Peste 80% dintre vehiculele controlate in trafic in Bucuresti, in primele zece luni ale acestui an, au fost descoperite ca fiind neconforme cu reglementarile in vigoare (reglementari referitoare la starea tehnica a vehiculelor care circula pe drumurile publice).

Dintre cele 3.184 de masini oprite de echipajele mixte ale Registrului Auto Roman si Politiei Rutiere, la 897 au fost constatate abateri mai putin grave, legate de jocuri la rulmenti, jante deformate, starea necorespunzatoare a parbrizului, lunetei, geamurilor sau oglinzilor retrovizoare.

La restul de 1.743, neconformitatile se refera la: eficacitatea, fixarea si etanseitatea sistemului de franare (scurgeri de lichid de frana, lipsa cablului la frana de mana, diverse improvizatii verificate vizual) starea necorespunzatoare sau jocuri la volan, coloana de directie, articulatii, leviere si pivoti functionarea anormala a instalatiei electrice de iluminare si semnalizare starea necorespunzatoare a caroseriei sau a pneurilor.

In urma testarii mai detaliate cu ajutorul aparaturii din dotarea laboratoarelor mobile ale RAR, s-a stabilit ca 653 dintre vehiculele oprite prezentau pericol iminent de accidente datorita proastei functionari a sistemului de franare sau datorita starii necorespunzatoare a mecanismului de directie.

In urma acelorasi controale s-a stabilit ca 43% dintre vehiculele oprite depaseau normele de poluare, situatia fiind mai grava in cazul masinilor cu alimentare pe benzina (emisii poluante mai mari decat limita maxima admisain 47% din cazuri).

Inspectorii Registrului Auto Roman au constatat si probleme legate de identificarea vehiculului: neconcordante intre seriile poansonate pe motor si caroserie si cele din acte, schimbarea culorii vehiculului sau schimbareaincadrariiin categoria de folosinta.

In 150 de cazuri (4,8%) inspectorii RAR au constatat ca inspectia tehnica periodica pentru vehiculele respective era expirata si la peste 200 de masini (6,5%) ITP-ul fusese falsificat.

In ceea ce priveste situatia pe tara, din cele aproape 40.000 de vehicule verificate in perioada ianuarie-octombrie 2005 mai putin de 1% aveau dovada de efectuare a ITP-ului falsificata si doar 3% aveau ITP-ul expirat.

Procente mai mici s-au constatat si la celelalte abateri: din totalul masinilor oprite, la 71,5% s-au constatat neconformitati, jumatate din ele nu respectau normele referitoare la siguranta rutiera si in 17% din cazuri s-a considerat ca vehiculele respective au defectiuni ce pot conduce la accidente.

In ceea ce-i priveste pe proprietarii de vehicule carora le-a fost suspendat certificatul de inmatriculare (talonul masinii)in urma acestor controale, incepand cu 1 octombrie ei nu se mai pot prezenta la statiile ITP autorizate pentru efectuarea inspectiei tehnice, necesara pentru redobandirea ceritificatului. Aceste reverificari se vor face doar la reprezentantele Registrului Auto Roman.

"Ne-am propus sa verificam nu doar autovehiculele in trafic, ci si modul in care statiile ITP autorizate realizeaza aceste inspectii.

Daca se constata defectiuni care nu puteau sa aparain intervalul dintre ultima inspectie si controlulin trafic, inseamna ca ITP-ul nu s-a acordat corect, iar ca sanctiune putem merge pana lainchiderea statiei respective", subliniaza Radian Tufa, directorul general RAR.

Trebuie precizat faptul ca, la controlul in trafic, sunt oprite doar acele masini care vizual sunt susceptibile de a prezenta defectiuni cu implicatii in securitatea traficului rutier, nefiind asadar alese dupa un algoritm prestabilit, in scop pur statistic. Tocmai de aceea, rezultatele acestor controale nu reflecta starea generala a vehiculelor care circula pe drumurile publice din Romania.