In Romania s-au vandut, in primele noua luni ale anului, cu 12.247 de autoturisme mai mult decat in tot anul trecut. Cu toate acestea, varful a fost atins in trimestrul II al acestui an, cand s-au inregistrat vanzari record de 60.687 masini.

Dacia ramane in top, desi cresterea sa a avut scaderi de la trimestru la trimestru: in primele trei luni a vandut cu 128,8% mai multe masini decat in perioada similara a anului trecut, in trimestrul II vanzarile au fost cu 113,3% mai mari decat in perioda aprilie-iunie 2004, iar in ultimele trei luni a inregistrat o crestere, fata de iulie-septemebrie 2004, de 78,4%.

In schimb Daewoo se afla in scadere fata de anul trecut. In primele noua luni ale acestui an au fost vandute 157.367 de autoturisme noi pe piata romaneasca, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Fata de perioada similara a anului trecut cresterea este de 60,1%.

Piata nu a mentinut cresterea din primul semestru cand au fost vandute 108.987 autoturisme, cu 62,8% mai mult decat in primele sase luni ale anului 2004. In septembrie au fost vandute 16.281 masini, in crestere cu 35,8% comparativ cu aceeasi luna a anului trecut.

Cu toate acestea, Dacia se afla in pierdere de cota de piata. Ea a vandut in intervalul ianuarie-septembrie 68.337 de autoturisme. Aceasta reprezinta 43,4% din vanzarile totale. Dacia a avut un varf in februarie, cand a atins o cota de 51% din piata, de atunci scazand luna de luna. In primul trimestru, Dacia a vandut 24.065 de autoturisme

dintr-un total de 48.300. La un total apropiat de vanzari, in trimestrul III, de 48.380 de masini, Dacia a pierdut o treime din piata (16.402 autoturisme vandute in perioada iulie - septembrie 2005). Si Daewoo se afla in pierdere de viteza. In primele noua luni, Daewoo a raportat comercializarea a 16.780 de unitati, ceea ce reprezinta 10,7% cota de piata.

Maximul cotei de piata l-a avut Daewoo in luna aprilie cand a atins 12,9%. Daewoo a detinut locul 2 in privinta comercializarii de autoturisme in trimestrul I, a cazut pe 3 in trimestrul II (dupa Renault), si a ajuns pe locul 4 in trimestrul III al acestui an, fiind intrecut la vanzari si de Skoda.

Renault este urmarit de masinile Volkswagen

Pe segmentul modelelor de import, prima pozitie in clasamentul vanzarilor este ocupata de Renault, care a comercializat 15.731 de autoturisme in perioada ianuarie -septembrie 2005, ceea ce reprezinta o crestere de 113,2% fata de perioada similara anului trecut. Skoda este ocupanta locului 2 cu 10.458 unitati comercializate (o crestere de 98,6%).

Skoda se apropie de Renault avad o crestere constanta a vanzarilor in toate cele trei trimestre ale acestui an: 2.423 in trimestrul I, 3.994 in trimestrul II si 4.041 in trimestrul III. Aceasta in timp ce Dacia, Daewoo si Renault, dupa un varf de vanzari in trimestrul II, au caderi in trimestrul trecut.

Spre exemplu, Renault a vandut in aprilie - iunie 6.559 de masini, in iulie - septembrie 5.544 de autoturisme.

Si colega de trust a Skodei, Volkswagen a avut acelasi trend ascedent: 2.306 masini vandute in trimestrul I, 2.525 in trimestrul II si 3.214 in trimestrul III. Cu vanzari de 8.045 de unitati si un avans de aproape 85%, Volkswagen a urcat un loc fata de primele noua luni ale anului 2004, devansand Peugeot , care a avut 6.563 masini vandute (o crestere de 41,5%).

Volkswagen a avut oferte mult mai bine adaptate cerintelor cumparatorilor romani, spre deosebire de Peugeot la care schimbarea unor modele (406 cu 407, 106 cu 1007) a afectat vanzarilor. Peugeot incearca, in ultimul timp sa-si readapteze oferta.

Pozitiile urmatoare sunt detinute, ca si in trecut, de constructorul american Ford - 3.674 autoturisme comercializate (cu un plus de 70,1%), urmat de Opel cu 3.484 de unitati (un plus de 70,7%).

Chevrolet s-a bazat pe Kalos

Cel mai mare salt a fost consemnat de Chevrolet, care urca trei locuri, pana pe pozitia a saptea cu 3.386 de masini vandute si o crestere de 163,9% (ce mai mare din randul importatorilor). In ciuda faptului ca masinilie Chevrolet au taxe vamale de 30%, vanzarile sale s-au bazat in speciale pe modelul Kalos (2884 masini comercializate ceea ce reprezinta o crestere de 147,8%.), o masina familiala.

Dar acest model nu va fi comercializat decat pana la sfarsitul anului. El va fi inlocuit (versiunea cu portbagaj, cea ceruta de romani) cu un alt model Aveo, care va fi ceva mai scumpa.

Cele mai vandute modele

Dacia Logan, cu 63.528 unitati si Daewoo Matiz (11.188 unitati) au fost modelele autohtone care au consemnat cea mai mare cerere in primele noua luni.

Modelele de import cu cel mai mare succes de vanzari raman, ca si anul trecut, Renault Clio - 8.883 de unitati ( un plus de 160,7% in primele noua luni, bazata pe vanzarile versiunii Symbol, produsa in Turcia) si Renault Megane - 5.842 de unitati (un plus 83,4%, bazata pe versiunea Sedan produsa tot in Turcia, deci mai ieftina ca alte versiuni).

Pe urmatoatele locuri se afla modelele Skoda - Octavia II, cu 3.673 de unitati, Octavia Tour cu 3.273 de unitati (un plus de doat10,1%) si Fabia cu 3.266 automobile (un plus de 64,9%). Motorizarile Diesel au reprezentat 53,6% din optiunile clientilor romani pe segmentul automobilelor de import.

Desi pretul benzinei a crescut foarte mult de la inceputul anului, ponderea vanzarilor de masini diesel (caracterizate prin consum redus) a scazut fata de luna ianuarie cand a atins 59,6% din cota autoturismelor importate. Pretul lor mai mare, consumabilele mai scumpe fac ca oferta Diesel sa nu aiba un trend ascendent.