Lumea il stie de regizorul care a facut "Occident"-ul. Breasla publicitarilor il recunoaste mai mult dupa meticulozitatea cu care filmeaza fiecare cadru si atentia exagerata pentru detalii. Cristian Mungiu insista, insa, sa spuna povestea asa cum o vede el, indiferent ca este vorba de cinematografie sau de cele 30 de secunde de reclama.

IQads: Care a fost prima reclama pe care ai regizat-o?

Cristian Mungiu: A fost una la o bere. Nu era o chiar o reclama propriu zisa, erau mai degraba niste intro-uri pentru Big Brother finantate de marca respectiva. Ce sa-ti zic, a fost destul de stresant. Pentru prima data ca regizor preocuparea era mai mult pentru cit de inalta e spuma la bere si nu cum joaca actorii sau ce e de transmis.

Plus ca eram la inceput si inca nu aveam bine setat in minte cam cit de scurta trebuie sa fie o actiune pentru un spot de 20 de secunde. Si era prima data cind realizam ce inseamna sa lucrezi publicitate cu agentia si clientul de fata: nu mai conteaza doar ce crezi tu ca e bine, trebuie sa faci lucrurile si in functie de mintea si gustul altora si asta face lucrurile mult mai complicate.

Acum, ultima reclama pe care am filmat-o au fost doua, ca sa zic asa: intr-o singura zi a trebuit sa realizez doua spoturi pentru un magazin de electrocasnice. Mi-a facut placere sa lucrez, erau niste spoturi in care chiar se intimpla ceva, am blocat circulatia pe Calea Victoriei, am instalat un semafor si am simulat un traffic jam – pe scurt, m-a distrat desi era un frig ingrozitor.

IQads: Cum vezi acum parcursul intre cele doua etape?

Cristian Mungiu: Lucrul cel mai straniu care se intimpla in publicitate, mai cu seama daca vii dinspre filmul de autor, e ca la reclame clientul vrea sa aleaga el actorul care i se pare simpatic, locatia pe care o considera potrivita, hainutele care i se par cosy, copywriterul tine si el la povestea lui de multe ori subreda, mai trebuie sa apara si produsul in nu stiu cite cadre, insa la

sfirsit toata raspunderea o poarta regizorul si daca spotul nu e formidabil privirile se indreapta catre el. Sa fii regizor insemana in cea mai mare masura sa iei decizii dupa capul si gustul tau – ori in publicitate toata lumea vrea sa ia decizii legate de reclama pe care tu trebuie sa o regizezi, fara ca de multe ori sa inteleaga care e consecinta hotaririlor ei.

Sint clienti care isi inchipuie ca un regizor e un fel de semi-zeu care poate face un actor prost sa joace bine sau o poveste proasta sa devina buna. Ori lucrurile stau complet altfel: cind decizia e suta la suta la tine schimbi povestea pina cind e coerenta, alegi actorul care joaca bine si locatia care ti se potriveste – desigur, in datele pe care le-ai primit ca sa transmiti mesajul potrivit.

Si mai e un lucru care se stie prea putin: in publicitate final cutul nu e al regizorului. Tu prezinti varianta pe care o consideri cea mai buna insa e dreptul agentiei si al clientului sa faca dupa aia cite modificari isi doresc.

De multe ori modificarile alea nu determina vinzari mai mari – ceea ce le-ar justifica din punct de vedere economic – ci reprezinta doar optiuni ale unor oameni care cred ca se pricep si ei la cum trebuie spusa o poveste.

IQads: Se impaca filmul cu publicitatea?

Cristian Mungiu: Limbajul difera, in publicitate nu ai timp si trebuie sa te exprimi foarte succint si sugestiv, sa captezi doar esenta din fiecare gest, atitudine, vorba sau cadru.

Din film preiau mai degraba gustul pentru locatie in loc de decor, preferinta pentru alegerea actorilor in functie de joc si nu de infatisare si preocuparea pentru o coloana sonora cit mai bogata care sa elimine senzatia aia de stinjeneala a unei replici nefiresti zisa intre patru pereti. Nu stiu daca reusesc sa le impac cum trebuie.

Publicitatea iti rapeste multa energie si sper sa gasesc in continuare un raport mai just intre timpul pe care il aloc filmului si cel pe care trebuie sa il aloc publicitatii.

IQads: Cind filmai la Cotidianul, oamenii din echipa iti aduceau aminte ca "este doar un spot de 30 de secunde". Cum pledezi?

Daca faci un film de 90 de minute filmezi de sapte opt ori mai mult material. La spoturi insa raportul e altul si e esential sa ai cit mai mult material din care sa alegi la montaj. De multe ori nu ai cum sa imaginezi totul dinainte si la filmare vezi lucrurile interesante pe care iti vine sa le filmezi, chiar daca nu fac parte din planul initial.

In cazul ala situatia chiar era diferita: nu exista un scenariu precis ci trebuia sa descoper in timpul filmarii gesturi si atitudini care sa va descrie pe voi ca persoane si pe voi ca ziaristi.

IQads: Esti recunoscut pentru meticulozitatea ta...

Cristian Mungiu: Sint foarte multe lucruri marunte care fac o diferenta si in ce ma priveste, nu pot sa ma opresc din lucru inainte sa mi se para ca am facut tot ce tinea de mine ca filmul sau reclama respectiva sa arate cit pot eu de bine.

Dar e adevarat ca ideal e sa tii o cumpana si ca de la un anume nivel incolo, decit sa aloci foarte mult timp pentru slefuiri care nu mai pot schimba esential ce ai de povestit, mai bine te apuci de un proiect nou.

IQads: Cum vezi breasla, in acest moment?

Cristian Mungiu: Lucrurile sint destul de amestecate: convietuiesc laolalta oameni creativi si inteligenti cu tot felul de mediocri si frustrati care si-au dorit cindva sa ajunga sa fie scenaristi sau regizori de film dar au ajuns in publicitate si nu inteleg ca asta e o munca aparte si interesanta in sine si nu o treapta inferioara filmului.

IQads: Ce te irita la reclamele care se deruleaza la tv? Ce iti place?

Cristian Mungiu: Reclamele romanesti au progresat mult dar au si mai mult de progresat pina sa ajunga la nivelul celor de afara. Prea adesea cind te uiti la televizor vezi imediat intr-un calup de reclame care e romaneasca si care nu.

Pina la un punct asta tine de bugete dar nu e numai asta: tine si de nivelul copywriterilor, al tehnicienilor de multe ori calificati dupa ureche, al clientilor si nu in ultimul rind al consumatorilor al caror nivel de perceptie are un ritm de progresie pe care nu-l poti accelera intensiv.

IQads: La ce greseli crezi ca e predispus un regizor roman, mai ales in publicitate?

Cristian Mungiu: Cred ca cea mai mare greseala nu e atita sa te implici in proiecte in care nu crezi – pentru asta exista o scuza destul de umana desi nu tocmai morala – cit sa nu fii destul de ferm in a-ti sustine punctul de vedere fata de celelalte parti implicate, agentie si client.

Sint banii lor, e dreptul lor sa decida, insa trebuie sa faci tot ce tine de tine sa-i convingi de ce crezi tu ca e bine. Nu-mi doresc sa ajung prea curind sa zic: atita paguba, fie cum vrei tu.

IQads: Ce iti reprosezi, ca tot sintem la final de an?

Cristian Mungiu: Imi reprosez ca nu aloc mai mult timp pentru film, ca nu imi gestionez mai bine timpul si ma las implicat in tot felul de intimplari minore din care nu ma aleg cu mare lucru pe termen lung. Si in general ma dezamageste ca nu sint mai creativ si inteligent decit sint. Dar asta nu imi reprosez, de asta doar imi pare rau.

Autor: Alexandra Badicioiu