Nu ii place publicitatea. Crede ca reclamele sint periculoase si ca vedetele care mint ar trebui bagate la puscarie. Il gidila atentia publicului, desi nu ii pasa de el. Stie reteta audientei, dar i se pare ingrozitoare. Vrea sa schimbe lumea macar un pic. Mihai Dobrovolschi.

IQads: Nu te-ai saturat inca de meseria asta?

Mihai Dobrovolschi: Imi place ce fac. Nu trebuie sa fii nici foarte profund, nu trebuie sa fii nici un mare filosof – lectie pe care am invatat-o mai greu, ca asta e prima tentatie, sa arati tot ce stii. De fapt, orice DJ vrea sa schimbe lumea in care traieste. According to him. Dupa chipul si asemanarea lui. Si eu vreau sa schimb lumea. Macar un pic.

IQads: Cum?

Mihai Dobrovolschi: Paradoxal, desi avem unul dintre cele mai libertine limbaje la radio, si de multe ori triviale, in modul sinistru si ieftin, si eu si Vlad (Craioveanu) sintem preocupati de morala. Da frate, poti sa faci plici plici, sa zici pula pe post, dar cind ajungem la probleme de libertate personala, de atitudine civica, chiar ne pasa. Pe de alta parte, it’s entertainment.

Nu trebuie sa fii foarte pregnant. Dar nici nu vrem audienta mare cu orice pret, nu vrem sa fim profesionisti. Noi stim reteta unei emisiuni bune.

Este ingrozitoare: sa dai muzica multa, sa vorbesti putin, sa nu deranjezi pe nimeni, sa ataci doar subiecte cu care majoritatea sint de acord, adica "e soare afara" si in nici un caz sa nu le spui oamenilor ca sint niste idioti cind se uita la televizor, ca sint fraieriti de Esca...

IQads: Te vezi ca pe o personalitate media, gen Esca?

Mihai Dobrovolschi: Nu.

IQads: Dar esti.

Mihai Dobrovolschi: Sint? Nu stiu. Exista moduri si moduri de abordare. Ma simt bine in breasla, inot bine aici, daca voi fi luat ca o personalitate media foarte bine, daca nu, cel putin stiu ca am facut totul cum am vrut eu si ca nu am facut concesii foarte mari, ca de facut trebuie sa faci citeva. Nu ma vad nici macar ca un om foarte percutant.

Din cauza asta pierd si avantajul unor personalitati media care au drame mari si din cauza asta reusesc sa fie foarte acide si sa aiba venin. Eu nu sint genul de revolutionar care sa faca brusc un gest eroic de nedescris. Prefer sa lupt de-a lungul timpului.

IQads: Cum vezi televiziunea in toata povestea asta?

Mihai Dobrovolschi: Acum citeva secole, daca oamenii s-ar fi gindit ca or sa ajunga la o asemenea comunicare in masa, ca toate coordonatele morale si civice se vor centraliza intr-un asemenea hal si ca va exista asa o forta, si-ar fi spus: putem deveni mai buni, putem face lucruri mari. Ei bine, cind a aparut, au pus citiva mina pe ea ca sa scoata profit.

Si apoi, sa zicem ca ar fi numai economicul, ca ii dam publicului ce vrea el: ajungem la o bucla care se autoalimenteaza cu mediocritate. In tinerete ai convingerea asta, ca oamenii capabili sa convinga masele au si o componenta morala. Dar asta doar in tinerete. Constati cu stupoare ca toti cei care au trusturi de presa sint the man who sold the world. Toti au vindut lumea.

De aceea, trusturile astea mai mici au pornit cu o idee mai buna: domnule, in bucla asta, exista o nisa, nu te imbogatesti in urma ei, dar exista o nisa pe care sa faci tot ce vrei. Asta m-a atras la Guerrilla. Nu imi trebuie showuri mari. Desi am grandomania mea.

IQads: Ti-a fost teama cind ai plecat de la Pro? Te-ai gindit la riscuri?

Mihai Dobrovolschi: Nu. Ce-as fi putut sa pierd? A fost ca prima femeie: la inceput cind te desparti, primul divort, prima iubire destramata, ai starea aia cind crezi ca nu se va mai repeta, ca ramii singur, ca n-ai stiut sa gestionezi ce ai avut. Pe urma, cind vezi ca poate fi mai bine, iti dai seama ca pot fi oricite.

IQads: Sa vorbim despre publicitate.

Mihai Dobrovolschi: Pentru mine e Matrix. Iti creeaza niste nevoi de care nu ai nevoie. Sint convins ca prin jocuri economice si prin publicitate un producator poate sa ajunga sa iti vinda foarte multe lucruri proaste. Si nocive.

Da, sint super regizori care fac unele spoturi – si acum trec peste faptul ca nu mi se pare corect sa iti folosesti talentul pentru a face publicitate –opere de arta.

IQads: Nu iti place publicitatea.

Mihai Dobrovolschi: Nu. Desi traiesc din ea.

IQads: Dar e pop culture, e postmodernism.

Mihai Dobrovolschi: Dar iti face rau. Sint multi prosti, care habar nu au pe ce lume traiesc, fraieribili de orice produs linga o gagica dezbracata.

Mai tii minte spotul ala de la inceputul anilor ’90, in care se vindeau utilaje grele cu niste tipe dezbracate? Pentru multi prosti, legatura asta e aproape subliminala! Nici nu isi dau seama cind cumpara burghiul ala si mai au si o erectie pe deasupra.

IQads: Au trecut 15 ani de atunci, we’ve come a long way. Trebuie sa iti placa macar o reclama care ruleaza acum.

Mihai Dobrovolschi: Nimic.

IQads: Daca lasam la o parte intentiile malefice ale producatorilor, ce nu iti place? Stilistic vorbind.

Mihai Dobrovolschi: Ma enerveaza cliseele. Publicitatea trebuie sa te fraiereasca, da? Ca o femeie care te minte. Dar cel putin sa o faca frumos. E prea in your face. Aparea Linda Evangelista si o voce romaneasca spunea "Cumpara aia". Cit de prost sa fii sa nu iti dai seama ca Evangelista nu stie romaneste? E ca un film in care se vad reflectoarele. Recunosc insa, s-au schimbat multe.

IQads: Hai sa gindim proactiv. Exista o clasa de mijloc in Romania care se formeaza. Cu un bagaj cultural, cu venituri peste medii si ceva inteligenta, care obliga si publicitatea romaneasca sa se ridice la standarde mai inalte.

Mihai Dobrovolschi: Stii ce se intimpla din pacate? Inca nu se lucreaza la agentiile de publicitate pe demografic. Nu poti sa convingi un producator ca tu ai oameni mai putini, cu o audienta mai mica, dar sint de o mai buna calitate si cu o putere de cumparare mai mare. Nu-i intereseaza. Nu se intimpla in Romania.

Nici in televiziune, nici in presa scrisa, nici in publicitate, nici in nimic. Ei merg pe intuitie. "Daca fac reclama la Coelho in Dilema se enerveaza publicul, ca asta e mai destept". Asa functioneaza. Pe bunul simt. Daca vinzi mult, vin la tine. Daca nu, nu. Ca sa revenim, clasa de mijloc e mica. Statistic, inca e naspa. Nu pot gindi proactiv despre publicitate. Mai, ne prosteste.

IQads: Dar fiecare reclama, oricit de proasta, aduce un background oarecare, o idee, un simbol, o imagine.

Mihai Dobrovolschi: Un background pseudocultural. Rau e ca devii permeabil cit sa fii condus. Asta-i riscul. Un tip care isi dezvolta backgroundul cultural prin reclame, crede-ma, e foarte usor de condus. E portocala mecanica. Pai eu, daca o vad pe Monica Bellucci si zice "du-te acum si cumpara 7 kilograme de Ariel, eu asta fac. Ma duc si cumpar".

Ma gindesc ce-as fi facut cu toti banii mei daca nu mi-as fi cumparat parfumul ala, gelul ala mai scump...

IQads: Deci unele te mint frumos. Functioneaza.

Mihai Dobrovolschi: Bineinteles. Sint o victima. E foarte nasoala treaba asta, crede-ma. Te prosteste fara sa iti dai seama.

IQads: Ai vrea sa nu se mai faca deloc publicitate? La nimic?

Mihai Dobrovolschi: Sint de acord sa faci publicitate cui vrei tu. Nu sint de acord sa minti. Sa zici ca esti cel mai ascultat radio, cind nu esti, ca pate-ul ala nu are E-uri, daca are.

IQads: Ti s-a propus sa faci reclama?

Mihai Dobrovolschi: In fiecare saptamina ma suna cineva. Mi s-a propus pina si o reclama la sampon! M-a sunat o tipa, cica "trebuie sa sari cu parasuta la mare si sa cobori pe un nu stiu ce coarda". M-a atras, ca imi plac dementele astea.

Am intrebat la ce e reclama si a inceput sa rida, era clar ca stia cum sta treaba cu parul meu: "la un sampon, dar nu-i nici o chestie, facem noi cumva". Bun, inteleg, trebuie sa joci jocul asta, si eu cistig la radio din reclame pina la urma. Dar macar sa participi la lucrurile in care crezi. Nu cum s-a intimplat la campaniile electorale. "Tu ce esti, ma? Comunist? Te fac, ma, te fac.

Tu ce esti? Xenofob? Uite, acuma, in momentul asta, te tai imprejur si te-am facut". Cum a fost cu Vadim. Cea mai mare frica pe care o am legata de publicitate e ca te duce de cap si te face cum vrea ea. A, si inca ceva! Eu, paradoxal, EU, nu sint de acord cu atitea tite la televizor. Cind eram pustan, daca vedeam un sin de vinzatoare din greseala, mi se parea ceva foarte fain.

Ei, cit mai face o tita acum? E inflatie. Mie nu imi place treaba asta. Este sindromul ginecologului, vezi prea multe, peste tot.

IQads: Tu ai refuzat reclamele. Ce parere ai despre vedetele care fac publicitate?

Mihai Dobrovolschi: Toata lumea vede ca tu, care cistigi 3.000 de Euro dintr-un concert, nu o sa folosesti dero-ul ala ieftin sau ca aia e slaba si nu maninca margarina. Da, lumea vede ca zina buna minte. Doare pe cineva treaba asta? Nu.

IQads: Dar publicitatea e o conventie. Crezi ca i-ar trebui limite?

Mihai Dobrovolschi: As merge pina acolo ca, daca o vedeta apare intr-o reclama si minte, sa fie biciuita. Sa fie bagata in puscarie. De ce minti, ma?

IQads: E un compromis.

Mihai Dobrovolschi: Stiu. Daca nu as vrea sa sustin deloc treaba asta, nu as mai avea ce sa caut in media. Scopul scuza mijoacele, insa doar atit timp cit stii care este scopul. Pe mine nu o sa ma vezi niciodata la televizor zicind "Cumparati produsul ala". La fel, nu as face compromisuri pe politica si religie. Nu as face un program prost pentru bani multi.

IQads: Ce iti zic colegii de breasla care fac asta?

Mihai Dobrovolschi: Ei au ajuns sa creada ca ceea ce fac este o meserie ca oricare alta, deci nu e nimic imoral. Se vad ca niste agenti economici. E o afacere.

IQads: Media nu e chiar ca o afacere cu pantofi. Vinde informatie.

Mihai Dobrovolschi: Exact, trebuie sa fie reglata.

IQads: Si asa am ajuns la CNA.

Mihai Dobrovolschi: CNA-ul se leaga de mine, ca zic pula pe post, dar nu vad si fazele din Ciao Darwin, de la 8 seara. Adica, daca tot te ocupi de sanatatea morala a mass-mediei, ti-ai luat pe cap treaba asta, pai du-te si pe la aia mai mari si fa-o bine. Li se pare justificat faptul ca o mina de oameni, citi sint ei acolo, sa hotarasca ce e moral si ce nu, ce e trivial si ce nu.

Nu au un set de reguli clare, ci multe reguli vagi, in cadrul carora exista loc de interpretare. Si asta ma enerveaza.

IQads: Crezi ca e cu adevarat bine sa lasam CNA-ul sa faca reguli mai stricte?

Mihai Dobrovolschi: Ai dreptate, nu prea au simtul umorului.

IQads: Sintem la final. Un mesaj pentru tara.

Mihai Dobrovolschi: Draga populatie, the Matrix is everywhere.

IQads: Hai sa o luam pe target. Un mesaj pentru cei care lucreaza in breasla.

Mihai Dobrovolschi: Sa aiba grija. Sa se gindeasca sa isi schimbe locul de munca.

IQads: Pentru cei care nu gusta publicitatea.

Mihai Dobrovolschi: Sint niste autisti. Ideea e sa iti placa, dar sa lupti impotriva ei.

Autor: Alexandra Badicioiu