Juniorul pietei de telecomunicatii mobile se numeste acum Cosmote si isi propune sa devina in jucator important in Romania. Grecii au venit cu tarife mici si oferte tentante. Ramane de vazut cand vor elimina principalul dezavantaj: slaba acoperire.

Pana mai ieri, cand spuneai "Cosmorom" te refereai la cel mai mic operator de pe piata de telefonie mobila de la noi. O investitie nereusita, ce producea pierderi de la un an la altul. Azi, nu mai spui "Cosmorom", spui "Cosmote" si te referi la cel mai dinamic operator de pe piata de profil. Dinamismul vine de la rata de crestere pe care noua conducere si-o propune pentru urmatorul an.

Dupa cum suna oferta, cresterea este asteptata de actionarii principali chiar in urmatoarele doua luni.

Schimbare de imagine

Modificarea brandului s-a facut rapid. Numele "Cosmorom" aducea mai multe minusuri decat plusuri, asadar nu se impunea o trecere lenta de la un logo la altul, prin utilizarea simultana a celui vechi cu cel nou. Aceasta strategie este utilizata cu succes de unul dintre principalii jucatori, Connex.

In acel caz, in urma achizitionarii pachetului majoritar de actiuni de catre Vodafone de la Telecom International Wireless, a inceput procesul de schimbare a numelui. Asta dupa un alt proces, pe cale judecatoreasca cu un operatorul Zapp (detinut de Telemobil), care inregistrase marca Vodafone fara sa o utilizeze. Acum, in cadrul campaniei de schimbare a marcii cele doua logouri apar impreuna.

In cazul Vodafone, numele de Connex vine cu un plus de imagine si cu o impresie buna lasata utilizatorilor. In cazul Cosmote, numele "Cosmorom" vine cu un minus in planul imaginii. Pe fondul datoriilor acumulate in ultima perioada si pe considerentul migrarii unui numar mare de clienti spre alti operatori, Cosmorom era pentru actionari un nume de care voiau sa scape cat mai repede.

Altfel, am fi avut reclame cu cele doua logouri unite, Cosmorom-Cosmote sau Cosmorom (Cosmote).

Schimbarea s-a facut rapid, intr-o zi de 6 decembrie. Daca e sa luam in calcul anuntul oficial, deschiderea primelor magazine Cosmote si primele reclame, schimbarea s-a facut in cateva ore. Modificarea consta si in schimbarea culorii: din operatorul albastru s-a transformat acum in operatorul verde.

Tonul de verde deschis pare, pentru un ochi de barbat, extrem de asemanator cu verdele adoptat de Connex in ultima perioada. Pentru ochiul avizat intr-ale culorilor precum un artist grafic sau orice femeie, intre culorile celor doi operatori sunt oarecare diferente.

Directorul general al Cosmote Group, Evangelos Martigopoulos, preciza ca brandul nu a fost copiat dupa cel al Connex pentru a starni confuzie, ci este identitatea operatorului Cosmote din Grecia.

Schimbarea actionariatului

Societatea Cosmorom SA, detinatoarea marcii Cosmorom, avea ca actionar unic compania Romtelecom SA. Operatorul national de telefonie fixa este detinut insa de OTE in proportie de 54,01%, incepand cu luna ianuarie 2003.

Dupa calcularea exacta a datoriilor (in principal catre furnizorul de tehnica Intrarom), in iulie 2005 Cosmote si Romtelecom isi reimpart actiunile societatii Cosmorom, redenumita Cosmote Romanian Mobile Telecommunications SA astfel: Cosmote - 70% si Romtelecom - 30%.

Pana la urma, proprietarul este tot OTE, deoarece grupul Cosmote este detinut in proportie de circa 60% de catre OTE SA, restul de actiuni fiind free-float.

Suflu nou

Noul proprietar isi propune sa faca investitii in calitate si in accesibilitate. Din acest motiv, a fost deja reluat lucrul la extinderea retelei de acoperire. Astazi, fostul Cosmorom acopera 55% din teritoriul Romaniei si 80% din populatie si isi propune ca in luna iunie a anului viitor sa bifeze 70% din teritoriu si 90% din populatie.

Cititi articolul integral in revista Banii Nostri