Producatorul de guma de mestecat Wrigley si un numar de 26 de distribuitori ai companiei au fost amendati de Consiliul Concurentei cu suma de 200 de miliarde ROL.

Motivul acordarii acestei amenzi il constituie fixarea pretului de revanzare direct prin clauza contractuala, si stabilirea nivelului discounturilor acordate in piata in baza unei politici de vanzari riguros stabilita precum si impartirea pietelor de desfacere si alocarea clientilor.

Suma reprezinta aproximativ 10% din valoarea pietei gumei de mestecat in anul 2004.

Astfel, pe prima veriga a lantului de distributie se stabilea, printr-o intelegere verticala, pretul la care cumparau agentii economici de pe cea de a doua veriga, majoritatea acestora fiind magazine care se adreseaza consumatorului final.

In cazul societatii Rodipet, care se aprovizioneaza direct de la Wrigley si nu prin intermediul unui distribuitor, intelegerea cu Wrigley a avut ca obiect stabilirea pretului de vanzare cu amanuntul in chioscurile Rodipet.

Stabilirea pretului de revanzare si alocarea clientilor a eliminat complet concurenta dintre distribuitori. Prin practicarea preturilor convenite consumatorul final a fost afectat, fiind obligat sa plateasca pentru produsele Wrigley un pret care nu s-a format pe baza jocului liber dintre cerere si oferta pe toate verigile lantului de distributie.

Conventiile incheiate de Wrigley cu anumite magazine, prin care produselor Wrigley li se asigura exclusivitatea in zona caselor de marcat, chiar daca nu au afectat semnificativ concurenta pe piata gumei de mestecat in perioada analizata in investigatie, pot constitui bariere suplimentare la intrarea pe piata.

Consiliul Concurentei a recomandat companiei Wrigley sa nu mai incheie astfel de acorduri de exclusivitate pentru zonele de impuls, in special in zona caselor de marcat din orice spatiu comercial.