Statul roman a reusit sa ajunga la un acord cu compania Bechtel numai in privinta avansului pe care trebuie sa il plateasca americanilor prin contractul de constructie a Autostrazii Brasov-Bors, aflat in continuare in proces de renegociere.

In mod surprinzator, americanii au anuntat, ieri, finalizarea tratativelor, in timp ce oficialii Ministerului Transporturilor au spus ca "renegocierea contractului de executie pentru Autostrada Brasov-Bors cu firma Bechtel se afla intr-un stadiu avansat, dar nu a fost finalizata".

Vestea buna este ca americanii de la Bechtel au acceptat plata unui avans de 30% din valoarea anuala a lucrarilor si, respectiv, au fost de acord ca sumele platite anual sa fie decontate tot anual, nu la sfarsitul contractului, cum era prevazut anterior. Bogdan Sgarcitul, director de comunicare al Bechtel, a declarat, ieri, pentru Mediafax ca partile au ajuns la un acord.

"Am ajuns la un acord, iar in perioada urmatoare discutiile vor fi finalizate", sustine Bogdan Sgarcitul.

Se poate spune, asadar, ca in urma negocierilor purtate de guvernul actual cu americanii de la Bechtel, bugetul de stat a facut o economie de un sfert de miliard de dolari.

Este vorba despre cel de-al doilea mare contract renegociat de Cabinetul Tariceanu, dupa cel cu EADS, unde s-a obtinut reducerea la jumatate a valorii contractului, "negociat" initial de guvernul pesedist al lui Adrian Nastase.

Potrivit contractului incheiat in 2004, statul roman ar fi trebuit sa plateasca companiei, in intervalul 2004-2007, suma de 250 de milioane dolari, bani pe care Bechtel urma sa-i justifice doar dupa finalizarea autostrazii, adica in 2012.

Ceea ce nu spun insa nici unii, nici ceilalti, este ca acest contract va costa Romania de trei ori mai mult, ca executia lucrarilor nu se va mai derula accelerat, ci a fost extinsa pana in anul 2012 si ca Romania are nevoie de imprumuturi pentru a putea sustine nu doar autostrada Bechtel, ci cel putin 3-4 proiecte.

Citeste articolul integral in Averea