Cartierele bucurestene semicentrale si-au schimbat semnificativ statutul dupa ce au devenit gazda preferata a marilor lanturi comerciale. Preturile caselor din cartiere precum Vitan, Drumul Taberei, Berceni sau Lujerului au crescut cu 10-20%, imediat dupa aparitia unui nou centru comercial.

In 1993, primul mare lant de supermarketuri ajuns in Romania, La Fourmi, incerca sa ii deprinda pe bucuresteni cu un nou tip de comert: shopping cu caruciorul. Locatiile, pana atunci linistite, se transformau brusc intr-un furnicar dupa ce in zona se taia cu fast panglica de inaugurare a unui nou supermarket.

Cele dintai hypermarketuri si malluri, care le-au oferit consumatorilor inclusiv servicii si posibilitati de petrecere a timpului liber, au schimbat simtitor preturile zonelor in care apareau. La inceput timid, apoi tot mai agresiv, in jurul lor au inceput sa se ridice fie cladiri de birouri, fie alte magazine cu profil diferit.

Este cazul Carrefour Orhideea, care a facut dintr-o zona perceputa drept campus studentesc o locatie aproape exclusiv comerciala dupa ce Media Galaxy si Bricostore au fost deschise in apropierea hypermarketului. In plus, arterele rutiere, intersectiile semaforizate si chiar transportul in comun au ajuns sa se formeze tinand seama de colosii comerciali.

Calea Mosilor, victima comertului - butic

Primul segment imobiliar afectat de dezvoltarea comertului modern a fost piata locuintelor. „Primul boom al preturilor apartamentelor din Bucuresti, datorat exclusiv comertului, a avut loc in 1993-1994.

Intr-un interval de un an, preturile locuintelor de pe Calea Mosilor s-au dublat si concurau cu cele din zonele centrale ale Capitalei", spune Artur Silvestri, presedintele SGA Romania - Institutul de Consultanta Imobiliara.

Ce s-a intamplat? Buticurile au insemnat prima forma de comert postcomunist. „Afaceristii turci si arabi au cumparat mai intai apartamente situate la parterul blocurilor de pe Calea Mosilor. Au deschis buticuri si, ulterior, au cumparat noi locuinte, la etaje superioare, unde fie depozitau marfa, fie isi cazau angajatii.

Asa se face ca, pe Mosilor, un apartament cu doua camere ajunsese, intr-un an, sa coste 24.000-25.000 de dolari, in vreme ce in zone mult mai bune, locuinte similare se vindeau cu 10.000-12.000 de dolari", a explicat Silvestri.

Efectul mall

Cel de-al doilea hypermarket Cora din Romania s-a deschis recent in zona Lujerului. „Dupa inaugurare, zona a devenit si mai aglomerata, iar preturile s-au ridicat usor. Spre exemplu, un apartament cu doua camere se vindea inainte cu 45.000 de euro, imediat dupa deschiderea Cora pretul a crescut la 48.000 de euro", ne-a spus directorul Apulum ‘94, Victor Mihalache.

Insa cresteri mult mai insemnate a generat deschiderea celor doua mari malluri: Bucuresti Mall, din cartierul Vitan, si Plaza Romania, situat la granita dintre cartierele Militari si Drumul Taberei. „Daca gasesti o garsoniera confort 1, situata in apropierea mallului din Vitan, la un pret de 31.000 de euro, este chilipir.

Garsonierele de aici au suprafete cuprinse intre 38 si 42 de metri patrati si costa cu 10.000 de euro mai mult. In cartierele Militari si Drumul Taberei, o garsoniera costa in jur de 35.000 de euro, insa nu este asa aproape de centru si, in plus, blocurile sunt mai vechi. Iar preturile sunt acum mai mici fata de cele practicate imediat dupa ce s-a deschis Plaza Romania", a precizat Mihalache.

Val de speculatori

„Este o realitate ca aparitia unui centru comercial de dimensiuni mari influenteaza preturile locuintelor din apropiere. In general, acestea se scumpesc cu 10-20a numai pe motiv ca sunt aproape de mall sau hypermarket", a afirmat directorul Intermedias, Radu Zilisteanu.

El a adaugat ca exista speculatori care stau cu ochii pe planurile de expansiune ale marilor lanturi comerciale si, cum se aduc primele utilaje pe terenul unde urmeaza sa se ridice noul magazin, ei se si apuca sa cumpere apartamente in blocurile din apropiere.

„Iar cu putin inainte de inaugurare, si dupa, le revand la preturi majorate, mizand pe nevoile angajatilor noului centru", a mai spus Zilisteanu.

Preturi mai mari cu pana la 15%

In orasul de la poalele Tampei, cartierele de locuinte aflate in apropierea hypermarketului Carrefour si a centrelor Selgros si Metro au trecut si ele prin febra scumpirilor. „In cartierele Darste si Astra, unde s-au deschis multe centre comerciale, preturile caselor s-au ridicat cu 10-15%. Spre exemplu, un apartament cu doua camere, semidecomandat, confort II, a ajuns sa coste 34.000 de euro.

Insa scumpiri si mai mari s-au inregistrat la tarifele de inchiriere. Spre exemplu, Selgros, pana sa-si formeze personal din zona, a inchiriat in jur de 30-40 de locuinte, unde si-a cazat o parte din angajati", a declarat Mircea Sevaciuc, directorul agentiei brasovene Ecostar.