Romanii descopera reclama on-line si cea din cinematografe

Au cantat, au tiuit, s-au plimbat pe monitor, au aparut brusc, parca din neant, sau au acoperit intreaga pagina - reclamele romanesti on-line au innebunit anul acesta majoritatea utilizatorilor de internet.

Asaltul lumii virtuale a avut loc datorita faptului ca suma investita in publicitatea on-line romaneasca este estimata sa fie in 2005 cu 75% mai mare decat in 2004, conform unui studiu efectuat de agentia americana „Initiative" si facut public de HotNews.ro.

Televiziunea ramane preferata

Studiul „Initiative" estimeaza ca, in Romania, suma totala cheltuita anul acesta pe publicitate, indiferent de mediu, este de 272,178 milioane dolari, cu 20,9% mai mare decat in 2004.

Cea mai mare crestere este in cazul sumelor investite in publicitatea online si cea din cinematografe. Conform estimarilor „Initiative", internetul primeste in 2005 reclama romaneasca in valoare de peste 1,8 milioane dolari, cu 75% mai mult decat in 2004, in timp ce spoturile rulate anul acesta in cinematografe costa peste 2,3 milioane de dolari, cu 50% mai mult decat in 2004.

Chiar si asa, peste jumatate din banii cheltuiti pe publicitate sunt alocati reclamelor televizate, difuzarea acestora costand 144,2 milioane de dolari (cu 26,7% mai mult decat in 2004). Chiar si posturile de radio incaseaza anul acesta mai multi bani decat in 2004, in ciuda trendului mondial care arata o scadere a interesului publicitarilor pentru acest mediu.

In Romania, investitorii au platit 17,2 milioane dolari pentru a-si auzi reclamele la radio, cu 15,5% mai mult decat in anul precedent. Cu toate acestea, incasarile pentru spoturi radio raman in continuare mai mici decat cele pentru publicitatea outdoor (in aer liber): 19 milioane dolari, cu 15,6% mai mult decat in 2004.

Cea mai mica crestere s-a inregistrat in cazul sumelor rulate in mediul presei scrise. Cele 87,5 milioane dolari estimate pentru 2005 inseamna doar cu 13,3% mai mult decat in 2004.

SUA, peste 100 de miliarde

Cu toate aceste cresteri, Romania este la coada topului alcatuit de „Initiative" pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa. Singurele tari in care s-a cheltuit mai putin pentru publicitate sunt Cipru, Estonia, Letonia, Lituania, Liban si Croatia.

Spre exemplu, suma estimata pentru Ungaria este de 1,2 miliarde de dolari, pentru Polonia - 1,4 miliarde, Grecia - 1,6 miliarde, Cehia - 676 milioane, iar Ucraina - 501 milioane. Cele mai mari sume sunt prognozate in Marea Britanie, 18 miliarde dolari, si in Germania, 15 miliarde.

Cele mai mari cheltuieli legate de publicitate le au SUA, cu 161 miliarde de dolari estimati pentru 2005, urmate de Japonia (37,4 miliarde) si China (18,9 miliarde). Conform datelor estimate de agentia americana, suma cheltuita anul acesta in SUA este mai mare decat totalul sumelor cheltuite de urmatoarele 18 tari din topul mondial.

Suma totala cheltuita in 2005 pentru publicitate este estimata de „Initiative" la 368,8 miliarde de dolari.

Internetul creste

Studiul realizat de agentia americana releva ca, la nivel global, mediul in care se va inregistra cea mai mare crestere a sumelor incasate este internetul, cu 20,4%. Urmatorul in top este mediul cinematografic (8,2%) si publicitatea TV (6,8%).

Specialistii „Initiative" sunt de parere ca, pentru a contracara trendul descendent inregistrat in ultimii ani, televiziunile vor incepe sa realizeze tot mai multe emisiuni sponsorizate.

Primii si ultimii

> USA 161 mld. $

> Japonia 37,4 mld. $

> China 18,9 mld. $

> Uruguay 97,8 mil. $

> Estonia 83 mil. $

> Cipru 70,8 mil. $