Rata de participare a populatiei in varsta de 15-24 de ani la toate nivelurile de educatie situeaza Romania pe ultimul loc comparativ cu celelalte tari europene, se arata in "Raportul asupra starii sistemului national de invatamant - 2005". Rata bruta de cuprindere scolara s-a stabilizat la nivelul anilor 2003-2004 in jurul valorii de aproape 72%.

Durata medie de frecventare a invatamantului a crescut cu un an in perioada 2000-2004, ajungand la 15,6 ani. Cu toate acestea, Romania continua sa se situeze pe un loc inferior comparativ cu alte tari europene. In anul 2004, totalul populatiei active numara cu peste 1.000 mii de persoane mai putin decat in anul 2000.

Pana in 2012, populatia scolara se va reduce cu 15-20%

Pana in 2012, populatia scolara se va reduce cu un procent intre 15 si 20%. Romania se situeaza la nivelul mediei statelor europene in ceea ce priveste ponderea cadrelor didactice in totalul populatiei active. Anul trecut, persoanele care lucrau in sistemul de educatie reprezentau 4,32% din totalul populatiei din Romania.

Cadrele didactice au o pondere de 72,2% din totalul personalului din sistemul educatie, ponderea cea mai ridicata inregistrandu-se in cazul nivelului primar si gimnazial - 80,77%, iar cea mai scazuta in nivelul superior de invatamant - 54,62%.

Peste o treime din cadrele didactice isi desfasoara activitatea in mediul rural - 35,66%, un procent foarte apropiat de situatia inregistrata in anul 2000 - 34,68%. La nivelul invatamantului prescolar, ponderea personalului calificat a crescut de la 84,9% in anul 2000 la 94,7% in anul scolar 2004-2005. In acelasi interval, in mediul rural s-a inregistrat o crestere cu peste 12%.

In mediul urban erau 97,3% din dascali calificati, iar in mediul rural, mai putin - 91,5%. In cazul invatamantului primar, la nivelul anului 2004-2005, 96,2% din cadrele didactice erau calificate, cu o pondere mai ridicata in cazul mediului urban - 98,4%, in comparatie cu mediul rural - 94,7%.

La nivelul gimnaziului, ponderile corespunzatoare in anul scolar 2004-2005 sunt: 91,4% pe ansamblu, 96,8% in mediul urban si 86,6% in rural, aici fiind cea mai semnificativa diferenta. La liceu, ponderea dascalilor calificati a crescut de la 91,3% in anul 2000 la 97,9% in 2003.

In anul 2004, aceasta tendinta nu a mai existat decat in cazul cadrelor didactice din mediul rural, procentul fiind de 97,8%. Invatamantul de nivel prescolar si cel superior au cele mai ridicate ponderi ale personalului cu norma intreaga, la polul opus situandu-se invatamantul postliceal, gimnazial si profesional.

A crescut Numarul rectorilor-femei

Existenta mai multor cadre didactice femei in invatamantul preuniversitar este o caracteristica a tuturor tarilor europene. Totusi, in tari precum Germania, Spania sau Norvegia, in invatamantul secundar superior predomina cadrele didactice de sex masculin.

In Romania, aproape trei patrimi din personalul didactic este de sex feminin - 71,9%, ponderea acestora inregistrand o usoara crestere in intervalul 2000-2004. Cele mai multe femei se regasesc in invatamantul prescolar si primar. Cadrele didactice femei sunt cu aproape 10% mai numeroase in mediul urban fata de mediul rural.

A crescut ponderea femeilor in invatamantul superior, acestea fiind in anul universitar 2004-2005 cu aproape 4% mai numeroase fata de anul 2000. Femeile reprezinta 42,9% din totalul personalului didactic din universitati.

In prezent, 3 institutii de invatamant superior din cele 49 sunt conduse de rectori-femei: Universitatea Politehnica Bucuresti, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative si Universitatea ,Aurel Vlaicu" din Arad.

Raportul elev-profesor scade, raportul student-profesor creste

Numarul de elevi per cadru didactic a scazut in invatamantul de nivel primar (17 elevi per profesor) si gimnazial (11/1), dar a crescut in cazul invatamantului superior (21/1) si al celui de nivel secundar (16/1). In invatamantul gimnazial din me-diul rural se inregistreaza cel mai scazut raport elevi/profesor (10/1), cat si cel mai redus numar de elevi pe clasa.

Media statelor OECD este de 17,1 elevi per profesor. Dintre tarile foste comuniste, Slovacia are cel mai ridicat numar de elevi per cadru didactic in invatamantul primar, Cehia in invatamantul gimnazial si Polonia in invatamantul secundar superior, Romania inregistrand valori re-la-tiv apropiate.

In cazul marimii medii a unei clase, la inceputul anului scolar 2004-2005, in cazul invatamantului de nivel prescolar, numarul de prescolari pe clasa este mai ridicat chiar decat numarul maxim prevazut de lege (23). Exista grupe cu 40 de copii in mediul urban. In in-vatamantul primar din mediul rural exista cel mai redus numar de elevi per clasa - 15,84.

La nivel european, valoarea indicatorului pentru invatamantul pri-mar este cuprinsa intre 10,6 in Italia si 19,9 in Marea Britanie. Valori mai mici se inregistreaza in cazul invatamantului secundar: 9,3 Belgia, 10,2 Italia sau 14,8 Marea Britanie.

In ceea ce priveste rata so--majului, acesta tinde sa afecteze din ce in ce mai mult tinerii pana in 24 de ani, crescand in perioada 2000-2004 de la 18,6% la 21%.