A dat institutiilor statului sase luni, amenintandu-le ca la termen face bilantul. Noi i-am dat lui noua, ca vorba aceea, lucrul bun la noua luni se vede. Acum tragem linie. Cat a facut din cate a promis? Cat de des s-a razgandit? Ce succese a avut si ce neimpliniri?

Ei bine, aceasta analiza a celor noua luni de mandat al presedintelui – modesta fata de evaluarea pe care ar putea sa o faca el institutiilor statului – incepe chiar cu aceasta promisiune neindeplinita. Imediat dupa alegeri, Traian Basescu a afirmat ca acorda tuturor institutiilor sase luni.

Pentru ca la 7 februarie, in interviul acordat Jurnalului National, sa spuna explicit: "Am dat tuturor structurilor statului sase luni, timp in care le analizez eficienta si mi se pare corect asa. Inclusiv pana la centru. Si acesta este testul institutiilor. Eu nu sunt un om care sa isi faca iluzii ca Politia, Parchetul, judecatorii nu sunt atinsi de cangrena coruptiei. Dar peste sase luni tragem linie".

In vizita la Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, tunase: "Dupa sase luni, nici unul dintre cei care cred ca sunt impietriti pentru ani de zile nu va avea sanse sa faca fata modificarilor de legislatie, pentru ca ma voi duce in fata Parlamentului cu argumentele de ce trebuie schimbate legi, ca sa scapam eventual, daca va fi cazul, de judecatori care se simt bine pentru ca ar fi pe

sase ani, de membri din CSM care deja sunt cunoscuti ca fiind si obedienti, si incapabili, si corupti sau dependenti pur si simplu de legaturi anterioare. Scoatem lege si schimbam oamenii din structuri de sus pana jos. Unii se cred la adapost ca au fost alesi prin legi care ii protejeaza pentru sase ani, pentru 15 ani, pentru toata viata lor inamovibili.

S-o creada ei! Dupa sase luni, constatam ca sunt o cangrena aleasa pe 20 de ani si o pulverizam prin lege de nu se vede. Au sase luni sa probeze ca nu sunt o cangrena". Tot sase luni aveau si politistii sa se decida daca vor sa lupte cu sistemul mafiot sau vor sa munceasca de acolo inainte in agricultura.

Independenta Justitiei

Au trecut noua luni, si trasul liniei prezidentiale se lasa asteptat. Presedintele critica insa vehement, din conferinte de presa, ba pe judecatorii in privinta carora "nimic nu poate fi miscat decat eventuala bunavointa de a-si face datoria", ba pe presedintele CSM, care ar fi atacat-o "furibund" pe ministrul Macovei.

In noiembrie 2004, declaratiile sale sunau astfel: "Administrarea Justitiei trebuie sa se faca de Consiliul Suprem al Magistraturii, si nu de Ministerul Justitiei. CSM este cel care trebuie sa-si curete ograda, si nu presedintele Romaniei. Trebuie sa dam putere Consiliului Superior al Magistraturii sa se uite la fiecare judecator si sa spuna: dumneata ramai, dumneata nu, dumneata ramai. Nu presedintele, nu Guvernul, nu Parlamentul".

Pe de o parte, a dezvaluit tot presedintele, pachetul legislativ privind reforma in Justitie va fi una dintre bilele albe acordate de Comisia Europeana in raportul de tara, pe de alta, marea coruptie este unul din punctele care pot activa clauza de salvgardare.

Pestii mari, puscarie scurta

Coruptia, tema principala a campaniei din 2004, a fost introdusa de CSAT in strategia de securitate nationala ca unul dintre principalele pericole la adresa acesteia. Realitatea face insa ca toate numele care cu un an in urma erau nelipsite de pe buzele acuzatoare ale lui Traian Basescu sa fi fost prin arest doar in cadrul unor show-uri de actualitati, iar acum sa zburde in libertate.

Corneliu Iacobov – la 10 ianuarie Traian Basescu promitea solemn ca acesta nu va putea parasi tara. La 16 iulie, Iacobov pleca in vacanta in strainatate, de unde s-a mai si intors. Fratii Iancu, inculpati in acelasi dosar RAFO, au fost pusi si ei in libertate, ca si Iacobov. Intre timp insa, se pune sechestru pe conturile lui din Monaco.

Dumitru Sechelariu a stat 43 de zile in arest si a fost pus in libertate. Dosarul lui Sorin Ovidiu Vantu s-a reintors la Parchet, in timp ce pentru toti ceilalti din lotul FNI au fost pronuntate sentintele. Despre Ioan Niculae (SNTR), un alt cap de afis al acuzelor din campanie, nu s-a auzit nimic pe la Parchet.

Parca inca in opozitie, Basescu il acuza in continuare pe rivalul sau Nastase ca ar fi pe lista coruptilor, invocand in loc de probele cerute unui sef de stat articole de presa.

La Parchet s-a intors insa si un alt dosar care a facut valva in campanie: dosarul Flota, in care invinuit este chiar seful statului. Procurorul care a instrumentat dosarul, Ioan Otel, a fost demis. In acelasi timp, Basescu are de coada si episodul in care si-a alocat de la Primarie un etaj de vila in Stefan Mihaileanu pentru care a platit doar 19.000 de dolari.

Cat despre promisiunea de a merge in fata Parlamentului, Traian Basescu nu acolo a vorbit despre sanatate, energie, cercurile de interese care graviteaza in jurul Guvernului sau unicameralism. Explicatia sa: Parlamentul este prea ocupat acum cu framantarile sale interne.

Jucatorul

"Presedintele reprezinta societatea in raport cu institutiile statului", este interpretarea favorita a lui Basescu pentru articolul 80 din Constitutie si fundamentul pentru dorinta sa de a fi un presedinte jucator, un presedinte implicat.

A mers de cel putin 12 ori – am numarat noi, 15-20, spune el – la podul de la Maracineni rostind indemnuri familiare pentru terminarea podului cat mai repede. "Haideti, baieti, ca de ziua mea vreau sa beau un pahar de vin aici."

Traian Basescu ameninta sa nu promulge bugetul daca nu e construit pe proiecte. Cere accize mai mari pentru alcool si tigari, iar banii astfel colectati sa se duca la Sanatate. Se lauda cu cota unica si promite pensii mai mari. Se pronunta pentru cresterea TVA (desi nu e prevazuta in programul de guvernare). Cheama petrolistii sa stabileasca la el pretul benzinei.

Ameninta ca face public contractul Petrom – OMV. Negociaza cu Bechtel in Statele Unite. Numeste ministri, revoca secretari de stat, se pronunta pentru Mona Musca la sefia Camerei, numai pentru a-i strica jocurile in partid lui Tariceanu. Conduce comitetul de urgenta la inundatii in absenta premierului si pune in miscare armata, SPP, regiment de garda.

Fara el nu misca nimic in PD, partid care a facut carare pana in dealul Cotrocenilor numai ca sa isi aleaga conducerea, daramite pentru treburile tarii.

Ce a promis si ce culegem

"Voi fi un partener al primului-ministru", promitea Traian Basescu in campanie. Promisiunea a durat o primavara, pana cand alegerile anticipate au fost inecate de inundatii.

Cum nici iarna nu-i ca vara si nici Tariceanu, Stolojan, guvernarea incepe sa fie insa din ce in ce mai marcata de relatia tensionata presedinte-premier. Deciziile Aliantei se iau sub imboldul acestor turbulente. Atacurile Basescu – Tariceanu au insa si o latura pozitiva: mai scot la suprafata neregulile din Sanatate, Vami sau alte domenii pastorite de la Victoria.

Marea minciuna a tandemului solid

In campanie, Alianta promitea sa conduca dupa un program de guvernare dinainte anuntat, si iata ca el nu este respectat acum, bunaoara, in privinta bugetului pentru Invatamant. Promitea ca are oameni cu care sa conduca, iar guvernul s-a facut cu transferuri de la Primarie. Insa, mai presus de toate, Alianta promitea o echipa armonioasa in locul certurilor nesfarsite din guvernarea CDR. Vocea acestor promisiuni – Traian Basescu.

Dupa iesirea din cursa a lui Theodor Stolojan, Basescu a defilat la brat cu Tariceanu, cu care spunea ca gandeste identic, care Calin nu si-a schimbat niciodata convingerile. Cat va dura relatia buna? Tot mandatul. Va rezista presiunilor si mizelor mari? Pai ei doi sunt politicieni de mize mari.

Astazi, relatia presedinte-premier emana incordare specifica mai degraba adversarilor politici. Iar cei doi sunt adversari pe cel putin un subiect, alegerile anticipate.

SAPTE LUNI DE ANTICIPATE. Ideea unui nou scrutin a fost rostita de Basescu fara ocolisuri, la foarte scurta vreme dupa alegeri, intr-un interviu publicat la 5 ianuarie. Motivatia? Scoaterea Partidului Conservator din guvernul abia facut. La 7 februarie, presedintele explica pentru Jurnalul National si cum se va ajunge la anticipate: prin demisia succesiva a premierului.

Care premier, sigur va fi de acord, spunea Basescu, pentru ca "in mod cert are capacitatea de a pune interesul national deasupra interesului personal". Abia dupa sase luni, pe fondul respingerii pachetului de legi ale justitiei de catre Curtea Constitutionala si de frica iesirii PD de la guvernare, Tariceanu isi anunta demisia la 7 iulie. Basescu se declara "solidar sentimental" cu premierul.

Pe 19 iulie insa Tariceanu anunta ca s-a razgandit, ca in tara sunt inundatii. Basescu rabufneste: "Sigur, ne-am agatat de momentul emotional al inundatiilor, justificand sacrificarea sanselor unei guvernari extrem de puternice care sa-si atinga obiectivele. Este si asta o viziune de om politic si nu poate fi refuzata. In viitor o sa justificam sacrificarea anticipatelor si cu prima ploaie".

De atunci, Basescu vorbeste despre o relatie nu "sentimentala", ci "institutionala" cu premierul.

UPERCUTURI. Si tot de atunci, loviturile prezidentiale nu contenesc. "Guvernul nu a reactionat asa cum trebuia sa reactioneze, ca o echipa unitara, sub o conducere unica, pentru ca Guvernul este condus de un premier, de Calin Popescu Tariceanu. Acolo ar fi trebuit sa existe cuvantul «comanda la mine».

Si singurul care o putea face era primul-ministru", spunea Basescu dupa primul val de inundatii.

Vin apoi grupurile de interese care ar gravita in jurul Guvernului, acuzatia ca Tariceanu nu a luat decizia de a renunta la anticipate consultandu-se cu PD si PNL, care votasera in unanimitate pentru acest demers, ci la masa cu Peter Imre, Dinu Patriciu si Rosca Stanescu... Urmeaza acuzatiile de coruptie in vami, de nereguli in sistemul sanitar, ambele gestionate de liberali.

Tariceanu nu poate sa vina la consultari la Cotroceni in ziua fixata, ci cu o zi mai devreme, nici PD nu poate sa vina la consultarile lui Tariceanu cu partidele. Tariceanu se duce la Bratislava, Basescu se duce la Guvern si conduce comitetul de criza. Nu crede ca schimbarea lui Nastase este o prioritate, dar, daca tot va fi schimbat, macar sa fie Mona Musca adversarul lui Tariceanu in PNL.

Umbra coruptiei la Palatul Victoria

O promisiune pe care seful statului a facut-o si inainte si dupa obtinerea acestei functii a fost aceea a disparitiei clientelei politice.

La 28 februarie, dupa sedinta CSAT, Basescu afirma chiar ca "de la instalarea noului Guvern, s-a reusit decuplarea firmelor clientelare de la sursa bugetara, din care, timp de patru ani, si-au alimentat conturile" si ca va fi acordata o atentie deosebita respingerii aparitiei oricarei altfel de clientela a noii puteri.

Cu toate acestea, la 1 august, Traian Basescu arunca bomba, avertizand asupra "pericolului ca oamenii din Guvern sa intre sub influenta unor grupuri de interese economice". "Seful statului a cerut Guvernului sa actioneze doar sub influenta programului de guvernare si nu a unor lucruri ce pot schimba decizia politica", a spus atunci purtatorul de cuvant al Cotroceniului, Adriana Saftoiu

CLIENTELA.

"Al doilea lucru de maxima importanta stabilit este acela ca, desi legea permite ca Guvernul sa aloce, in situatii exceptionale, contracte de mari dimensiuni fara licitatie, decizia a fost ca nici un contract care vizeaza bani publici sa nu mai fie alocat fara licitatii", a adaugat presedintele, afirmand ca nu exista – la vremea aceea – "nici un contract care sa vizeze banii publici si care sa

fi fost semnat pentru anul 2005 fara licitatie sau pentru firme sustinute de anumiti politicieni", mai spunea Basescu dupa sedinta CSAT. Peste vara insa lucrurile stau altfel. O situatie exceptionala a aparut, aceea a inundatiilor, si o data cu ea si lucrari acordate pe incredintare directa, fara licitatie deci. Unul dintre beneficiarii identificati de presa – Euroconstruct.

Client al Primariei Capitalei in mandatul Basescu, firma il are actionar pe Dan Besciu, patronul restaurantului favorit al lui Basescu – Golden Blitz.

PENTRU TOTDEAUNA...

"Relatia mea cu primul-ministru este foarte buna. Va dura tot mandatul. Eu nu voi fi in conflict cu primul-ministru. Amandoi suntem determinati sa fim o echipa, chiar daca in institutii diferite. In toata campania pe care am facut-o impreuna in tara nu am avut nici macar un usor diferend. Vom rezista la mize mari pentru ca amandoi suntem politicieni de mize mari

Traian Basescu

10 ianuarie 2005

... LA ACEEASI CARUTA

"Noi am avut o campanie la care amandoi trageam la aceeasi caruta; avem acelasi interes. Discutam zilnic la telefon, ne intelegem pe problemele principale.

Am constatat nu o data ca fara sa apucam sa ne consultam pe anumite probleme – cand a luat Traian Basescu o pozitie sau eu, niciodata nu am constatat ca ar fi vreun dezacord intre noi; am avut acelasi mod de a gandi si de a analiza diferitele situatii in care am fost"

Calin Popescu Tariceanu

25 noiembrie 2004

1 - Praf pe fraudarea alegerilor

Seful statului spunea in ianuarie ca este nevoie de o ancheta parlamentara asupra modului in care s-au desfasurat alegerile, pentru ca "nimeni nu mai trebuie sa gandeasca vreodata in Romania ca vointa electoratului poate fi masluita".

Comisia parlamentara initiata insa de PSD, nu de Alianta a murit din fasa in Parlament, in timp ce Ministerul Public a comunicat in august ca faptele penale reclamate de ADA in legatura cu rezultatul alegerilor facute publice de BEC nu exista, asa ca s-a dispus neinceperea urmaririi penale. Singurul care a suferit a fost presedintele BEC, Emil Ghergut, eliberat din magistratura prin pensionare.

2 - Timofte cel laudat

Un singur sef de servicii va ramane in functie, ameninta Traian Basescu la 5 ianuarie. La 11 octombrie, presedintele s-a declarat insa multumit de activitatea serviciilor de informatii, "pana la proba contrarie", aratand ca nici ramanerea in functie a lui Radu Timofte "nu il deranjeaza", acesta fiind "extrem de cooperant in procesul de innoire a Serviciului Roman de Informatii".

3 - Politicieni noi, naravuri vechi

3 noiembrie 2004: "Parlamentarii Aliantei vor fi aceia care dinamizeaza viata politica din Romania in folosul celor 22 de milioane de romani". In prezent, din cei 43 de deputati PD, mai mult de jumatate, nu au vorbit niciodata in plen si si-au pus semnatura, la gramada, pe proiecte legislative cu cate 101 initiatori.

4 - Bechtel – mai incet

"Contractele Bechtel si EADS vor fi anulate daca nu revin la pretul pietei", eram informati la 8 februarie 2005. In prezent, contactul EADS se renegociaza. Despre Autostrada Bechtel, presedintele spune ca se face, dar "mai incet", prioritatea Romaniei fiind Coridorul 4 paneuropean.

5 - Pierdut Plesu, scapat de Anghelescu

In mai, Andrei Plesu a demisionat, invocand motive de sanatate, dar Basescu recunostea recent, la TVR, ca nu stie care au fost adevaratele cauze.

O luna mai tarziu, isi dadea demisia si consilierul de stat Stana Anghelescu, dupa ce presedintele ANAF dezvaluise ca aceasta venise in biroul sau pentru a face presiuni in favoarea sotului sau, producator de tigari si sponsor al PD.

La Palat sunt libere, potrivit presedintelui, opt posturi de demnitari, printre care chiar acela al sefului Administratiei Prezidentiale, ocupat doar pentru cateva zile de actualul ministru de Interne, Vasile Blaga.

6 - Adevarul despre Revolutie

La 11 ianuarie 2005, Traian Basescu anunta pe un post de televiziune ca va cere sa se spuna "adevarul despre Revolutie", pentru ca are obligatia de presedinte sa clarifice ce s-a intamplat in 1989.

Pana acum, singurul element aparut este decizia Judecatoriei Sectorului 5 de a respinge cererea de deshumare a sotilor Ceausescu si de a obliga in schimb MApN sa demonstreze cu acte ca cei doi se afla in mormintele respective.

7 - Fuziunea PNL-PD

"Exclus sa fuzioneze PD cu PNL. Nu se va intampla", era de parere candidatul Basescu in noiembrie anul trecut. "Categoric, gandesc ca acest lucru trebuie sa se intample, sa se faca fuziunea", spune presedintele Basescu doar doua luni mai tarziu, la 6 ianuarie 2005

8 - Marea Neagra si politica externa

"Eu n-o sa fac turnee in Burkina Fasso", promitea Traian Basescu in campanie si, ce e drept, deplasarile sale externe au insemnat numai in primele trei luni de mandat Marea Britanie, Rusia, Statele Unite si Germania. Cu toate acestea, politica externa a noului presedinte este aspru criticata de adversarii politici.

Lui Basescu i se reproseaza ca face gafe precum cea de a afirma despre Moscova ca s-a obisnuit sa trateze Marea Neagra drept un lac al Federatiei Ruse. La fel de abrupt s-a dovedit seful statului si cand a invitat Franta sa nu mai dea lectii Romaniei si cand a cerut oficialilor europeni sa vorbeasca despre coruptie doar cu nume.

"Parlamentul European nu este agentie de detectivi", i-a replicat Josep Borrell.

Marea Neagra, amintita mai sus, este tema favorita de politica externa. A luat Moldova sub aripa si vorbeste despre ea cu Bush, cu Putin, cu Blair. A vrut implicare in negocierile pentru Transnistria pana cand i s-a transmis elegant ca Romania singura s-a retras de la negocieri.

9- Marie-Jeanne si suvita magica

Cel mai mare succes al presedintelui a fost recuperarea jurnalistilor luati ostatici in Irak. Basescu a cerut atunci "comanda la mine", in calitate de sef al CSAT, si, dintr-o situatie plina de controverse, de tensiune, dar si de drama, a facut sa fie retinuta imaginea de pe aeroport, in care actorii principali l-au adus pe regizor la scena deschisa.

Cu cateva zile inainte, celebra suvita prezidentiala a intrat in istorie, fiind taiata spre a purta noroc rapitilor.