Unul din cele mai populare modele de la Salonul Auto de la Frankfurt de anul acesta a fost conceptul Mazda Sassou, un concept ce arata lumii viitorul marcii Mazda in design-ul clasei B.

Povestea realizarii acestui proiect, la care au fost implicati designeri din 5 tari, sub indrumarea lui Peter Birtwhistle, Designer Sef la Centrul de Cercetare si Dezvoltare Mazda Europa, este la fel de interesanta ca insasi conceptul. Acum Mazda Motor Europe prezinta povestea din spatele acestui concept.

Vizualizand Conceptul

"Sassou trebuia sa fie o masina usoara din clasa B, sa atraga tinerii si clienti ce-si cumpara pentru prima data o masina. Asa ca ne-am apucat imediat sa desenam exteriorul", a spus Peter Birtwhistle.

"In pararel, intreaga echipa – inclusiv designerii de interior si echipa ce se ocupa de culori si materiale – a participat la un brainstorming impreuna cu echipa responsabila cu tendintele in domeniu, pentru a identifica ce ar cumpara tinerii. Am ajuns la cateva rezultate: conceptul de iluminare Mazda Alive, cheia cu USB cu acces la hard discul din interior.

Apoi fiecare grup a inceput sa lucreze separat la schite de design despre cum ar arata aceste optiuni in realitate."

Primele schite de exterior au fost facute de Luca Zollino, designerul responsabil de proiectul Sassou, impreuna cu Peter Birtwhistle si Moray Callum, Executive Officer si General Manager la Mazda Motor Corporation, Divizia Design. Echipa l-a inclus si pe Masanori Minamisawa, Mazda Assistant Chief Designer, de la Centrul de Cercetare si Dezvoltare din Oberursel, Germania.

Liniile de design ce se desprind din schitele sale – mai ales, acoperisul de sticla – au fost cu succes trasferate in versiunea finala a masinii. Cu toate acestea, in acest punct, munca de trasformare a schitelor in realitate, de-abia incepuse.

„Dupa ce am stabilit liniile de design, am inceput fabricarea machetei manual", a spus Birtwhistle. „ Aceasta era singura modalitate de a recrea ADN-ul zoom-zoom al proiectului, in urma schitelor propuse initial. De fapt, conceptul prezentat la Frankfurt nu a fost foarte departe de schite."

Design-ul exterior

Primul pas in realizarea design-ului exterior a fost sa producem modelul la o marime de 2/5, bazandu-ne pe schitele finale. Acest model a fost sculptat manual in clei, de catre echipa de design de la Oberursel.

In pararel cu crearea machetei din clei, echipa responsabila de materiale si culori condusa de Maria Greger, a produs o suprafata exterioara in film Dynoc, ce poate fi lipita si dezlipita de pe macheta fara a afecta suprafata modelului.

„Miniatura modelului a fost unul din pasii importanti in realizarea procesului", a spus Birtwhistle, „pentru ca a fost prima oara cand vedeam in realitate conceptul. Ochiul percepe obiectele reale diferit de cele desenate, asa ca era prima data cand aveam cu adevarat la ce sa lucram."

Conceptul deja contine multe elemente zoom-zoom, ce fac modelul Sassou sa fie imediat recunoscut ca fiind o Mazda, inclusuiv partea frontala ce este o evolutie a modelului RX-8, dar cu o grila mai sportiva si mai mare. Totusi, modelul are si caracteristicile sale unice.

Echipa europeana de design era gata sa-i prezinte modelul lui Moray Callum, iar sugestiile lui au fost facute manual pe o singura latura a masinii. Odata facute schimbarile, s-a scanat acea parte si s-a creat imaginea in oglinda a celeilalte laturi, folosind un soft avansat. Aceasta imagine pe calculator a fost folosita pentru a crea versiunea finala a conceptului, urmand contruirea sa efectiva.

Un exemplu bun sunt luminile exterioare, un element foarte interesant al conceptului dar si foarte greu de realizat. Echipa de design a construit initial toata partea frontala in marime naturala, si a testat luminile in conditii de iluminare de showroom dar si in conditii de lumina naturala.

Schimbarile au continuat pana cand s-a obtinut culoarea exterioara dorita, si pana a fost gasita tehnologia de iluminare potrivita. Odata finalizate, partea frontala a fost montata pe versiunea finala a modelului.

„Luminile frontale si din spate sunt unice prin modul in care combina materialele, grafica design-ului si tehnologia de iluminare. Le-am testat o perioada indelungata pana sa ajungem la vopseaua si tehnologia de iluminare pe care ne-o doream„, a spus Birtwhistle.

„Acest proces a avut ca rezultat un sistem unic de iluminare, dar experienta pe care am dobandit-o ne va fi cu siguranta de ajutor si in proiectele viitoare."

Iluminare unica

Sistemul unic de iluminare Mazda Alive al modelului Mazda Sassou este bazat pe principiul „Shoji" si a fost considerata una din cele mai fructoase idei ale echipei. Ecranele shoji sunt usile japoneze subtiri facute din hartie de orez, ce ascund partial ce este in spatele lor.

Acest sistem a avut implicatii in intreg procesul de dezvoltare a exteriorului, mai ales datorita materialelor unice folosite.

Interior Design

Sistemul de iluminare Mazda Alive a jucat un rol important si in designul interior al conceptului. Echipa de design interior condusa de Mickael Loyer, construisera deja un design unic cu un look atragator, cu caracteristici utile - port USB ce activeaza sitemul de condus – ce va putea fi folosit intr-o zi in segmentul B de autoturisme.

Testele indelungate pe materiale au fost facute de intreaga echipa de design pentru a obtine efectul dorit de lumini ascunse, dezvelite intr-un mod surprinzator si placut, cand sistemul este activat.

„Se poate vedea din schite cat de complicata poate fi o idee ca aceasta" afirma Birtwhistle. „Echipele de design, fie din Europa, fie din America de Nord sau Japonia, nu sunt numai artisti si designeri auto; ei sunt si foarte bine pregatiti sa aplice creativitate lor intr-un mod ce poate fi transformat in solutii reale."

Mazda Sassou este o interpretare stilata a spiritului zoom-zoom, comunicand vizual potentialul marcii Mazda, si imbinand acest lucru cu un spirit tanar si caracteristici surprinzatoare nemaintalnite pe alt concept Mazda.

Acest proces realizat de echipa de design Mazda Europa si prezentat la cel mai interesant salon auto, este un alt exemplu al traditiei Mazda in ceea ce priveste stilul gandire fara limite si expertiza de a transforma ideile creative in realitate.