Liviu Ciulei, Mihai Maniutiu si Ana Margineanu, trei regizori puternici din trei generatii diferite, au deschis Festivalul National de Teatru. Piesele lor au facut sali pline, dar au stirnit reactii contradictorii printre oamenii de teatru.

Festivalul anuntat cu surle si trimbite ca o sarbatoare a regizorului a debutat, duminica seara, cu „Sase actori in cautarea unui autor", regizata de Liviu Ciulei, „Electra", a lui Mihai Maniutiu si „89.89… Fierbinte dupa ’89", a tinerei Ana Margineanu. Criticul de teatru Magdalena Boiangiu vede in cele trei piese „un bun inceput, pentru ca reprezinta toate directiile teatrului romanesc de azi.

Pe de o parte, avem reformularea in spectacol a dramei clasice («Electra»). Apoi este spectacolul continuu al dramei moderne («Sase personaje! …») si spectacolul dramaturgiei contemporane, foarte aproape de viata, cu toate amaraciunile si tensiunile ei («89.89 …»)". Asa cum piesele lor sint alese din zone diferite, fiecare dintre cei trei regizori vine din alta generatie.

Liviu Ciulei aduce in fata generatia grea, Mihai Maniutiu - pe cea care deja a cistigat greutate, iar Ana Margineanu - generatia care da din coate pentru afirmare. Fiecare si-a atacat publicul cu arsenalul sau si a cistigat reactii diferite.

Doua puncte de vedere opuse despre spectacolul lui Ciulei

Criticul de teatru Ileana Lucaciu a vazut in piesa lui Ciulei „un spectacol in stilul maestrului, care completeaza bogata sa fisa de regizor. El demonstreaza ca spiritul sau e in continuare actual pentru miscarea din teatrul nostru, depasind standardele trecute ale regiei. Trebuie sa alaturam acest spectacol lui «Henric al IV-lea», care va fi jucat zilele urmatoare".

Criticul Adrian Mihalache nu a prea gustat insa acest spectacol: „Desi eu sint un om batrin, spectacolul lui Ciulei mi s-a parut foarte obosit. In general, orice om in virsta vrea sa faca tot ce a facut in tinerete. Ideea de a repeta nu e insa cea mai buna. Ciulei face exact ce a facut pe vremuri, dar nu mai are aceeasi rigoare ca atunci".

Maniutiu nu face compromisuri

Despre regizorul „Electrei" de la Odeon, Mihalache spune ca „Maniutiu a epatat publicul mai ales prin ilustratia muzicala, dar putini spectatori stiu ca Pasolini a folosit in ecranizarea dupa «Oedip Rege» tot muzica arhaica romaneasca. In aceste conditii, ritualul propus de el nu are nici mare noutate, nici dramatismul cuvenit".

Regizorul Radu Afrim declara: „Ma intereseaza foarte mult Mihai Maniutiu, pentru ca stiu ca e un artist care nu face compromisuri estetice. E printre putinii regizori pe care ii urmaream inainte de-a sti sa fac eu teatru. «Electra» mi s-a parut un spectacol rafinat, cu unele solutii de regie remarcabile".

Nota maxima pentru Ana Margineanu

La piesa Anei Margineanu, Ileana Lucaciu apreciaza „faptul ca, in sfirsit, un regizor tinar se apropie de dramaturgia noastra. Ea reuseste sa scoata, din cinci dramaturgi tineri, un spectacol deosebit de incintat pentru cei care traim in realitatea de azi. Spectacolul, care lanseaza numele tinerei regizoare, a participat la mai multe festivaluri din tara".

Si Adrian Mihalache aplauda spectacolul tinerei: „Spectacolul Anei Margineanu, de la Teatrul Mic, a insemnat teatru viu, excelent interpretat, care, in pofida precaritatii textului, a oferit publicului o traire dramatica autentica. Daca ar fi sa aleg, as da nota maxima tinerei regizoare".

Fara teatru independent

Cele 26 de spectacole ale festivalului, dintre care opt din tara si unul din Novi Sad, sint semnate de regizori de top. Magdalena Boiangiu apreciaza ca editia aceasta, cu dedicatie speciala pentru regizori, porneste de la „o foarte buna idee, cea de a oferi portrete de regizori. Oricum, ei sint in centrul dramaturgiei romanesti, ei determina mersul inainte sau baterea pasului pe loc.

Din pacate, bugetul restrins nu a permis desavirsirea acestei idei. As fi vrut mai multe spectacole de la regizori ca Victor Ioan Frunza sau Alexandru Dabija". Totusi, Ileana Lucaciu considera ca ar fi trebuit „sa se acorde mult mai multa atentie teatrului independent. In editia aceasta, el nu e prezent.

Piesele tinerelor Ana Margineanu si Gianina Carbunariu sint proiecte ale Teatrului Foarte Mic. Teatru independent de calitate este si la Cluj, si la Timisoara, si in alte orase. Si actorii sint nedreptatiti, ca de obicei, pentru ca nu exista nici un festival al artei actorului". •

Spectacole de urmarit inainte de toate

• Radu Afrim se declara „curios de «Nora», venita de la Sibiu, pentru ca e o viziune neconventionala a textului pe care eu nu l-as mai pune asa pe scena. Foarte mult vreau sa vad si «Noaptea de la spartul tirgului», a lui Purcarete".

• Ileana Lucaciu recomanda „Trei surori", a lui Alexandru Dabija, pentru ca este „cu totul iesit din stilul obisnuit al celor care monteaza pe Cehov".

• Adrian Mihalache asteapta cu interes spectacolul lui Purcarete. El ne trimite si la „Portretul lui Dorian Gray", pe care-l considera un spectacol remarcabil.