Cei care n-au inteles niciodata ce inseamna VCR si pe care abrevierile tehnice ii baga in sperieti au toate motivele sa se cruceasca: in numele inovatiei si cresterii economice globale, liderii pietei media promit ca televizorul, telefonul si calculatorul nu se vor mai numi niciodata asa, ci vor purta nume cu rezonante demne de „Star Trek", de genul DVB-C/-S/-T, HDTV sau IPTV.

Intr-o epoca in care diferentele dintre marile canale de media si comunicatii dispar, cand poti citi stirile la televizor si ai posibilitatea de a vedea emisiunea favorita pe telefonul mobil, expertii mondiali in domeniu cauta noi sensuri pentru masinariile tot mai sofisticate pe care le scot pe piata de la luna la luna.

Unul dintre ele, prezentat drept „valoarea adaugata a media", consta in aceea ca, daca la nivel economic si politic inovatia este principalul mecanism pentru progres, evolutiile tehnologice din domeniul comunicarii in masa sunt un varf de lance.

Ideea ii va reuni, spre sfarsitul acestei luni, la München, pe expertii in domeniu din Europa, in cadrul unei Zile Media intitulate „Valoarea adaugata a media - motor pentru inovatie si dezvoltare".

Pentru omul de rand, care nu a reusit inca sa se acomodeze cu ideea ca trebuie sa lase deoparte analogul in favoarea televiziunii digitale si mobilul banal pentru un 3G fatos, aceasta valoare adaugata suna stiintifico-fantastic.

Reuniunea din Germania isi va concentra atentia asupra ultimului val de tehnologii in materie de comunicare in masa, multe dintre ele aflate inca in stadiu de experiment.

Este vorba despre sistemele Digital Video Broadcasting (DVB), despre televiziunea prin protocol de Internet (IPTV) sau televiziunea digitala de inalta definitie (HDTV), care urmeaza sa completeze sau chiar sa ia curand locul pe piata unor tehnologii extinse deja pe piata occidentala, precum televiziunea interactiva sau sistemele „home entertainment".

Iar gradul de interes pentru asemenea inovatii este sugerat de participarea producatorilor media inclusi pe lista de participanti a targului din München - peste 100 de expozanti.

Avangardism digital

Dar ce se ascunde in spatele abrevierilor ciudate care, promit liderii pietei, vor constitui viitorul val al revolutiei media? Este vorba despre proiecte pe alocuri controversate, pe alocuri apreciate drept „prea avangardiste" pentru piata actuala, dar care, vrem-nu vrem, exista deja si anunta o veritabila explozie in anii care vin.

Proiectul Digital Video Broadcasting (DVB) poarta numele unui consortiu de peste 270 de canale de televiziune, producatori si operatori de retele, experti IT si foruri de reglementare a pietei audiovizuale din peste 30 de tari.

El urmareste sa radicalizeze procesul de trecere la noi standarde internationale in domeniul media, pe fondul disparitiei frontierelor intre cele mai extinse mijloace de informare in masa - televiziunea, Internetul si telefonul mobil.

DVB nu este un proiect nou. Dimpotriva, el a fost creat in urma cu peste un deceniu si s-a extins considerabil in Europa, Australia si Asia. Dar abia dupa explozia inovatiilor in IT si comunicatii din ultimii ani s-a pus serios problema dezvoltarii sale la scara larga.

Toate la un loc

DVB reprezinta, practic, o serie de standarde international acceptate pentru televiziunea digitala.

Intitulate –S/-C/-T/-H dupa modul de distribuire a datelor - prin satelit, cablu, retea terestra, respectiv retea terestra pentru terminale mobile -, aceste standarde au drept scop crearea de platforme comune prin care, pe ecranul de acasa, consumatorul sa aiba acces la televiziune standard, televiziune de inalta definitie (HDTV), transmisii multimedia prin broadband si servicii interactive.

Daca unele standarde exista deja de multi ani la televizoarele din casele romanilor, altele, precum DVB-H, se afla inca in stadiu experimental.

Sub formula sistemelor de tip „home entertainment", HDTV - televiziune de inalta rezolutie video, de patru ori mai mare decat prin sistemele clasice, si cu sunet digital - exista, la randul sau, de mult timp pe piata, insa in formule incipiente care, potrivit specialistilor in domeniu, lasa mult spatiu de dezvoltare.

Producatorii promit ca, peste putin timp, sa umileasca standardele actuale ale DVD-urilor si sistemelor digitale de tip TiVo, de exemplu.

Pe de alta parte, televiziunea prin protocol de Internet (IPTV) abordeaza calea inversa: nu Internetul este adaptat la televiziune, ci televiziunea la Internet.

Mai precis, IPTV este un sistem de livrare a serviciilor audiovizuale prin intermediul retelelor pe baza de IP, retele care initiaza, proceseaza si recepteaza concomitent transmisiile de voce sau multimedia.

Aceasta ofera audientei acces simultan la diverse surse de informare - emisiunile televizate normale, transmisii inregistrate, discutii cu vecinii sau navigare si descarcare de date de pe Internet.

Critici si avocati

Ca de fiecare data cand un nou val „revolutionar" loveste piata media, noile tehnologii au criticii lor. Printre acestia se numara nume grele, precum Standard&Poor’s.

Intr-o recenta analiza, aceasta afirma ca, dat fiind faptul ca in prezent piata comunicatiilor este dominata de operatorii prin cablu, este mult mai simplu, mai profitabil si mai eficient ca acestia din urma sa-si extinda serviciile de Internet si telefonie deja existente, decat ca operatorii de Internet si telefonie sa apeleze la tehnologii de televiziune.

Lobby-ul exercitat de operatorii traditionali de audiovizual se face deja auzit in presa de specialitate prin acuzatii potrivit carora proiectul DVB, prin standardele sale, ar ingradi capacitatea utilizatorilor de a alege tipul de informatii si modul de receptare a acestora.

Mai mult, ca ar oferi companiilor din industria divertismentului, participante la proiectul DVB, drept de veto asupra tehnologiilor ce ar urma sa fie folosite, in conditiile in care acestea se opun, prin natura lor, ideii de servicii si sisteme gratuite, de tip „open source".

Aparatorii noilor tehnologii prezinta o cu totul alta imagine. Multi-media Research Group afirma ca datele pietei incurajeaza asemenea tehnologii, in special IPTV. Potrivit sursei citate, este de asteptat ca veniturile operatorilor de IPTV in lume sa creasca rapid, de la 635 de milioane de dolari anul acesta la peste un miliard in 2008.

Chiar Standard&Poor’s admite ca IPTV va aduce beneficii substantiale, in anii urmatori, companiilor de telecomunicatii care vor adopta aceasta tehnologie, inclusiv nume mari precum Alcatel, Motorola sau Cisco. Alcatel a anuntat deja, la inceputul acestei luni, lansarea a doua aplicatii IPTV, ce reunesc servicii de livrare de continut, voce si interactivitate.

Iar piata HDTV este asteptata sa ia avant de anul viitor, prin aparitia unor servicii specializate din partea unor mari companii de televiziune, precum Sky Network.