"A anuntat intentii. Planul de restructurare a Postei a fost prezentat in Consiliul de Administratie (CA), deciziile urmand sa fie luate pe fiecare proiect in parte.", spune Zsolt Nagy, ministrul comunicatiilor.

Intr-un comunicat de presa MCTI, se arata ca "restructurarea si privatizarea Postei Romane vor fi facute doar pe baza propunerilor consultantului sau consultantilor ce vor fi angajati".

Cu toate acestea, Nagy, intrebat de revista "Capital" daca externalizarea anuntata de presedintele Postei va avea loc inainte sau dupa numirea consultantului de privatizare, raspunde: "Analizele pe proiecte se vor face in perioada urmatoare in CA. Selectarea consultantului este un proces mai lung.

Anumite decizii pot fi luate intre timp, pentru anumite servicii care nu tin de activitatea de baza a Postei si care nu inseamna neaparat restructurare." Este clar in acest context ca, indiferent de consultant, externalizarea va avea loc asa cum isi doreste Posta.

In schimb, potentialii investitori sau parteneri ai Postei in viitoarele societati (n.r.- curatenie, IT, cash management, transport valori, distributie trimiteri postale si tipar digital) nu inteleg, deocamdata, in ce consta acest parteneriat. "Ei spun ca privatizeaza Priori Post. Dar nu lamuresc ce si in ce forma.

Vor vinde cu sau fara spatii, pentru ca activitatea de priori post se desfasoara in unitatile postale. Vor inchiria sau vor vinde aceste spatii? Isi vand angajatii sau vand doar serviciul ca atare. Eu, cel putin, nu intelg ce vor privatiza si cum vor privatiza.", spune Adrian Mihai, director general Fan Courier Express.

In alte state ale lumii unde s-a recurs la privatizarea serviciilor postale, procesul a fost mult mai transparent si de cele mai multe ori s-a recurs la listarea pe bursa a unui pachet de actiuni, apoi au avut loc fie fuziuni, fie cumparari de actiuni in societati profitabile, cu domenii de activitate conexe Postei, dupa cum explica A.T.

Kearney, unul dintre consultantii inscrisi in cursa pentru privatizarea Postei. Reprezentantii A.T. Kearney sustin ca externalizarea acestor servicii ar putea aduce multiple servicii Postei, dar exista si multe riscuri. Analiza firmei de consultanta dovedeste ca peste 50% din parteneriatele strategice de acest gen nu reusesc, in primii cinci ani, sa isi atinga telul propus.

"Desi procesul de externalizare pe care si l-a propus Posta Romana se afla cu siguranta pe drumul cel bun, sunt o multime de obstacole ce pot aparea pe parcurs", explica specialistii americani.

Structurarea relatiei de parteneriat, gestiunea tranzitiei, implementarea si monitorizarea generala a rezultatelor pot deveni o povara in cazul in care acestea nu sunt stapanite in totalitate. Experienta A.T.

Kearney in proiecte de restructurare desfasurate pe toate continentele a aratat ca, fara strategiile, uneltele si metodele de control potrivite, parteneriatul poate deveni o provocare majora. Exista diferite optiuni pentru care trebuie luate o decizie in procesul de externalizare si in structurarea parteneriatului.

"Domeniile externalizate nu fac parte din activitatea curenta a Postei. Selectarea consultantului este un proces mai lung. Anumite decizii pot fi luate intre timp."

Zsolt Nagy,

ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei (MCTI)

"Nu am inteles exact ce anume si cum vinde Posta din aceste servicii. In ce conditii si cum vor realiza externalizarea priori post, de exemplu?."

Adrian Mihai,

director general Fan Courier Express

Noi si altii

• Printre tarile care au ales sa privatizeze serviciile postale: Olanda, Germania si Danemarca. Recent, si primul-ministru al Japoniei a anuntat ca va privatiza serviciile postale pe o perioada de zece ani, incepand din aprilie 2007.

• In Olanda, operatorul national PTT a fost privatizat in 1994, pentru ca mai tarziu sa realizeze o fuziune cu firma de servicii de curierat rapid TNT

• Deutsche Post a vandut in anul 2000 catre public 29% din actiunile postei germane, iar 60% din angajatii firmei au cumparat actiuni. Mai tarziu, Deutsche Post a cumparat pachetul majoritar de actiuni de la cea mai mare firma de curierat rapid din lume, DHL.

• Danemarca a vandut 22% din actiunile Post Danmak catre CVC Capital Partners, o companie de investitii engleza, pentru 1,27 miliarde de coroane; 2,5% din capitalul firmei a fost pus la dispozitia angajatilor. In concluzie, vanzarea este doar o parte dintr-un mare proces de privatizare.