate specifice administratiei de stat si, in concluzie, este un document complet nefolositor pentru scopul fundamental al oricarui buget: o alocare eficienta a resurselor.