Ferrari GG50 este un prototip desenat de Giugiaro pentru a-si sarbatori cei 50 de ani de activitate in domeniu. Fara indoiala, vazandu-l te intrebi de ce nu a fost lasat niciodata sa deseneze modele ale ,Calutului Cabrat". Ideea ca Giugiaro sa creeze un concept aprobat de fabricant a venit in urma unor discutii purtate la Salonul de la Paris, de anul trecut.

Presedintele Ferrari, Luca di Montezemolo, a fost de acord cu realizarea unui model similar cu 612, dar cu o serie de conditii - masina ,trebuie sa pastreze traditia Ferrari" si trebuie sa fie mai compacta decat Scaglietti, considerat de unii clienti prea lung. Giugiaro a demarat proiectul in luna februarie a acestui an, pornind de la schitele facute de creion, pe care le iubeste atat de mult.

Nu a avut ,timp de razgandit", spune el. Filozofia sa a fost urmatoarea: ,un Scaglietti 2+2 trebuie sa fie, in primul rand, un Ferrari, nu prea special sau extravagant". In ciuda acestui fapt, capota continua sa fie voluminoasa, nu neaparat ca lungime, cat pe diagonala, latimea sa intinzandu-se spre partea superioara a aripilor fata.

De ce? Pentru a imbunatati siguranta pietonilor, in cazul unui ipotetic accident. Desi este greu sa nu remarci o masina asa de rosie, Giugiaro admite ca a fost tentat sa o vopseasca in argintiul sau preferat, care dezvaluie mai bine liniile unei masini. Efectul este insa ruinat de plafonul de sticla vast si fotocromatic - ,dotare la moda", spune el, care prelungeste parbrizul.

Alta noutate pentru Ferrari: nu exista stalpul B, permitand tuturor celor patru geamuri sa fie coborate, nu numai pentru a oferi un aspect aerisit habitaclului, ci si pentru a usura accesul in spate. Atunci cand unul din scaunele fata este tras inainte pentru a permite accesul pe bancheta, geamul lateral coboara automat.

Centrul banchetei spate se pliaza independent de spatare - ,este masina mea, asa ca va avea loc pentru schiurile mele", spune Giugiaro - desi bancheta se pliaza cu totul, oferind un volum de 500 de litri. Cu bancheta ridicata, volumul portbagajului are 270 de litri, cu 30 mai mult decat la Scaglietti - desi acesta nu este foarte mare in profunzime.

Dar, pe langa scurtarea tetierelor si rearanjarea partii din spate, GG50 este aproape identic cu 612 la interior - chiar si structura interioara a usilor este aceeasi. Totusi, caracterul vizual al celor doua masini este indiscutabil diferit.

Aspectul superalungit al nasului lui 612 a fost ,ascuns" prin scurtarea capotei, al carei capat dinspre parbriz este asezat mult in fata stergatoarelor, in timp ce fanta de evacuare a aerului din spatele rotilor frontale elimina impresia de prea mult spatiu inutil intre aripile din fata si usi.

Fata lui GG50 este diferita, dar pastreaza stilul clasic Ferrari, cu grila frontala trapezoidala de neinlocuit. Intr-adevar, toata masina ,miroase" a Ferrari, pornind de la cvartetul de stopuri si calutul cabrat de pe spate si pana la capota lunga, ce adaposteste motorul V12, si formele simpliste. ,Nu am vrut s-o sculptam foarte mult", spune Giugiaro, ,am vrut s-o pastram simpla.

Nu trebuie sa se indeparteze de modelele existente - n-am vrut sa ma uit prea departe in viitor, deoarece am vrut ceva de lunga durata. Am vrut sa pastram dovezi de la Scaglietti, dar s-o facem mai sportiva in forme si detalii". Unele dintre aceste detalii sunt de-a dreptul intrigante.

Manerele exterioare ale usilor, de exemplu, sunt fixe - introduci degetele in interiorul acestora si un mecanism cu senzori face restul, in timp ce in spate, pliat sub spoilerul spate, deasupra difuzorului de aer, se afla LED-urile albe de marsarier. Nu sunt vizibile pe modelul fotografiat aici, dar vor aparea pe primul prototip de condus.

Farurile spate, desi circulare precum cele traditionale Ferrari, au dimensiuni diferite, in timp ce capota are forma de scut, ,la fel ca Alfa Brera", spune Giugiaro.

Dar cel mai frapant detaliu este ceea ce Giugiaro numeste ,elipsa franta", coborarea nivelului geamurilor, modificate pentru a accentua aspectul musculos al lui GG50, care confirma, daca mai era nevoie, faptul ca puterea gazduita sub capota va fi eliberata printr-o pereche imensa de pneuri Bridgestone.

La interior, se regaseste un amestec de piele scumpa, cu insertii de ,flacari rosii", spune Giugiaro, facand referire la bucatile de piele fina care decoreaza scaunele, capitonajul usilor si spatiile de depozitare din acestea.

Asezarea cabinei este similara cu cea a lui Scaglietti, cu exceptia levierului franei de mana, care este actionat electric acum si mutat pe consola centrala, care gazduieste toate sistemele audio-video ale masinii. Mai trebuie s-o vedem terminata, dar, fara indoiala, va arata minunat. Asa arata si masina - probabil chiar mai bine decat Scaglietti, modelul pe care se bazeaza.

Si opinia lui di Montezemolo despre creatia lui Giugiaro? ,Inca arata a Ferrari", spune acesta, desi nu a vazut decat o macheta la scara redusa a masinii. Aceasta masina nu este destinata productiei, desi ,exista idei interesante care ar putea fi folosite pentru productie", spune Giugiaro.

,Ferrari este special - dar niciodata nu mi-am facut iluzii", spune el despre ratarea sansei de a desena pentru compania italiana pana acum. ,As vrea, dar ar trebui sa fiu general", spune zambind si facand referire la faptul ca rivalul sau, Sergio Pininfarina, a devenit recent senator.

Un model de productie Ferrari va fi mereu golul din cartea sa de vizita - dar ce mai carte de vizita! Urmariti piesele sale de rezistenta si veti observa faptul ca, in ultimii 50 de ani, pierderea a fost mai mult a lui Ferrari decat a lui Giugiaro.