300 de milioane de dolari vor costa articolele care sa ii prezinte pe americani „in roz", fara a se mentiona ca sursa articolelor este guvernul american. „Razboiul psihologic" se va purta inclusiv in tarile aliate, deci si in Romania.

Pentagonul va lansa un „razboi psihologic" de cinci ani, in valoare de 300 de milioane de dolari, in mass-media din intreaga lume. Planul prevede publicarea de mesaje pro-americane in presa straina, fara a mentiona ca sursa acestor mesaje este chiar guvernul american, a dezvaluit ieri cotidianul american „USA Today".

Programul va fi derulat in intreaga lume, inclusiv in tarile aliate (deci si in Romania, poate), pentru a obtine sprijinul popular strain pentru politicile americane si pentru a combate ideologia terorista, a recunoscut Mike Furlong, director adjunct al Elementului de sprijin pentru Operatii Psihologice.

„Razboiul" se va purta prin articole in presa scrisa, radio, televiziune si site-uri de Internet, dar si prin tricouri inscriptionate si abtibilduri pentru masini. Programul este condus de experti in razboiul psihologic de la Comandamentul pentru Operatiuni Speciale al SUA.

Scandal in Irak

Trei prestatori de servicii au fost selectionati pentru acest program. Unul dintre acestia, Compania Lincoln Group, este investigata de Pentagon pentru scandalul izbucnit la inceputul lunii, privind publicarea in ziare irakiene de articole pozitive privind prezenta militara americana in Irak, scrise de armata americana. Articolele erau prezentate ca fiind scrise de jurnalisti independenti.

„Los Angeles Times" a dezvaluit ca articolele provenite de la armata americana erau plasate de Lincoln Group in media irakiene. Articolele erau plasate de persoane care se prezentau ca jurnalisti independenti si plateau pentru publicarea materialelor. Acest tip de activitate submineaza principiile democratiei, este de parere John J.

Schultz, decan al Colegiului de Comunicatii al Universitatii din Boston si jurnalist cu vechime, citat de „The Washington Post": „Ei dezinformeaza printr-un proces in care deghizeaza sursa informatiei. Nu poti crea un model de democratie in timp ce subminezi unul dintre principiile sale de baza, o presa independenta", a spus el.

Consilierul de Securitate Nationala al presedintelui Bush, Stephen Hadley, a declarat ca Bush a fost „foarte tulburat" de activitatile de acest tip din Irak si ca ele ar trebui oprite daca influenteaza negativ eforturile de construire a unei prese independente in Irak.

Armata americana nu va publica informatii false in cadrul acestui program, dar nu va dezvalui intotdeauna implicarea sa in distribuirea de mesaje pro-americane, a insistat Mike Furlong.

40 dolari articolul la comanda

„Nu vrem ca cineva sa asculte stirile la TV si sa vada amprenta SUA si sa inchida televizorul", a sintetizat col. James Treadwell esenta operatiunilor de propaganda ale Pentagonului. Peste 1.200 de ofiteri specializati in operatiuni psihologice lucreaza la Centrul din Fort Bragg la imaginea Americii, a dezvaluit cotidianul „The New York Times".

Principalele tinte ale mesajelor sint irakienii si afganii. Multe dintre stiri sint furnizate sub acoperirea unor denumiri pompoase si credibile (ex: Centrul Informational International). Jurnalistii locali sint incurajati sa primeasca „atentii" financiare pentru a scrie versiunea dorita de Pentagon. Radioul talibanilor a fost reconvertit in Radio Pace si se difuzeaza si inregistrat pe ipoduri.

O companie care lucreaza ca subcontractor la programul de propaganda al Pentagonului, Lincoln, a platit intre 40 si 2.000 de dolari pe articol in 12-15 ziare irakiene sau arabe, potrivit „The New York Times". Potrivit col. Summe, specialist in operatiuni psihologice, „nu avem nici o obligatie sa respectam principiile obiectivitatii jurnalistice. Noi spunem varianta americana.

Nici un ziar sau radio nu trebuie sa divulge legatura cu SUA", a declarat acesta pentru „New York Times". (M.D.)

Articol integral in Cotidianul