Calitatea educatiei in invatamantul preuniversitar si cel superior va fi evaluata de doua Agentii de asigurare a calitatii in domeniu. Infiintarea celor doua agentii reprezinta o componenta a reformei in domeniul educatiei promovata de ministrul Mircea Miclea.

Regulamentele de organizare si functionare ale Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) si Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) au fost adoptate marti de guvern.

Cele doua institutii realizeaza evaluarea externa a calitatii educatiei oferite de institutiile de invatamant preuniversitar, respectiv superior si de alte organizatii care ofera programe de formare profesionala continua.

In urma evaluarii, va fi atestata capacitatea acestor institutii de a satisface asteptarile beneficiarilor si standardele de calitate.

Ministrul Educatiei Nationale, Mircea Miclea, a aratat ca infiintarea celor doua agentii va permite directionarea banilor publice catre institutiile de invatamant performante. "Nu vor fi analizate doar conditiile necesare pentru a organiza o institutie.

Agentiile vor urmari calitatea cu care se desfasoara activitatea in institutie, dupa infiintarea ei" , a declarat Mircea Miclea.

Activitatea celor doua institutii va duce la cresterea calitatii educatiei oferite de invatamantul preuniversitar si superior, prin stabilirea si implementarea de mecanisme institutionale si procedurale de evaluare, asigurare, control si ameliorare a calitatii.

Activitatea Agentiilor va asigura protectia beneficiarilor directi si indirecti de programe de studiu – elevi, studenti, masteranzi, doctoranzi, adulti cuprinsi intr-o forma de educatie permanenta, universitati, unitati de invatamant preuniversitar, societati comerciale etc., - prin producerea

si diseminarea de informatii despre calitatea educatiei. Informatiile trebuie sa fie coerente si credibile si accesibile publicului interesat.

Ministrul Educatiei a aratat ca urmareste asigurarea unor standarde de comparare a calitatii, care sa permita identificarea celor care ofera o buna pregatire pentru elevi si studenti.

ARACIP si ARACIS propun Ministerului Educatiei si Cercetarii strategii si politici de ameliorare a calitatii invatamantului preuniversitar, respectiv superior.

Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) se organizeaza in structura Ministerului Educatiei si Cercetarii si este condusa de un presedinte si un vicepresedinte. ARACIP are personalitate juridica si buget propriu de venituri si cheltuieli.

Numarul maxim de posturi al ARACIP este de 50, fara a depasi numarul de posturi alocat unitatilor din subordinea si coordonarea Ministerului Educatiei si Cercetarii. Salariile personalul ARACIP se stabilesc conform legislatiei referitoare la personalul din ministere.

In structura ARACIP functioneaza urmatoarele structuri: Consiliul ARACIP, Biroul executiv, Departamentul de acreditare, Departamentul de asigurare a calitatii.

Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) este o institutie publica independenta, de interes national, cu personalitate juridica si buget propriu de venituri si cheltuieli.

Agentia are atributii in domeniul evaluarii si acreditarii institutiilor de invatamant superior: elaboreaza si revizuieste periodic metodologia si standardele de acreditare, evalueaza si propune autorizarea, respectiv acreditarea furnizorilor de invatamant superior si a programelor lor de studii.

In vederea asigurarii calitatii educatiei, ARACIS formuleaza si revizuieste periodic standardele nationale de referinta si indicatorii de performanta, colaboreaza cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si cu ARACIP in elaborarea si promovarea de politici si strategii de actiune pentru cresterea calitatii educatiei.

Numarul maxim de posturi al Agentiei este de 50. ARACIS isi constituie un registru de evaluatori, structurat pe domenii de studiu si foloseste colaboratori externi, experti in domeniile respective.

Infiintarea celor doua Agentii a fost stabilita prin OUG nr.75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei. Mecanismele si instrumentele introduse contribuie la sporirea calitatii serviciilor de educatie si formare profesionala din Romania.

De asemenea, prin aplicarea acestor proceduri, politicile in domeniul educatiei se coreleaza cu cerintele europene privind calitatea in educatie.