EuroNCap a realizat recent un studiu de marketing prin care a identificat cele mai importante aspecte care influenteaza optiunea de a alege in momentul achizitionarii unui vehicul. EuroNCap a fost interesat sa identifice ce rol joaca siguranta in decizia clientilor in momentul in care cumpara o masina .

De asemenea, studiul facut cerceteaza interesul clientilor pentru testele de siguranta facute de EuroNCap.

Aspectele cheie care influenteaza decizia

In primul rand trebuie sa recunoastem ca pretul si functionalitatea masinii joaca un rol important in alegerea facuta de clienti. O familie cu trei copii nu va alege niciodata o masina sport cu doua scaune. Studiul realizat a aratat in general, ca siguranta este cel mai important aspect care poate influenta decizia. Pe locul al doilea a urmat credibilitatea. In Germania si Marea Britanie credibilitatea este pe primul loc.

Urmatoarele aspecte importante au fost performanta si costurile de intretinere. In toate tarile aceste aspecte au fost plasate pe locul trei si patru. O mai mica importanta au primit prestigiul si calitatea, stilul si aerul conditionat. Pe clienti nu-i intereseaza de exemplu daca masina are sistem audio sau navigare prin satelit.

Siguranta ca factor de decizie

O oarecare presupunere este aceea ca cei ce cumpara masini nu sunt interesati de siguranta pietonilor. Intrebati ce aspecte ale sigurantei ar influenta alegerea, siguranta copiilor pietoni a fost in proportie de 61% in timp ce siguranta adultilor pietoni a fost de 56%.

Asa cum ne-am asteptat 83% au considerat ca siguranta soferului si a pasagerilor de pe scaunul din dreapta este foarte importanta. Protejarea pasagerilor din spate si a copiilor a fost evaluata la 71%, respectiv 70%.

Surse de informatie in privinta sigurantei

In general, 47% dintre cei intervievati au considerat ca informarea este cruciala in privinta achizitiei unei masini. Germanii au sarit la pragul de 70%. Interesul acestora pentru informatiei a ridicat procentajul la nivelul de 47%. Pe locul doi s-au clasat cehii cu un procentaj de 44%. Polonezii si englezii sunt interesati in proportie de 42%.

Sursele importante de informare sunt: reviste auto (20%), prieteni (19%) si TV (17%). In Germania, oamenii se informeaza din reviste (39%), ziare si Tv (37%).

EuroNCap a fost declarata ca sursa de informare de 2% dintre cei intervievati. 76% dintre cei care consulta EuroNcap sunt cumparatorii de autoturisme. Instiintati de existenta EuroNCap, 34% au declarat ca vor folosi aceasta sursa de informare.

Sexul ca factor de decizie

Barbatii si femeile sunt la fel de interesati asupra sigurantei. Insa, barbatii au fost putin mai mult interesati de reabilitate si performante decat femeile. Barbatii sunt cei care aleg de obicei masina (68%) spre deosebire de femei (34%).

In ceea ce priveste siguranta in scaunul soferului barbatii au fost ceva mai influentati (85%) fata de femei (82%). Femeile sunt mai protective cand vine vorba de copii (72%), comparativ cu barbatii (68%). Femeile sunt mai atente cand vine vorba de siguranta pietonilor.

Varsta ca factor de decizie

Interesul clientilor pentru siguranta a scazut odata cu inaintarea in varsta. Cei in varsta de 75 de ani sunt interesati in proportie de 82% pe cand cei care au varsta cuprinsa intre 65 si 74 de ani, sunt interesati de siguranta in proportie de 92%. In general procentajul a fost de 94.

Oamenii cu varsta cuprinsa intre 45 si 54 de ani au optat pentru siguranta in proportie de 86%. Cei mai preucupati de soarta pasagerilor din spate au fost oamenii ale caror varste sunt cuprinse intre 35 si 45 de ani.

Venitul ca factor de decizie

Oamenii al caror venit este mai mare sunt mai preocupati de siguranta si reabilitate (96% si 97% ) decat cei al caror venit este mai mic (89%, respectiv 88%). Oamenii mai bogati acorda o imporanta ridicata sigurantei soferului (93%) comparativ cu cei al caror buget este mai mic (73%).

Contextul sondajului

Sondajul a fost realizat in sapte tari europene in perioada iulie-septembrie 2005 de catre MORI. Franta, Marea Britanie si Italia au fost alese pentru ca detin cea mai mare piata auto din Europa.Oamenii cu o varsta mai mica de 18 ani (17 ani in Marea Britanie) au fost exclusi din sondaj. In total au fost intervievati 1000 de persoane. Modul de abordare a fost fie fata in fata fie prin telefon, in fiecare tara.